Volvo 242 Turbo *Teaser på ny bil*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kaxxen
Forumsberoende
Inlägg: 806
Blev medlem: sön aug 23, 2009 5:52 pm
Ort: Östersund/Offerdal

Re: Volvo 242 - M50Turbo *Karossbyte*

Inlägg av Kaxxen »

Fortsätter att montera ihop..
Rutan på passagerarsidan & framrutan som e kvar att montera i, resten av rutorna är monterade! :)
Även baksäte, bälten osv är monterat :)

Bild
Robin Bengtsson - Cnc operatör @Åre Produktion

Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
cd65r
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: mån okt 10, 2011 2:21 pm
Ort: Tälje/Ånge

Re: Volvo 242 - M50Turbo *Karossbyte*

Inlägg av cd65r »

Kaxxen skrev:Larmtjänst kunde ju komma och kolla på bilen men skulle bli väldigt dyrt!
Jag vill inte stöka längre så jag byter hellre kaross till en ja vet är orörd, minst tjaffs & killen som reggar här i ösd är en riktig paragraf ryttare..
Ja du besiktningskillen va inte nå bättre i svall. Vad reggar du med för avgassystem? Jag fick anmärning på att de var för grovt.. 3" då.
Robert Karlsson Ånge

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70568" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kaxxen
Forumsberoende
Inlägg: 806
Blev medlem: sön aug 23, 2009 5:52 pm
Ort: Östersund/Offerdal

Re: Volvo 242 - M50Turbo *Karossbyte*

Inlägg av Kaxxen »

Reggar me 3,5".. dom kan inte säga nå om de på min bil då ja får ändra motorn "fritt" bara den inte överskrider 220hk & ljudnivån är ok.. vad har du för årsmodell?
Robin Bengtsson - Cnc operatör @Åre Produktion

Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
Evinrude
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 242 - M50Turbo *Karossbyte*

Inlägg av Evinrude »

cd65r skrev:
Kaxxen skrev:Larmtjänst kunde ju komma och kolla på bilen men skulle bli väldigt dyrt!
Jag vill inte stöka längre så jag byter hellre kaross till en ja vet är orörd, minst tjaffs & killen som reggar här i ösd är en riktig paragraf ryttare..
Ja du besiktningskillen va inte nå bättre i svall. Vad reggar du med för avgassystem? Jag fick anmärning på att de var för grovt.. 3" då.
Jobbigt att det ska strula såpass när man byggt efter regelverket, framförallt med en sån skitgrej.
Av ren nyfikenhet, var det i nacksta eller på någon annan station du reggade?
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo 242 - M50Turbo *Karossbyte*

Inlägg av Thunderbo1t »

Angående chassinummerproblemet, är det inte så att det finns chassinummer helt eller delvis på flera ställen på karossen? Det kanske kan vara bra eller dålig information...
Årsmodell -75 (för det var väl en sån?) har väl också några kännetecken i karossen som ej finns fr.o.m 1976.
VOC-åkare brukar ha koll på det.
Användarvisningsbild
Kaxxen
Forumsberoende
Inlägg: 806
Blev medlem: sön aug 23, 2009 5:52 pm
Ort: Östersund/Offerdal

Re: Volvo 242 - M50Turbo *Karossbyte*

Inlägg av Kaxxen »

Andra chassienummer, såkallade dolda chassienummer började på senare modeller.. sen så finns de inge tecken alls på att de är bytt a stolpen där nummret sitter så de är bytt.. även så mycke andra plåtar som e utbytt på den (bakdel, skärmar osv..)
Sen bryr ja mej inte i dedär nu, har bytt kaross nu :)
Robin Bengtsson - Cnc operatör @Åre Produktion

Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
cd65r
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: mån okt 10, 2011 2:21 pm
Ort: Tälje/Ånge

Re: Volvo 242 - M50Turbo *Karossbyte*

Inlägg av cd65r »

77a. Skulle vara antingen samma grovlek som på bmw eller bilen
Robert Karlsson Ånge

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70568" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kaxxen
Forumsberoende
Inlägg: 806
Blev medlem: sön aug 23, 2009 5:52 pm
Ort: Östersund/Offerdal

Re: Volvo 242 - M50Turbo *Karossbyte*

Inlägg av Kaxxen »

De förklarar ju saken.. då har du ju bmwns avgaskrav också.. ja har 75 så de är skillnad :)
Robin Bengtsson - Cnc operatör @Åre Produktion

Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
cd65r
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: mån okt 10, 2011 2:21 pm
Ort: Tälje/Ånge

Re: Volvo 242 - M50Turbo *Karossbyte*

Inlägg av cd65r »

Jo jag vet, men co och hc va ok. Aja bara o hänga på 240 avgass för de skulle va ok
Robert Karlsson Ånge

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70568" onclick="window.open(this.href);return false;
Tiimpa4
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön aug 28, 2011 11:43 am

Re: Volvo 242 - M50Turbo *Karossbyte*

Inlägg av Tiimpa4 »

ett mycket bra kännetecken om det är en 75a eller om det är en senare är att kolla på fjäderbenstornen, 75orna har runda hål där stötdämoaren sticker upp och senare har ovala hål. :)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo 242 - M50Turbo *Karossbyte*

Inlägg av Steve »

Det är bara tidiga -75or som har runda hål
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Volvo 242 - M50Turbo *Karossbyte*

Inlägg av Robert Markström »

En annan grejj som bara 75 har. Dörrstoppar separat från gångjärnen med
en mutter svetsad i stolpen ovanför chassienummret som armen bultas i : )

Ang dolda nummer osv hittade jag ett nummer på min på ramsnoken höger bak
brevid hjulbaljan. siffrorna stansade så man läser de liggandes på rygg.
underredsmassa över texten. Var bara på ena ramsnooken vad jag såg.

//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Kaxxen
Forumsberoende
Inlägg: 806
Blev medlem: sön aug 23, 2009 5:52 pm
Ort: Östersund/Offerdal

Re: Volvo 242 - M50Turbo *Karossbyte*

Inlägg av Kaxxen »

Byggt lite avgassytem, rätt trångt med 3½" över bakaxeln & 2st ljuddämpare... :roll:

Bild

Stötfångaren ska bytas, men gubb böjen sitter där nu :lol:

Bild

Bild
Robin Bengtsson - Cnc operatör @Åre Produktion

Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo 242 - M50Turbo *Karossbyte*

Inlägg av Steve »

Hade sådär på min 242 M5, men tror man skulle bygga det grova rakt bakåt och sätta ett elektriskt spjäll på den som öppnar vid ett visst varvtal och ha kvar original slutljuddämpare som då avgaserna får gå genom under det varvtalet
Har blivit allergisk mot höga avgasljud på äldre dar :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Kaxxen
Forumsberoende
Inlägg: 806
Blev medlem: sön aug 23, 2009 5:52 pm
Ort: Östersund/Offerdal

Re: Volvo 242 - M50Turbo *Karossbyte*

Inlägg av Kaxxen »

Jo helt klart. men tror att 2st dämpare + turbo kan dämpa hyffsat :thumbright:
Robin Bengtsson - Cnc operatör @Åre Produktion

Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
Skriv svar