Audi 80 Competition -1994
Re: Audi 80 Competition -1994
inte alls avundsjuk, inte då..
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 13
- Blev medlem: mån maj 27, 2013 10:22 pm
Re: Audi 80 Competition -1994
Skoj att fler har samma planer som en annan hållt på med i fyra år nu
Men min verkar aldrig bli klar pga pengabrist
Men min verkar aldrig bli klar pga pengabrist
- freddan302
- Forumsberoende
- Inlägg: 817
- Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
- Ort: Gällivare
Re: Audi 80 Competition -1994
Fälgarna du har på första bilden i din tråd...
Jag har en uppsättning sådana 16" 5-bult om du är intresserad?
Jag har en uppsättning sådana 16" 5-bult om du är intresserad?
Ford Mustang -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Re: Audi 80 Competition -1994
Jo nu vill man ju igång med den så då går det undan...Fredrik Olofsson skrev:Snyggt jobbat! Går fort framåt
Hur går det själv med urisen?
Kul! Hur långt har du själv tagit dig?audipinnen skrev:Skoj att fler har samma planer som en annan hållt på med i fyra år nu
Men min verkar aldrig bli klar pga pengabrist
Ifall dom klarar frigången mot bromsarna är det klart intressant. Antingen som framtida isdäck eller r-däck!freddan302 skrev:Fälgarna du har på första bilden i din tråd...
Jag har en uppsättning sådana 16" 5-bult om du är intresserad?
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 13
- Blev medlem: mån maj 27, 2013 10:22 pm
Re: Audi 80 Competition -1994
Ska bygga klart bromsarna och kylsystemet till bagaget sen så kan jag teststarta den äntligen
Bilen plockades ner till en tom kaross när jag började
Bilen plockades ner till en tom kaross när jag började
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 14
- Blev medlem: sön maj 26, 2013 8:18 pm
- Ort: Piteå
Re: Audi 80 Competition -1994
Så är det juJckssn skrev:Jo nu vill man ju igång med den så då går det undan...Fredrik Olofsson skrev:Snyggt jobbat! Går fort framåt
Hur går det själv med urisen?
Jorå, går rätt bra. Ska skruva lite imorgon kväll, försöka koppla färdigt sprutet inne i bilen. Under huven är det klart. Sen blir det att byta kopplingslamell nån kväll under veckan och efter det borde den vara klar för start om jag it missat nått
Mvh Fredde
Audi Urquattro -83 20v med VEMS och en massa annat.
Audi Urquattro -83 20v med VEMS och en massa annat.
Re: Audi 80 Competition -1994
Oljetillförseln till turbon.
Vatten/olja till turbon klara och inlindade i värmetålig matta, ska förhoppningsvis klara sig finfint.
Nya soppa-ledningar, blev stålomspunna PTFE-ledningar från Hydroscand här i Piteå.
Med lite modifikationer kunde jag använda orginal klammer!
WG ditskruvad, letade i förrådet och hittade gamla WGn som satt på röda 80in tidigare.
Det är en orginal Audi WG som Leif från lycksele bearbetat med portat avgashus och större ventil bland annat.
På bilden är även vattnet till kylare färdigt och oljekylaren fastpunktad.
Helsvetsat frontbågen och satte in ett främre motorfäste.
Nu sitter motor och låda relativt stumt så det ska nog inte vara något problem med att motorn rör sig för mycket.
Skulle visserligen kunnat sätta två rör ut för frontfästet för att göra det lite stabilare - MEN eftersom frontbågen längst fram på bilen så vill jag inte göra det för stadigt ifall man skulle ha oturen att krocka i något. Det ska kunna kollapsa också!
Oljekyl på plats med nya fästen mot IC och nypressade slangar från hydroscand!
På bilden har jag lite smått börjat med att koppla in VEMSet.
Mer el kopplad och fick tag på en ny längre gaswire då den gamla inte var tillräckligt lång - den här är lite i längsta laget men då räcker den ifall jag vill bygga eget insug i framtiden med spjället längre fram!
Spolarna fick friseras rätt mycket för att rymmas i tändstiftsbrunnarna men nu låser dom fint på stiften.
Ingen uppstart än, Mattias ska hjälpa mig att löda om lite i boxen och det blir förhoppningsvis om två veckor och då ska allting på bilen vara klart för att kunna åka ut en sväng.
Tänkte försöka göra klart allt nästa helg vilket inte ska vara några problem att hinna.
Kortfattat vad som är kvar;
Lite eldragning under huven.
Eldragning och montering av VEMS-boxen i kupen.
Montera tillbaka inredningen som är löstagen.
Fastsättning av batteri i skuffen.
Tillverka tank och dra slang för vevhusventilationen.
Montera bromsbehållare och lufta bromsar.
Justera växellänkage.
Dra vakumledningarna.
Tyvärr i Garpenberg och jobbar på veckorna nu så det är bara på helgerna jag kan vara i garaget.
Men nu är uppstarten bara runt hörnet!
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 14
- Blev medlem: sön maj 26, 2013 8:18 pm
- Ort: Piteå
Re: Audi 80 Competition -1994
Återigen snyggt jobbat! Börjar bli riktigt nära uppstart? Brukar förhöra Peter om hur det går för dig, men nu under semestern får man hålla koll här eller på stan
Mvh Fredde
Audi Urquattro -83 20v med VEMS och en massa annat.
Audi Urquattro -83 20v med VEMS och en massa annat.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 13
- Blev medlem: mån maj 27, 2013 10:22 pm
Re: Audi 80 Competition -1994
Härligt att se att det snart är provstart... Snyggt byggt och genomtänkt som det ser ut
Re: Audi 80 Competition -1994
TackFredrik Olofsson skrev:Återigen snyggt jobbat! Börjar bli riktigt nära uppstart? Brukar förhöra Peter om hur det går för dig, men nu under semestern får man hålla koll här eller på stan
Just nu är det riktigt nära uppstart, förhoppningsvis innan helgen är slut.
Det blir riktigt roligt att få höra bilen, men man vet ju att det kommer vara en hel del man måste gå igenom innan man kan känna sig "klar".audipinnen skrev:Härligt att se att det snart är provstart... Snyggt byggt och genomtänkt som det ser ut
Har väl grubblat lite i garaget innan man satt igång och bygga hur det skulle se ut, men eftersom motorn är så långt fram så är man ganska begränsad över hur man kan göra.
Blir roligt när man väl fått igång bilen så man kan börja få någon finish under huven, för just nu är provkörning viktigare än puts!
Har ett gäng bilder att dela med mig av vad som hänt sen senast, tyvär dog mobilen idag så blev bara en bild, kommer mer senare i helgen!
Började med en burk för vevhusventilationen förra veckan.
Svetsat.
Sett ett gäng såna här lösningar förut och det känns som om att det kan fungera rätt bra.
Röret på baksidan ska gå från ventilkåpan och är satt på sidan av burken, tanken bakom det hela är att det ska bli en sorts svirvel-effekt, att gaserna / oljan ska snurra runt i burken och på så sätt ska oljan fastna mot väggarna på burken.
Sen röret på toppen är för filtret, det går ner en bit nedanför röret från ventilkåpan för att förhindra att man blåser trycket rakt ut i filtret.
Längst ner på burken sitter en anslutning ner mot vevhusventilationen, ganska stor diameter så att oljan från burken ska kunna rinna ner samtidigt som vevhuset kan ventilera.
Körde liknande burk på 80in som Leif hade gjort, dock var den burken någon mindre samt saknade skvalpplåtar av något slag - så ibland kunde den skjuta rätt mycket olja rakt ut genom filtret. Hoppas den här lösningen fungerar lite bättre.
Den tilltänkta placeringen.
Så blev fästet.
Valde att sätta fästet i motorn så man inte behöver ta bort burken vid eventuellt motorlyft.
Tyvärr fick jag soppatorsk i telefonen här så inga fler bilder från ikväll.
En liten helhetsbild från förra veckan.
Det mesta under huven är klart efter dagens meck, största delen av eldragningen till VEMSet är klart också så en uppstart är inte långt bort.
Fyllde glykol tidigare idag och när jag skulle fara från garaget såg jag att det fuktade lite vid nedre kylarslangen, så böt ut slangklamret men när jag tittade vidare så är det kylaren som läker.
Trist när man köpt en kylare begagnat som skulle vara i bra skick, det läker inte så mycket med samtidigt är det inget tryck i systemet.
Eventuellt kommer jag prova trycka ner lite "bars leaks" som jag sett rätt många prata bra om, för köpa en ny beggat kylare vill jag helst inte göra då jag till vintern tänkte bygga egen kylare i aluminium.
Riktigt roligt nu i garaget när det är så pass nära att få starta bilen!
Mvh Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Re: Audi 80 Competition -1994
Bra jobbat!
Blir det nån bankörning (raktfram eller konsvänga) för att testa lite senare i sommar då ?
Blir det nån bankörning (raktfram eller konsvänga) för att testa lite senare i sommar då ?
Re: Audi 80 Competition -1994
Richard, När väl bilen fungerar så blir det så mycket konbana jag har tid med!
Rakt-fram-åka får jag se, kommer ju ha så pass lite effekt nu till en början så det känns lite lönlöst
Rakt-fram-åka får jag se, kommer ju ha så pass lite effekt nu till en början så det känns lite lönlöst
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Re: Audi 80 Competition -1994
Klart under huven!
Köpte biltemas bromsluftare för 169kr som man kopplar till tryckluft och sen suger ur nipplarna.
Fungerade klockrent!
Förra helgen så kom Mattias på söndagen och hjälpte mig med min VEMS-box som behövde lödas om lite.
Micke kom också och hjälpte till så det var dax för den nervpirriga uppstarten.
Det kontrollerades hur jag kopplat och sen så började vi kolla ifall triggersignalerna fungerade.
Triggern på veven hade något skumt för sig när man körde tillsammans med camsyncen.
Den gav signal på rätt ställe men det varnades ändå för triggerfel, så efter ett försök med att avaktivera några saker och köra en ny triggerlogg utan större framgångar så satte Mattias tillbaka inställningarna till det vi haft från början och då är triggerproblemen spårlöst borta - så det var mest troligt något mjukvarufel.
Sen strobbade vi upp grejjerna och motorn startade utan större bekymmer, en varmkörning senare (och lite fippel med att få cirkulation i vattensystemet) så var klockan efter 01.00 och min flygtaxi gick 04.30 för min sista arbetsvecka.
Så bara hem, packa, duscha, lägga sig i sängen rulla tre varv och sen iväg till jobbet.
Förra helgen spenderades i sthlm så det var först igår jag kunde åka ut till garaget igen.
Stort tack till Mattias och Micke för hjälpen med uppstarten!
Det är en grundmapp i bilen nu så den går att förflytta, så jag har åkt ut, varmkört ordentligt och kollat efter läckor, kollat funktion på växelreglage / bromsar / bromsvåg etc.
Premiärturen med turbofemma ned till statoil för en liten sup E85!
Ska imorgon börja koppla lite ström så jag har några fungerande mätare i instrumenthuset nu, för i dagsläget har jag bara det jag får ut av VEMS-displayen och oljetemp + oljetryck. Så varvtal / vattentemp / oljetryckslampa ska kopplas in och sen ska det mappas!
Känns riktigt skönt att ha fått prova bilen lite även om man bara glidit runt!
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Sv: Audi 80 Competition -1994
Kul det rullar på
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Re: Audi 80 Competition -1994
fint bygge, följt det sen början, men hade glömt bort lösenordet! men nu fixat!!
vad är det du gjort om i WG:n? ställbart? vill jag veta mer om:)
vad är det du gjort om i WG:n? ställbart? vill jag veta mer om:)