7,50 140,1064whp hästars volvo 4,a motor säljes
- Mattz Larsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
- Ort: Gävle
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Spraggar köpes omgående
Vi får se, det beror hur det går i orsa
Mattz
Mattz
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Spraggar köpes omgående
Tierp hade vart jävligt kul. Alla skall dit och om inte det blir mycket körning kommer det bli kanon kvällar i depån!
Vet inte hur det ser ut vädermässigt i slutet på september.
Är bättre väder nu än på hela sommaren, men det är inte förrän mot 11 som det torkar upp efter daggen.
Då tar det nog ytterliggare några timmar innan man kan ösa på för fullt!
Men det får man räkna på när det nästan är vinterkörning
Väntar på att Janne skall höra av sig med bra besked. Och att volvo levererar mina ramlager.
Vet inte hur det ser ut vädermässigt i slutet på september.
Är bättre väder nu än på hela sommaren, men det är inte förrän mot 11 som det torkar upp efter daggen.
Då tar det nog ytterliggare några timmar innan man kan ösa på för fullt!
Men det får man räkna på när det nästan är vinterkörning
Väntar på att Janne skall höra av sig med bra besked. Och att volvo levererar mina ramlager.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Spraggar köpes omgående
Hörde att Volvo har slutat tillverka lager till rödmotorerna. Men det finns ju eftermarknads.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Spraggar köpes omgående
Fredde: Du har rätt, fick lagren idag och det står Ecris på dom.
Dock i volvokartong.
http://www.ecris.se/the-company/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoppas dom har den höga standarden dom utlovar.
Synd att det inte fanns ramlager på Motornord i raceutförande. Dock brukar dessa lager alltid klara sig och vevtapparna blir mer hårt gånga.
Dock i volvokartong.
http://www.ecris.se/the-company/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoppas dom har den höga standarden dom utlovar.
Synd att det inte fanns ramlager på Motornord i raceutförande. Dock brukar dessa lager alltid klara sig och vevtapparna blir mer hårt gånga.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Mattz Larsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
- Ort: Gävle
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Spraggar köpes omgående
Hur går det blir det nå Orsa eller Tierp?
Mattz
Mattz
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Spraggar köpes omgående
Jag kör nog inget mer iår.
Inte tävling. Skall däremot ordna så jag kan nöta starter och testa lite olika vikter på kopplingen och så.
Det är ju ändå det jag kommer få börja med på tävling.
Det gör jag hemma tills jag kommer dit då jag kan stage in och ha tryck så bilen inte bara blir en tidkortsracer:)
Inte tävling. Skall däremot ordna så jag kan nöta starter och testa lite olika vikter på kopplingen och så.
Det är ju ändå det jag kommer få börja med på tävling.
Det gör jag hemma tills jag kommer dit då jag kan stage in och ha tryck så bilen inte bara blir en tidkortsracer:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Mattz Larsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
- Ort: Gävle
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Spraggar köpes omgående
Ah Synd det hadde varit trevligt att surra lite å tagit en öl.
Men det blir ju en ny sommar snart.....
Mattz
Men det blir ju en ny sommar snart.....
Mattz
- Fredde Johansson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 203
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 10:59 am
- Ort: Skellefteå
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Spraggar köpes omgående
Klart du ska köra, vi andra åker 65 mil enkel väg för att tuna vidare på kopplingen
Mulle Elmeck
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Spraggar köpes omgående
Var ett tag sedan det skrevs i tråden. Men nu har det hänt nått kul.
Varit till Tobbe Hedman och Dahlbäck racing för en lite dyno-run.
Har ju haft lite problem med motorn efter bromsning i form av diverse strul.
Så lika bra att sortera ut det i bromsbänk.
Så fick det bli.
Igår körde vi ett antal timmar och justerade kammar, tändning och laddtryck.
Det hela resulterade i 1064 hk på naven vid 8500rpm.
Laddtryck 2,9bar.
Det är ganska mysiga siffror. Maskinen skötte sig bra men alla inblandade tyckte nog det var en aningens jobbigt när man närmar sig dom effekterna. Det går fort till att motorn ligger i en påse och närmaste soptunna.
Hedman gjorde ett grymt jobb med att spaka Autronic och bänken. Tack som fan.
Det fanns aningar om att kopplingen skulle slira, men det var aldrig ett problem.
Den var kallare än motorn och det är gott tecken.
Kan man ta på kopplingen efter ett dynopull är det inte mycket som slirar.
Lencon går ju erkänt tungt och den bantade resultatet på hjulen avsevärt.
En Ford 9" axel är ju kanske inte så jätte tungdriven.
Skall man leka med lite siffror om drivline förluster kan det se ut så här:
Upp till betraktaren att avgöra vad mycket effekt som blir borta
8% 1150HK
10% 1170HK
12% 1191HK
14% 1212HK
Bränslepumpen är känd för att räcka till ca 1200hk så vi körde aldrig in i nått område som visade att den skulle vara slut.
Antagligen är det närmare 10% som är den riktiga siffran.
Men det är som sagt upp till betraktaren att avgöra vad som låter vettigt på en Lenco och Ford 9" pro gear.
Är hur som helst JÄVLIGT nöjd
Varit till Tobbe Hedman och Dahlbäck racing för en lite dyno-run.
Har ju haft lite problem med motorn efter bromsning i form av diverse strul.
Så lika bra att sortera ut det i bromsbänk.
Så fick det bli.
Igår körde vi ett antal timmar och justerade kammar, tändning och laddtryck.
Det hela resulterade i 1064 hk på naven vid 8500rpm.
Laddtryck 2,9bar.
Det är ganska mysiga siffror. Maskinen skötte sig bra men alla inblandade tyckte nog det var en aningens jobbigt när man närmar sig dom effekterna. Det går fort till att motorn ligger i en påse och närmaste soptunna.
Hedman gjorde ett grymt jobb med att spaka Autronic och bänken. Tack som fan.
Det fanns aningar om att kopplingen skulle slira, men det var aldrig ett problem.
Den var kallare än motorn och det är gott tecken.
Kan man ta på kopplingen efter ett dynopull är det inte mycket som slirar.
Lencon går ju erkänt tungt och den bantade resultatet på hjulen avsevärt.
En Ford 9" axel är ju kanske inte så jätte tungdriven.
Skall man leka med lite siffror om drivline förluster kan det se ut så här:
Upp till betraktaren att avgöra vad mycket effekt som blir borta
8% 1150HK
10% 1170HK
12% 1191HK
14% 1212HK
Bränslepumpen är känd för att räcka till ca 1200hk så vi körde aldrig in i nått område som visade att den skulle vara slut.
Antagligen är det närmare 10% som är den riktiga siffran.
Men det är som sagt upp till betraktaren att avgöra vad som låter vettigt på en Lenco och Ford 9" pro gear.
Är hur som helst JÄVLIGT nöjd
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Nybromsad
Coolt skönt med hela grejjer efter en bromsning med
volvo pv 53 16v
- möller
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 271
- Blev medlem: tor jun 14, 2007 12:57 pm
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Nybromsad
Gott mos
Jimmie Arhammer
BJ teknik o motor
Säljer, installerar och mappar Maxxecu.
BJ teknik o motor
Säljer, installerar och mappar Maxxecu.
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Nybromsad
Fy tusan över 1000 hästar är respekt alltså... herrejösses
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 346
- Blev medlem: tis maj 27, 2008 8:47 pm
- Ort: Dalsland
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Nybromsad
Kul med fina siffror.. kör du med vattenkylning på motorn? och ifall hur funka det vid körning i bänken?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Nybromsad
Fränt.. Tobbe är mycket duktig.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Nybromsad
jag kör vattenkylning. Det fungerar mycket bra faktiskt. Metanolen kyler ju med som satan.
Man kan plocka ur stiften efter ett pull och hålla dom i handen utan ansträngning.
Blocket kan man ta på efter ett pull.
Metanolen är på det viset grymt snäll mot grejjerna
Man kan plocka ur stiften efter ett pull och hålla dom i handen utan ansträngning.
Blocket kan man ta på efter ett pull.
Metanolen är på det viset grymt snäll mot grejjerna
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169