USA 242a med B234f och turbo - 9/23 Gubbkrök!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
USA 242a med B234f och turbo - 9/23 Gubbkrök!
Om min och brorsans B8444s 242a är longloppsbygget så får väl detta klassas som en spurt. Har varit sugen på ett lite enklare projekt som inte behöver vara så jävla genomgånget.
Receptet är följande:
1983 242DL, USA-modell med de gamla skärmarna
B234f block och topp, bortplockade balansaxlar
Yoshifab.com h-profilstakar och ventilfjädrar
Kortat originalinsug med 960-spjäll
940 Turbo grenrör med adapterplatta från Yoshifab.com
HX35 med uppportat avgashus
Femväxlad T5 ur en Mustang
6-puckad sinterlamell
4" downpipe och 3" sidutblås
eBay laddluftkyl
VEMS
800cc spridare, CBR600 tändspolar
Chassit har jag inte funderat så mycket på för tillfället. Blir att få bilen körklar först.
Påbörjade bygget i somras. Takten har avtagit lite på sistone, men uppstart lär komma inom kort.
Objektet i fråga.
Motorn plockades ned och fick lite kärlek.
Pinnbulten ur ett 240 nav funkar utmärkt som plugg till ett av balansaxelhålen.
Testpassning.
Lite lack, omgång med honingsverktyg, nya ramlager och h-profilstakar.
Nya motorfästen.
Lackat motorrum.
Fräste in triggerkrans i ett äldre platt svänghjul.
T5 med adapterplatta.
Gröpte ur delningen i avgashuset och portade upp wastegaten.
Svetsade på ett par AN10 portar på ventilkåpan och blaskade på lite färg.
Motorn i. Bytte alla packningar och skruvade på det nyare oljepumpsdrevet med en 12.9 skruv.
3" tryckrör, eBay laddluftkyl och 960 elfläkt.
Sävardump.
Nytt wastegatefäste, BMRS ProGold AN10 oljeretur, oljetrycksgivare och uttag till avgasmottrycksgivare.
Rostfri växelspak med acetalknopp.
Hemmasmidd catchcan med AN10 inlopp och dräneringsventil i botten.
4" downpipe som övergår till 3" sidutblås.
Sulade den hemska jävla USA-fronten. Denna sitter sig mycket bättre.
Elcentral. Monterad på passagerarsidan vart gamla styrdatorn satt.
Motorhärva. Alla kablar är överdragna med Raychem DR25 krympslang och har krympta och limmade Raychemändor. Kontakterna är märkta med krympslangslappar täckta i genomskinlig krympslang. Delningar och fogar har limmade övergångar.
Övergång från kupe till motorrum går via en 32-polig MIL-DTL-26482 II.
VEMSdisplayen sitter i ett av utblåsen.
Justerratten till det utblåset är drevat till en vridpot som numera får agera laddtrycksstyrning.
Launch contol trigger sker via ett ombyggt chokereglage.
Så här ser det ut i dagsläget.
Börjar som sagt närma sig uppstart. Har beställt hem en ny tankgivare pga. av den gamla var rostig. Ska hänga en Walbro 255LPH pump i den och plocka bort den gamla huvudpumpen. Har lite småfix kvar med elen också. Hoppas på brumm-brumm ljud innan jul.
Övriga byggbilder hittar man här: https://picasaweb.google.com/1091212935 ... reetCar242#
Receptet är följande:
1983 242DL, USA-modell med de gamla skärmarna
B234f block och topp, bortplockade balansaxlar
Yoshifab.com h-profilstakar och ventilfjädrar
Kortat originalinsug med 960-spjäll
940 Turbo grenrör med adapterplatta från Yoshifab.com
HX35 med uppportat avgashus
Femväxlad T5 ur en Mustang
6-puckad sinterlamell
4" downpipe och 3" sidutblås
eBay laddluftkyl
VEMS
800cc spridare, CBR600 tändspolar
Chassit har jag inte funderat så mycket på för tillfället. Blir att få bilen körklar först.
Påbörjade bygget i somras. Takten har avtagit lite på sistone, men uppstart lär komma inom kort.
Objektet i fråga.
Motorn plockades ned och fick lite kärlek.
Pinnbulten ur ett 240 nav funkar utmärkt som plugg till ett av balansaxelhålen.
Testpassning.
Lite lack, omgång med honingsverktyg, nya ramlager och h-profilstakar.
Nya motorfästen.
Lackat motorrum.
Fräste in triggerkrans i ett äldre platt svänghjul.
T5 med adapterplatta.
Gröpte ur delningen i avgashuset och portade upp wastegaten.
Svetsade på ett par AN10 portar på ventilkåpan och blaskade på lite färg.
Motorn i. Bytte alla packningar och skruvade på det nyare oljepumpsdrevet med en 12.9 skruv.
3" tryckrör, eBay laddluftkyl och 960 elfläkt.
Sävardump.
Nytt wastegatefäste, BMRS ProGold AN10 oljeretur, oljetrycksgivare och uttag till avgasmottrycksgivare.
Rostfri växelspak med acetalknopp.
Hemmasmidd catchcan med AN10 inlopp och dräneringsventil i botten.
4" downpipe som övergår till 3" sidutblås.
Sulade den hemska jävla USA-fronten. Denna sitter sig mycket bättre.
Elcentral. Monterad på passagerarsidan vart gamla styrdatorn satt.
Motorhärva. Alla kablar är överdragna med Raychem DR25 krympslang och har krympta och limmade Raychemändor. Kontakterna är märkta med krympslangslappar täckta i genomskinlig krympslang. Delningar och fogar har limmade övergångar.
Övergång från kupe till motorrum går via en 32-polig MIL-DTL-26482 II.
VEMSdisplayen sitter i ett av utblåsen.
Justerratten till det utblåset är drevat till en vridpot som numera får agera laddtrycksstyrning.
Launch contol trigger sker via ett ombyggt chokereglage.
Så här ser det ut i dagsläget.
Börjar som sagt närma sig uppstart. Har beställt hem en ny tankgivare pga. av den gamla var rostig. Ska hänga en Walbro 255LPH pump i den och plocka bort den gamla huvudpumpen. Har lite småfix kvar med elen också. Hoppas på brumm-brumm ljud innan jul.
Övriga byggbilder hittar man här: https://picasaweb.google.com/1091212935 ... reetCar242#
Senast redigerad av Karl Buchka den tor sep 24, 2015 6:47 am, redigerad totalt 5 gång.
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 921
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: USA 242a med B234f och snikturbo
Vilket hantverk! Allting ser ju superproffsigt ut!
Bra jobbat!
Bra jobbat!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: USA 242a med B234f och snikturbo
Riktigt fint "snabbygge"!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: USA 242a med B234f och snikturbo
satans så fint:)
Re: USA 242a med B234f och snikturbo
Vad har du för tryck på dem fjädrarna? Bra pris på dem men ser inte på deras hemsida.
Edit: googlade och hittade! 63kg vid 28mm om jag förstår det rätt, inspänd ca32kg 38mm
Edit: googlade och hittade! 63kg vid 28mm om jag förstår det rätt, inspänd ca32kg 38mm
Senast redigerad av philleee den lör dec 14, 2013 4:18 pm, redigerad totalt 3 gång.
Re: USA 242a med B234f och snikturbo
Gillar din definition av snabbygge, "som inte behöver vara så jävla genomgånget" Antar att detta bygge också stannar i USA tyvärr och vi aldrig får se det i Gbg...
Riktigt snyggt med laddtryckstyringen! Egen ide eller? Gillar när lösningar integreras i orginallayouten så att det inte syns att de är ombyggt.
Lycka till med bygget så hoppas vi på många uppdateringar under jul
// Jacob (CFS11)
Riktigt snyggt med laddtryckstyringen! Egen ide eller? Gillar när lösningar integreras i orginallayouten så att det inte syns att de är ombyggt.
Lycka till med bygget så hoppas vi på många uppdateringar under jul
// Jacob (CFS11)
Re: USA 242a med B234f och snikturbo
mina herrar, ni är genier.
Re: USA 242a med B234f och snikturbo
Fräsigt! det är rätt ok "normal nivå" på bygget.
Jag antar att du återanvänt nån gammal box du byggt själv, för idag kan du köpa den färdig med drivsteg som klarar peak-and-hold (spridarna är låg-ohmiga) och få bättre kontroll på låg-lasten, hör av dig om det är nåt jag kan lösa.
Det ska bli intressant att höra hur triggermönstret du fräst fungerar, jag har provat samma sak på min B230 och där släpar tändningen något på högre varv beroende på avståndet mellan givare och tänder, mer avstånd mer eftersläp. Med original svänghjul med hål istället för frästa "dalgångar" så var det förstås inte så, och det har inte med polariteten på givaren att göra om någon misstänker det.
Jag antar att du återanvänt nån gammal box du byggt själv, för idag kan du köpa den färdig med drivsteg som klarar peak-and-hold (spridarna är låg-ohmiga) och få bättre kontroll på låg-lasten, hör av dig om det är nåt jag kan lösa.
Det ska bli intressant att höra hur triggermönstret du fräst fungerar, jag har provat samma sak på min B230 och där släpar tändningen något på högre varv beroende på avståndet mellan givare och tänder, mer avstånd mer eftersläp. Med original svänghjul med hål istället för frästa "dalgångar" så var det förstås inte så, och det har inte med polariteten på givaren att göra om någon misstänker det.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 306
- Blev medlem: lör jan 15, 2011 7:11 pm
- Ort: Finspång
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: USA 242a med B234f och snikturbo
Tackar och bockar, killar!
philleee, trycket låter bekant. Minns tyvärr inte exakt.
Jacob, japp, denna blir också kvar i USA. Laddtrycksreglering är eget påhitt. Håller med om att det är roligt när det inte ser modifierat ut. Har inga extramätare i kupen. Är ute efter lite "sleeperstuk".
Mattias, det är en gammal box. Byggde den dock inte själv. Uppskattar att den såldes någon gång 2005-2006. Peak and hold hade varit fint, men i nuläget nöjer jag mig med mättade drivare. Har redan dragit sladdar till en kamgivare och kör Dual Output på tändspolarna. Kan vara intressant att gå över till aktiv strömbegränsning när jag får för mig att gå över till sekventiell tändning.
Intressant det du säger om triggermönstret. Ska se till att undersöka eventuellt tändsläp när motorn är igång.
philleee, trycket låter bekant. Minns tyvärr inte exakt.
Jacob, japp, denna blir också kvar i USA. Laddtrycksreglering är eget påhitt. Håller med om att det är roligt när det inte ser modifierat ut. Har inga extramätare i kupen. Är ute efter lite "sleeperstuk".
Mattias, det är en gammal box. Byggde den dock inte själv. Uppskattar att den såldes någon gång 2005-2006. Peak and hold hade varit fint, men i nuläget nöjer jag mig med mättade drivare. Har redan dragit sladdar till en kamgivare och kör Dual Output på tändspolarna. Kan vara intressant att gå över till aktiv strömbegränsning när jag får för mig att gå över till sekventiell tändning.
Intressant det du säger om triggermönstret. Ska se till att undersöka eventuellt tändsläp när motorn är igång.
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: USA 242a med B234f och snikturbo
Tjusigt busbygge
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Re: USA 242a med B234f och snikturbo
Ni e duktiga pågar Kul ideer!!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: USA 242a med B234f och snikturbo
Tack ska ni ha!
Klabbe, hur fan blir det med din och brorsans 242a?
Laddtrycksröret till insuget ligger precis över batterihyllan. Fick köpa hem ett batteri modell mindre. Blev ett Odyssey PC680 till rena vrakpriset.
Provade på lite titan och inconelsvetsning häromdagen. Inte helt lätt, men resultaten var helt klart över förväntan.
Klabbe, hur fan blir det med din och brorsans 242a?
Laddtrycksröret till insuget ligger precis över batterihyllan. Fick köpa hem ett batteri modell mindre. Blev ett Odyssey PC680 till rena vrakpriset.
Provade på lite titan och inconelsvetsning häromdagen. Inte helt lätt, men resultaten var helt klart över förväntan.
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 921
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: USA 242a med B234f och snikturbo
Om man ska gå efter gaskåpan verkar det gå åt lite gas. Hur är det att svetsa i? Som aluminium?
Re: USA 242a med B234f och snikturbo
Jag ser att du har svetsat i blocket där balansaxelgrunkan satt förut.
Funkar det bra?
Är det under insuget?
Funkar det bra?
Är det under insuget?