Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Yamaha DTMX sidovagnsräcer
En tråd om ett litet projekt jag har.
Det är en Yamaha DTMX från 87 (kanske) Som tävlas med sidovagn.
Tävlingen går på gräs eller snö/is på små banor med mycket svängar.
Ett par byggbilder.
Moppen är egentligen klar (mer bilder kommer) men det vart ingen tid över att trimma innan tävlingen så den kördes med original motor vilket resulterade i 10varv på ettans växel på varvtalsstoppet.
Nu har jag rivit motorn och köpt hem en 50cc 5,5hk cylinder som jag tänkte använda en 16mm föge till samt bygga ett avgassystem med hjälp av Exhaust Calculator.
Har inte trimmat 2-taktare förut så tänkte fråga lite här. (Tanken är inte att bygga den värsta 50cc motorn som finns men kanske 3-4hk till att börja med)
Jag hade tänk porta cylindern och har läst att man skulle kunna ta upp till 5mm uppåt i avgasporten samt ta 1mm i insug och Boostportana som lämplig början.
Dock har jag förstått att det skulle vara enklare att lägga en distansplatta mellan cyllinderfoten och blocket och slipa portana neråt eftersom nederkantens utformning är mindre viktig än ovankanten.
Sedan svarvar man ner cylindern lite och planar toppen till rätt komp????
Påverkar höjning av portarna durationen? (Tror att den org. är 189????) Har fått för mig att durtionen är framräknad med höjden från kolven vid kolvens lägsta läge till porten? (plus en massa andra saker).
Eller är själva formen på porten fel i ovankant så att man borde ändra den?
Borde jag brädda porten någon av portana?
Vad kan man ha för komp? (Tänkte lägga mig på 9:1 och köra på V-power).
Vet någon hur mycket Dt varvar innan varvstoppet går in?
Är tacksam för all hjälp.
Det är en Yamaha DTMX från 87 (kanske) Som tävlas med sidovagn.
Tävlingen går på gräs eller snö/is på små banor med mycket svängar.
Ett par byggbilder.
Moppen är egentligen klar (mer bilder kommer) men det vart ingen tid över att trimma innan tävlingen så den kördes med original motor vilket resulterade i 10varv på ettans växel på varvtalsstoppet.
Nu har jag rivit motorn och köpt hem en 50cc 5,5hk cylinder som jag tänkte använda en 16mm föge till samt bygga ett avgassystem med hjälp av Exhaust Calculator.
Har inte trimmat 2-taktare förut så tänkte fråga lite här. (Tanken är inte att bygga den värsta 50cc motorn som finns men kanske 3-4hk till att börja med)
Jag hade tänk porta cylindern och har läst att man skulle kunna ta upp till 5mm uppåt i avgasporten samt ta 1mm i insug och Boostportana som lämplig början.
Dock har jag förstått att det skulle vara enklare att lägga en distansplatta mellan cyllinderfoten och blocket och slipa portana neråt eftersom nederkantens utformning är mindre viktig än ovankanten.
Sedan svarvar man ner cylindern lite och planar toppen till rätt komp????
Påverkar höjning av portarna durationen? (Tror att den org. är 189????) Har fått för mig att durtionen är framräknad med höjden från kolven vid kolvens lägsta läge till porten? (plus en massa andra saker).
Eller är själva formen på porten fel i ovankant så att man borde ändra den?
Borde jag brädda porten någon av portana?
Vad kan man ha för komp? (Tänkte lägga mig på 9:1 och köra på V-power).
Vet någon hur mycket Dt varvar innan varvstoppet går in?
Är tacksam för all hjälp.
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Här har du en länk där du kan lära dig en del. Alla teorier är väl inte de senaste men det är något att stå på iaf.
http://iheartstella.com/resources/manua ... Tuning.pdf
Tvåtaktare här sällan varvstopp så det behöver du inte oroa dig för.
http://iheartstella.com/resources/manua ... Tuning.pdf
Tvåtaktare här sällan varvstopp så det behöver du inte oroa dig för.
Så här tävlar vi:
http://youtu.be/dnAw0xdGEWo
http://youtu.be/dnAw0xdGEWo
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
höjj för guds skull inte avgas 5mm på en 5½a då landar avgas durationen på över 200:P
original cylindern är faktiskt bättre att utgå ifrån när man ska trimma, fler portar samt lägre durationer.
vad ska du varva?
ska man ha något att åka med på 50cc krävs ju lite varv men blir ju kasst med vrid isf och det är ju inge vidare om du ska köra runt med en extra passagerare:P
edit: 5½ orna har strax under 180 graders avgas på dom jag mätat på
original cylindern är faktiskt bättre att utgå ifrån när man ska trimma, fler portar samt lägre durationer.
vad ska du varva?
ska man ha något att åka med på 50cc krävs ju lite varv men blir ju kasst med vrid isf och det är ju inge vidare om du ska köra runt med en extra passagerare:P
edit: 5½ orna har strax under 180 graders avgas på dom jag mätat på
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Sen går det ju att dreva om den oxå.
Jag har 70 bak o 11 fram på min MT. Det tar fort slut på växlar vill jag lova
Jag har 70 bak o 11 fram på min MT. Det tar fort slut på växlar vill jag lova
Så här tävlar vi:
http://youtu.be/dnAw0xdGEWo
http://youtu.be/dnAw0xdGEWo
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
70 och 11!!!????
hur fort går den?
40 blås?
inga större fartupplevelser där inte *S*
hur fort går den?
40 blås?
inga större fartupplevelser där inte *S*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
66 ÄRLIGA.
Men ska leka lite med andra drevningar till våren för att se vad den är kapabel till.
100 är nog ingen omöjlighet.
Men ska leka lite med andra drevningar till våren för att se vad den är kapabel till.
100 är nog ingen omöjlighet.
Så här tävlar vi:
http://youtu.be/dnAw0xdGEWo
http://youtu.be/dnAw0xdGEWo
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Vad har du för växellåda gislemark? Cr80 från vilken årsmodell?
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Nästan 14k rpm ungefär då? Måste vara jobbigt att köra så..
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Den är anpassad för att köra mopedenduro med.
Inga långa rakor med slät och fin asfalt!!
Inga långa rakor med slät och fin asfalt!!
Så här tävlar vi:
http://youtu.be/dnAw0xdGEWo
http://youtu.be/dnAw0xdGEWo
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Har beställt en portad cylinder så medans jag väntar rev jag motorn och bytte alla packboxar och växelföraren.
Gamla kolven med lite repor.
Ser ut som om topplocks packningen inte var helt frisk
Passa på att snygga till elsystemet och rensa bort allt onödigt.
Egentillverkade leder.
Nya framgaffeln
Gamla kolven med lite repor.
Ser ut som om topplocks packningen inte var helt frisk
Passa på att snygga till elsystemet och rensa bort allt onödigt.
Egentillverkade leder.
Nya framgaffeln
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Lite färg på grejerna.
Hopmonterat.
Planing av insug och förgasare.
Hopmonterat.
Planing av insug och förgasare.
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Nu är nya motorn ihop!!!!
Har dock inga bilder från ihopmonteringen men här är iallafall min nya hemsvetsade pippa.
Blev inte så illa, svetsad med Rotgas och allt.
Svartmålad.
Första delen kommer kanske göras om då jag inte tycker att den blev så bra.
Jag kommer nog montera en ljuddämpare för den låter för jävla illa.
Har dock inga bilder från ihopmonteringen men här är iallafall min nya hemsvetsade pippa.
Blev inte så illa, svetsad med Rotgas och allt.
Svartmålad.
Första delen kommer kanske göras om då jag inte tycker att den blev så bra.
Jag kommer nog montera en ljuddämpare för den låter för jävla illa.
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
har du hunnit provköra den något än då?