Heavy metal bmw:n
Re: Heavy metal bmw:n
Nu blir det org. lager både ram och vev (antagligen förgyllda som vanligt till bmw, det bör de vara med tanke på prislappen)
Anledningen till att jag körde glyco ramlager förut var att jag köpte några special, coatade lager som sedan var fel modell.
Då fick jag de här istället.
Vet inte riktigt varför de blivit dåliga, antar att det varit bränsle i oljan som ställt till det.
Den gick ganska fett, speciellt i början.
Dock har jag bytt olja flera ggr under sesången, alltid haft bra oljetryck.
Kört upp oljetryck innan första starten, och även senare när det varit tomt någonstans.
Vevlagren var bara nötta på trycksidan eller vad man ska säga, men ramlagren är mer kostigt nötta.
Typ ena sidan på ena halvan och sådant. Men de är som sagt glyco, vevlagren är org.
Anledningen till att jag körde glyco ramlager förut var att jag köpte några special, coatade lager som sedan var fel modell.
Då fick jag de här istället.
Vet inte riktigt varför de blivit dåliga, antar att det varit bränsle i oljan som ställt till det.
Den gick ganska fett, speciellt i början.
Dock har jag bytt olja flera ggr under sesången, alltid haft bra oljetryck.
Kört upp oljetryck innan första starten, och även senare när det varit tomt någonstans.
Vevlagren var bara nötta på trycksidan eller vad man ska säga, men ramlagren är mer kostigt nötta.
Typ ena sidan på ena halvan och sådant. Men de är som sagt glyco, vevlagren är org.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Heavy metal bmw:n
Jag har också dåliga erfarenheter av Glyco.
Kolbenschmidt är bättre, de levererar också till många fabrikanter i tyskland, mao ofta originallager.
Kolbenschmidt är bättre, de levererar också till många fabrikanter i tyskland, mao ofta originallager.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Sv: Heavy metal bmw:n
Acl lager kanske att fundera på
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Alexander lind
sundsvall
0762485272
sundsvall
0762485272
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Heavy metal bmw:n
ja, jag hade det som vevlager i min maskin på slutet, verkade funka okej.
såg inga bekymmer med dem.
Mvh
såg inga bekymmer med dem.
Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Heavy metal bmw:n
Det verkar inte finnas vad jag kan se på acl:s sida. Nu är org. lager hemma iaf. så sådana blir det.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Oj jag har missat att du skaffat MPG
Jag var sugen på en sån själv innan jag skaffa lencon... MPG är riktigt fräna lådor med lika fränt pris
Kommer bli kanon det där.
Jag var sugen på en sån själv innan jag skaffa lencon... MPG är riktigt fräna lådor med lika fränt pris
Kommer bli kanon det där.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Re: Heavy metal bmw:n
Du måste ju hänga med i uppdateringarna
Jo, priset är en smula saftigt..
Jag räknade med att jag ganska precis skulle lösa de utgifter det skulle bli över vintern, men åkte ju förstås på en del mer än vad jag räknat med
Bakaxelgrejerna var inte planerat, inte lager till motorn heller.
Sedan blev det lite hastigt bestämt att dra igång ett byggprojekt på tomten också, med schaktning och bygga carport.
Det har vissligen varit planerat rätt länge, men det hade ju inte hänt typ de senaste 2 åren
Jo, priset är en smula saftigt..
Jag räknade med att jag ganska precis skulle lösa de utgifter det skulle bli över vintern, men åkte ju förstås på en del mer än vad jag räknat med
Bakaxelgrejerna var inte planerat, inte lager till motorn heller.
Sedan blev det lite hastigt bestämt att dra igång ett byggprojekt på tomten också, med schaktning och bygga carport.
Det har vissligen varit planerat rätt länge, men det hade ju inte hänt typ de senaste 2 åren
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Henrik Braun
- Forumsberoende
- Inlägg: 663
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
- Ort: Karlshamn
Re: Heavy metal bmw:n
Jävla skit med lagerproblem! Hur mkt spel hade du?
1018hp 1215nm S38 i E28
0708438759
0708438759
Re: Heavy metal bmw:n
Jag har guldfiskminne och skriver upp saker på lämplig lapp som finns i närheten
Dvs. jag vet inte riktigt.. Men har för mig att jag var på övre toleranser på org. måtten.
Jag ska väl bläddra lite i tråden, förhoppningsvis står det här någonstans..
Dvs. jag vet inte riktigt.. Men har för mig att jag var på övre toleranser på org. måtten.
Jag ska väl bläddra lite i tråden, förhoppningsvis står det här någonstans..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Henrik Braun
- Forumsberoende
- Inlägg: 663
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
- Ort: Karlshamn
Re: Heavy metal bmw:n
Ja försök hitta det! Tycker de lagerproblem jag har erfarenhet av är relaterade till förlite spel eller tappat oljetryck. Obalans dödar ju oxå men det borde det ju inte vara här! I promodräsern jag är med och är ivägen för de andra meckarna i har vi mosat på som fan nu i bra många rundor och lagrena är som nya! Flyttar tom över dom när vi byter stakar =) O där är det rejäla spel kan man säga
Dock har sista ramlagret ledsnat några ggr när kopplingen har varit i obalans, inte så konstigt när man vet hur mkt den väger.
Dock har sista ramlagret ledsnat några ggr när kopplingen har varit i obalans, inte så konstigt när man vet hur mkt den väger.
1018hp 1215nm S38 i E28
0708438759
0708438759
Re: Heavy metal bmw:n
Jag har inte hittat mina gamla anteckningar, men jag har mätt och läst och funderat en del.
Och jag har nog kommit fram till hur det låg och ligger till.
Måtten på veven är:
Ramlager 1: 59,97mm bmw spec: 59,96-97
Övriga: 59,99 bmw spec: 59,98-99
Vevtappar: 48,98 bmw spec: 48,975-48,991
Specat spel vev och ram: 0,03-0,07mm.
Mitt ramlagerspel, 1:an 0,07 övriga 0,05mm
Specat hål i storänden stake 52-52,010mm
Mina stakar var när jag köpte dem orunda och trånga.
De honades då upp, nu har jag 52,020mm
Jag har inte kunnat mäta lagerspelet där nu, men jag har för mig att det gav 0,07mm
Kommer ihåg att jag ville slipa veven ett par hundringar, men vevsliparen menade på att det inte gick att ta så lite.
Vet att vi putsade lite, iaf. på vevtapparna. Men det var nog det lilla.
Vad gör man, går det ta kanske 1-2hundringar på vevtapparna och kanske 3-4 på ramtapparna med smärgelduk?
I maskinen för att slipa vev alltså..
Ska man satsa på 8-9 hundringar, eller vad kan vara lämpligt?
Slänger upp en liten bild på hur min svängningsdämpare blir nu också:
Blir fint att slippa hålla på med lös gradskiva
Och jag har nog kommit fram till hur det låg och ligger till.
Måtten på veven är:
Ramlager 1: 59,97mm bmw spec: 59,96-97
Övriga: 59,99 bmw spec: 59,98-99
Vevtappar: 48,98 bmw spec: 48,975-48,991
Specat spel vev och ram: 0,03-0,07mm.
Mitt ramlagerspel, 1:an 0,07 övriga 0,05mm
Specat hål i storänden stake 52-52,010mm
Mina stakar var när jag köpte dem orunda och trånga.
De honades då upp, nu har jag 52,020mm
Jag har inte kunnat mäta lagerspelet där nu, men jag har för mig att det gav 0,07mm
Kommer ihåg att jag ville slipa veven ett par hundringar, men vevsliparen menade på att det inte gick att ta så lite.
Vet att vi putsade lite, iaf. på vevtapparna. Men det var nog det lilla.
Vad gör man, går det ta kanske 1-2hundringar på vevtapparna och kanske 3-4 på ramtapparna med smärgelduk?
I maskinen för att slipa vev alltså..
Ska man satsa på 8-9 hundringar, eller vad kan vara lämpligt?
Slänger upp en liten bild på hur min svängningsdämpare blir nu också:
Blir fint att slippa hålla på med lös gradskiva
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Åh , fan vad fin gradskiva Sån hade man ju behövt till nya motorn :p
cnc-fräst?
cnc-fräst?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: Heavy metal bmw:n
Oj vilken fin skiva
Jag la mig på en öd fast jag inte behövde , för att få en lättare gång i maskin(om det funkar så vet jag inte:) och jag har kört 5 år med nästan 900whp och har inte slaktat motorn än
Kör med castrol 15/40 turbodiesel mineral olja för 25kr/lit......me like!
/mvh
Jag la mig på en öd fast jag inte behövde , för att få en lättare gång i maskin(om det funkar så vet jag inte:) och jag har kört 5 år med nästan 900whp och har inte slaktat motorn än
Kör med castrol 15/40 turbodiesel mineral olja för 25kr/lit......me like!
/mvh
976hk och 1060Nm på 2.2bar
spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
Re: Heavy metal bmw:n
Det är en lokal kontakt som graderat, tror inte han vill att jag lägger upp vem det är här..
Samma som fräste om kamdreven åt mig, och styrstift i veven till svänghjulet. Skönt med lite kontakter ibland
Han klagade lite på att kamdreven och veven var lite hårda
Den är körd i styrd maskin, antar att det är fräs..
Robbz, vad lade du dig på för spel?
Jag kör Q8 SBK Racing 10-50 syntetisk olja, det har jag gjort hela tiden förutom vid ett byte vid första bromsningen. Då blev det en 20-50 mineral har jag för mig, som fanns tillgänglig.
Har blivit 6 byten hittils ser det ut som, ca 10L per gång, och 2 oljefilter..
Har dock bara bytt filter ca varannan gång.
Samma som fräste om kamdreven åt mig, och styrstift i veven till svänghjulet. Skönt med lite kontakter ibland
Han klagade lite på att kamdreven och veven var lite hårda
Den är körd i styrd maskin, antar att det är fräs..
Robbz, vad lade du dig på för spel?
Jag kör Q8 SBK Racing 10-50 syntetisk olja, det har jag gjort hela tiden förutom vid ett byte vid första bromsningen. Då blev det en 20-50 mineral har jag för mig, som fanns tillgänglig.
Har blivit 6 byten hittils ser det ut som, ca 10L per gång, och 2 oljefilter..
Har dock bara bytt filter ca varannan gång.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836