MB E300 4matic -88 Manuellt difflås fixat

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

MB E300 4matic -88 Manuellt difflås fixat

Inlägg av subw000fer »

Har köpt mig en vinterbil!
Blev en mercedes E300 -88 med 4matic.
Hittar inte så mkt fakta på internet om denna fyrhjulsdrift, men vad jag förstått är det en el/hydraulisk lösning som jobbar i tre steg, först låser den diffen, sen 30% vrid fram, sen 50/50 om det fortfarande spinner.

Hur som helst så har 4matic lampan i instrumentbrädan börjat lysa konstant och det blev så efter ett gaspådrag i en sväng (på väg hem från han jag köpte den av...) och jag såg att varningstriangeln i mitten lyste till. Det har jag lärt mig nu att det betyder att diffen låste?
Att 4matic lampan lyser betyder att nåt är fel på fyrhjulsdriften enligt handboken ( no kidding....)

Så nu söker jag lite tips på var jag borde börja leta efter fel och hur jag kollar så saker och ting fungerar.
Det jag lyckats läsa mig till är att det finns nåt relä som kan pajja?
Eller att en abs givare gått sönder?
Dock känns de felen som konstiga sammanträffanden just när jag gasar på i en sväng sådär.

Vanliga fel och svagheter på dessa bilar i övrigt? Alla tips om dessa bilar är välkomna!

Har planer på att montera turbo i den då jag förstått att dessa motorer ( M103 ) pallar det ganska bra? Det blir på ganska låg nivå då isf har jag tänkt men lite extra knuff kan behövas i en tung nazi-pråm.. Tips på setups är välkommet!
Senast redigerad av subw000fer den ons nov 07, 2012 1:18 am, redigerad totalt 3 gång.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: MB E300 4matic -88, lite problem!

Inlägg av W108 »

Det går inte att läsa av felkoder i en sådan?
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: MB E300 4matic -88, lite problem!

Inlägg av subw000fer »

Har inte kollat men handboken säger inget om det.. hmm.. får googla lite specifikt på det.
Jag tänkte direkt att det finns ju inget OBD uttag på en sån här gammal bil! Men nu när jag läste ditt inlägg kom jag ju på att det finns ju old school avläsning med morse koder på vissa äldre :hihi:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
K_Nilsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: tor dec 25, 2008 1:23 pm
Ort: Kalix

Re: MB E300 4matic -88, lite problem!

Inlägg av K_Nilsson »

Helt rätt.. är blinkkod på 4-maticen.. triangeln i instrumentet blinkar ut koderna..
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: MB E300 4matic -88, lite problem!

Inlägg av subw000fer »

Jaha, där ser man. Hur funkar det då? hur läser man av det?
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: MB E300 4matic -88, lite problem!

Inlägg av W108 »

subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: MB E300 4matic -88, lite problem!

Inlägg av subw000fer »

Oh, tack! Det där hittade inte jag! :o
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: MB E300 4matic -88, lite problem!

Inlägg av subw000fer »

Hittat denna med som gav lite info men jag har fortfarande inte klart för mig hur jag ska tolka felkoden jag får.. http://www.scribd.com/doc/32288978/Merc ... ode-Manual" onclick="window.open(this.href);return false;

På tal om annat, det sitter alltså KE-jetronic på den här bilen om jag fattat rätt. Är det värt att skrota det bara för att det är KE-jettronic till förmån för annan styrning? eller är det dags att kasta det direkt när jag börjar fundera på överladdning (även i enklare former) ?
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Modlendingen
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: lör jan 28, 2012 12:30 pm

Re: MB E300 4matic -88, lite problem!

Inlägg av Modlendingen »

Kom med litt bilder av bilen da ;) Liker gamle Mercedeser :) Hvordan er 4maticen å sladde med? :)
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Re: MB E300 4matic -88, lite problem!

Inlägg av j0jje »

subw000fer skrev:Hittat denna med som gav lite info men jag har fortfarande inte klart för mig hur jag ska tolka felkoden jag får.. http://www.scribd.com/doc/32288978/Merc ... ode-Manual" onclick="window.open(this.href);return false;

På tal om annat, det sitter alltså KE-jetronic på den här bilen om jag fattat rätt. Är det värt att skrota det bara för att det är KE-jettronic till förmån för annan styrning? eller är det dags att kasta det direkt när jag börjar fundera på överladdning (även i enklare former) ?
Felkoden vet jag inget om, men jag vet att en polare som hade en sån här och 4-drift sluta fungera då blev det bakhjulsdriftskonvertering, ska du överladda måste du väl ner och montera värre koppling lika så. Å på sommarn är det nog roligare med bakhjulsdrift ändå!

Men angående k-jet så hade jag iaf skrotat det direkt och köpt ett MS eller VEMS utan tvekan. Går säkert att laborera fram nog soppa med k-jetet om man vet vad man håller på med men det är då inget jag hade börjat med. Och angående setup så är det som vanligt bra om du berättar ungefär vilken budget du har då det är det som sätter gränsen så får du säkert några förslag. :thumbright: Släng upp nå bilder på benzen också vetja!
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: MB E300 4matic -88, lite problem!

Inlägg av subw000fer »

Modlendingen: Bilder kommer här! Hade inga när jag startade tråden, köpte bilen igår :) Jag vet inte riktigt, inte hunnit testa. Men den känns stabil att sladda med utan 4wd, det lilla jag provat och det känns att diffen bak låser :thumbright:

j0jje: Det är inte svårt att konvertera om man vill, finns en spak i motorrummet för att koppla bort den :) Dock ska man nog inte stå still och börna med den så.
Jag har letat runt mkt på hur man konverterar dessa motorer smidigast (från org. insprut till annat) men inte funnit mkt. Vill inte lägga ut massor pengar på den här bilen men ska man ha roligt så kostar det ju :(
Läst att det här insprutet är ett CIS-E (konstant insprut, elektroniskt). Låter inte optimalt nånstans. Dock har den ju lambda åtminstone.
Budgeten är tänkt att bli så låg som möjligt men jag inser ju att jag ganska snart är uppe i 10 000:-.. går det under det kan det finnas på kartan.


Här kommer lite bilder!
Bilen har kjolpaket, vinge och fälgar från Zender från fabrik :) Ser lite roligare ut än standard iaf!
Dock är bilen i allmänhet lite sliten och så men får duga i vinter.
Bild från annonsen:
Bild

Inredningen är OK, men stolarna är rätt fula och osköna. Vet någon om stolar från nyare mercor passar eller om det finns nåt annat bra alternativ?
Bild

Tog en titt här idag och luftfiltret ser nytt ut och den verkar inte spotta olja ur vevhusventen. Precis det jag ville se.
Bild

Gott om plats för turbo? :roll:
Bild

Spanat runt som fan i bilen och i motorutrymmet för att förstå mig på bilen helt enkelt :P fann den här saken, en kontakt grej man kan byta läge på, alltså en pryl med stift i som man kan sätta på olika sätt. Någon som vet vad det är? (den det står EZL KAT på)
Bild

Förardörren och passagerardörrens elhissar fungerade inte, men det klickade i förardörren och den kändes mest viktig så den bråkade jag lite med idag.
Efter att ha våldat bort dörrsidan (eftersom de aldrig kan vara fastsatta så man förstår sig på dem) så knölade jag ut elhissen och monterade isär motormekanismen. Det verkade bara gå trögt någonstans så lite våld och lubrikant var allt som behövdes! Nu rör den på sig, dock låter den som en stenkross när jag kör rutan upp och ner :roll:
(en kass bild på det får ni)
Bild

Den här lampan lyser en stund när tändning slås på. Någon som vet vad det är? Står inte med i instruktionsboken, den har bara en SRS (typ sido-airbag) men tycker inte det ser ut som den här lampan tappat ett S? :P
Är förresten lampan bredvid, 4matic, som lyser hela tiden. Provat att nollställa felkoder men den börjar lysa innan jag ens börjar köra iaf.
Bild

Krängde om till bra dubbdäck ikväll och felsökte lite. Måste dock läsa på lite mer om systemet ikväll för att kunna fortsätta.
Har även en läcka vid växellådan nånstans jag måste hitta.
Bild

Följande "mindre" fel funna ikväll:
-Läckage vid växellåda
-Läckage vid hyraulrör i motorrummet
-Bakre grenrör sprucket (Någon som har?)
-Avgassystem hänger, måste kapas upp och riktas om lite.

Jag har att pyssla med iaf..
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: MB E300 4matic -88

Inlägg av T Landholm »

Kul med nytt projekt Robin, detta skall följas! :thumbright: Hojjta till om du byter bort k-jetet, kan vara intressant :)
Tommy Landholm
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: MB E300 4matic -88

Inlägg av subw000fer »

wunderbaum_glidarn: Alltid kul med nya grejjer! Will do! Dock är jag inte jättesugen på MS och dyrare system känns sådär på en vinterbil :?

Jag skulle kunna rada upp resultatet av dagens slit, men som alla som skruvat bil vet faller inte alla pusselbitar på plats direkt alltid. Jag tycker det blir lite mer givande att berätta hur jag gjort. Hoppas det uppskattas av någon iaf!

Har letat som en tok på internet efter förklaringar och manualer för hur 4wd systemet fungerar men det enda jag fann i stort sätt var detta: http://www.awdwiki.com/en/mercedes/" onclick="window.open(this.href);return false; Det är inget att basera en felsökning på direkt :doh:
Senare fann jag även denna: http://i284.photobucket.com/albums/ll4/ ... ions-1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; som var lite mer givande.

Först var jag fast besluten att lyckas läsa ut felkoder. Efter mkt letande på nätet hittade jag en beskrivning på hur man bygger en simpel analog blink-kods-läsare som skulle fungera för den här bilen. I en felkodsmanual fann jag hur jag skulle tolka koden och hur det ska kopplas. WOHO! Äntligen!
Här är den fina blinkkodsläsaren: En plusmatning, en jord och en test/diagnossladd.
Bild

Lyckan varade lika länge som vanligt och jag inser snart att detta inte fungerar alls. lampan lyser hela tiden, konstant jord i diagnosuttaget. SUCK.
Bild på diagnosuttaget med
Bild

Trött på allt vad diagnosuttag hette försökte jag klura ut hur den här el/hydraul historian fungerar.
Efter att ha följt hydraulrör fram och tillbaka och kliat mig i skallen en stund skissade jag upp det här fina schemat (Screw MS paint! :hihi: )
Bild
Solklart? Hmja, ska försöka förklara. Det kanske finns någon annan stackare där ute som undrar precis som jag gjorde förut!

Vi kan börja med Pumpen (rund sak till höger på skiss) den sitter på vänster sida av motorn och är driven av multiremmen, kombinerad med servopumpen (separata system dock). Den får olja från hyd. tanken och skickar vidare, via TEST ventilen (sitter på höger sida i motorrummet, se bild senare) bak till Ventilpaketet (sitter på höger sida framför bakaxeln)
Bilder på det:
Pumpen. Behållaren på pumpen är för servoolja, "tygslangen" suger från hyttanken till höger.
Bild

TEST ventilen. Används för att koppla ur framhjulsdriften så den blir bakhjulsdriven. Kopplar trycket från pumpen direkt till retur.
Bild

En jättebra bild på ventilpaketet. Här sitter det tre magnetventiler, en liten ackumulator och en tryckgivare. De magnetventilerna styr Diff-låsning, 4wd inkoppling och mittendiff-lås genom att släppa på tryck från pumpen till respektive system. 4maticen har ett eget styrsystem som använder abs-givarna för att känna av slir.
Bild

Som skissen sen beskriver går det en ledning som går in i båda sidor på diffen, sen in i två olika ställen på fördelningslådan.
Röret som är benämnt "mellan" är tryckröret till ventilpaketet, det grova är returen tillbaks i tanken men det lilla är jag inte riktigt hundra på varför det är med :P
Lastkännaren är där för att stänga av all fwd system när man bromsar(?) hur det fungerar exakt är jag inte helt på det klara med heller. har någon en teori eller vet så säg till! Säg även till om jag har helt åt helvete fel med alltihopa! :mrgreen:


Till mitt problem då! Lampan lös i insrumentet och 4wd kopplades inte i.
Nu när jag visste hur systemet fungerade tog jag bort tryckröret vid test-ventilen och startade bilen. Det rann knappt nåt ur röret.
Får pumpen olja? Tog bort slangen till pumpen och där kom det först ingenting, men sen började det rinna helt plötsligt. Tryckte dit den igen och startade bilen med en kaskad av olja ur tryckröret som följd och när det var ditsatt igen slocknade 4matic lampan.
Då var det alltså oljetillförseln till pumpen som inte var så pålitlig.
Bort med tanken:
Bild

Gucka i botten. Tror det är gummi som löst upp sig från slangen.
Bild

Ny slang!
Bild
Monterade och provstartade, funkar bra! Jag vet inte om det var skit som låg för eller om det var någon luftkudde i slangen, för det kom inte ut nåt skit ur slangen :? Dock är det osannolikt att det KAN bli luftkudde och att det inte skulle lösa sig själv då det är gravity feed ner i pumpen..


Nu när jag lärt mig hur systemet fungerar har jag lite mer fördel av det, ska sätta in switchar för konstant diff-lås, 4wd och mittdiff :hey: Ska bara skaffa ett par dioder och switchar så ska jag styra magnetventilerna direkt!
Hamnar en liten panel här istället för askkoppen
Bild

Nu får det gärna komma snö! ;)
Bild

EDIT: snittade avgasröret och tryckte upp det en bit så nu sitter det hyfsat rätt iaf, ingen bild på det.
Senast redigerad av subw000fer den tor nov 01, 2012 8:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: MB E300 4matic -88 Problem löst, 4wd sys. utrett!

Inlägg av Robin Olivi »

Kul att det löste sig. :-)
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Modlendingen
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: lör jan 28, 2012 12:30 pm

Re: MB E300 4matic -88 Problem löst, 4wd sys. utrett!

Inlägg av Modlendingen »

Veldig bra forklart, fortsett sånn ;)
Skriv svar