Kan jag plugga detta rör?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm
Kan jag plugga detta rör?
Hej
Jag bygger en super seven och ska inte ha någon värme fläkt, kan jag plugga detta rör då eller blir kylningen för dålig då?
Med vänlig hälsning,
Björn
http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag bygger en super seven och ska inte ha någon värme fläkt, kan jag plugga detta rör då eller blir kylningen för dålig då?
Med vänlig hälsning,
Björn
http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Kan jag plugga detta rör?
De kan du plugga!
I vattenpumpen kan du slå in en frostplugg, slanganslutningarna ersätter du med pluggar!
I vattenpumpen kan du slå in en frostplugg, slanganslutningarna ersätter du med pluggar!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm
Kan jag plugga detta rör?
Det finns inte risk att det blir för varmt för de bakre cylindrarna?
http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kan jag plugga detta rör?
röret går väl enbart till värmepaketet så hur ska detta kunna påverka cylindrarna?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm
Kan jag plugga detta rör?
Jag tänkte att det hade med cirkulationen, för jag vill ju plugga inloppet på motorn också längst bak. Men är det så då pluggar jag båda:)
Tack för hjälpen
Med vänlig hälsning,
Björn
http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack för hjälpen
Med vänlig hälsning,
Björn
http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Kan jag plugga detta rör?
Inte sålänge kylkanalerna i motorn funkar, vattnet cirkulerar i motorn!
Borde egentligen bli bättre flöde i motorn eftersom du inte leder nått brevid!
Borde egentligen bli bättre flöde i motorn eftersom du inte leder nått brevid!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm
Kan jag plugga detta rör?
Det blir ju perfekt då ju
http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kan jag plugga detta rör?
och sen.........jag vill inte låta som nån gnällkärring men håller de där svetsarna på chassit verkligen måttet? Ser väldigt tveksamt ut besiktningsmässigt.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm
Kan jag plugga detta rör?
Konstigt men du låter som en gnäll käring skojar bara!! Jag har en far som har svetsat på jobbet i 30 år som kommer att gå igenom alla svetsar innan bes, så jag är inte orolig.men tack för omtanken
http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kan jag plugga detta rör?
Lite oftopic angående tråden men angående svetsarna.
Om man kör mycket ström och punkter nerifrån och upp med en MIG får du bra inbränning. En fallande svets med MIG vare sig det är en hel söm eller punkter blir det ingen inbränning på (ett tips bara)
Om man kör mycket ström och punkter nerifrån och upp med en MIG får du bra inbränning. En fallande svets med MIG vare sig det är en hel söm eller punkter blir det ingen inbränning på (ett tips bara)
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm
Kan jag plugga detta rör?
Så du menar att man ska svetsa nere från och upp? Tar gärna emot tips då det är mitt första bygge:) men man lär så länge man lever och det är väl tjusningen med att bygga bil;)
http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kan jag plugga detta rör?
Med MIG (om man vill nyttja det, föredrar själv tig/pinne) om man ska svetsa en stående fog som man vill ha hållbarhet i lägger man punkt efter punkt nerifrån och upp. Fallande fogar blir snygga men det brinner inte in så mycket. I ditt fall så ser det ut som du bygger med rör som har 2 eller 3 mm gods och då funkar det bra med fallande fogar om man drar på strömmen lite. Givetvis så försöker man sträva efter att svetsa på plana ytor men kan ju bli kämpigt att kulta runt ett chassi. Svetsar man nerifrån och upp med MIG kan man bli tvungen att slipa en del fogar men hellre det än att vara osäker på hur mycket det brunnit in.
På jobbet kör jag med CMT-puls MIG när jag kör svartstål med den kan man köra i princip hur som helst och riktigt stora A-mått i klena material typ A5 mått i 2mm plåt men en sån svets vi har kostar 120tusen och är inget man har i hobbygaraget
Kämpa på, alltid kul att fixa grejer själv och man lär sig massor på resan och känslan att bygga något själv är o värderlig:-)
På jobbet kör jag med CMT-puls MIG när jag kör svartstål med den kan man köra i princip hur som helst och riktigt stora A-mått i klena material typ A5 mått i 2mm plåt men en sån svets vi har kostar 120tusen och är inget man har i hobbygaraget
Kämpa på, alltid kul att fixa grejer själv och man lär sig massor på resan och känslan att bygga något själv är o värderlig:-)
Senast redigerad av Roslund den fre nov 09, 2012 9:54 pm, redigerad totalt 1 gånger.
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Re: Kan jag plugga detta rör?
Angående, röret så brukar jag kapa av det strax efter pumpen så man har en stump kvar med öglan som man skruvar fast i pumpen. Sen stoppar man i något i röret som passar hyffsat och bränner på med svetsen. Lite packningsklister och en ny gummiring och sen ihop med det. Känns säkrare att ha det så än en frostplugg. På toppen sätter du en gängad plugg. Ska man ha lägre temp på motorn kan man borra hål i termostaten så vattnet kan smita förbi. Brukar borra 1st 6mm hål. Plocka aldrig bort och kör utan termostaten för då kommer motorn bara vilja trycka ur sig vatten
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm
Kan jag plugga detta rör?
Tack för alla tips:) det är ju därför man hänger på detta forumet, för att få tips och idéer och framförallt se alla läckra byggen!!
Med vänlig hälsning,
Björn
http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Med vänlig hälsning,
Björn
http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kan jag plugga detta rör?
Jag pluggade detta rör på min volvo 16v (i en super 7:a ) och fick väldiga problem med att det kokade vid hård körning. Anslöt då röret igen och problemen försvann. Har ingen teori men så var det i praktiken!!
/Jesper
/Jesper
12.20s 172km/h/402m med sugis.