BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 162
- Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
- Ort: Stockholm/Linköping
BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Hej.
Slänger upp en tråd här om mitt pågående e30-projekt.
Spec, i dagsläget.
Motor:
m20b25 botten med svarvade katkolvar.
m20b20 topp
Holset HX 35
60mm WG
Pulssplittat grenrör
Nuke fuelrail
Nuke BTR
VEMS
535 Kylare
Sugande el-fläkt
65graders termostat
2st Bosch 984 bränslepumpar
990cc precison spridare
Chassi:
Gula Koni Dämpare
Fjädrar 2,5" 6"lång 550lbs fram
Fjädrar 2,25" 5"lång 850lbs bak.
Coilovers fram
justerbara topplagringar fram
Millway topplagringar bak
HR krängningshämmare fram o bak
Interiör:
Sparco sprint stolar
Sparco 3 bälten
mocka ratt
Bur
Det är en 325 - 87 som in förkaffades 2009 för att köra bankörningar med.
2011 såg den ut såhär:
2012 blev den med turbo och såg ut såhär:
Sen....
Rätade ut den och körde den i sommras:
Sålde snik-turbokittet som satt på och köpte:
Och i skrivande stund så är det kvar innan uppstart:
*dra bränsleslang
*reda ut vilka reläer och säkringar som är vad
*tanka
*vrida på nyckeln ,gasa o köra
Enjoy !
Slänger upp en tråd här om mitt pågående e30-projekt.
Spec, i dagsläget.
Motor:
m20b25 botten med svarvade katkolvar.
m20b20 topp
Holset HX 35
60mm WG
Pulssplittat grenrör
Nuke fuelrail
Nuke BTR
VEMS
535 Kylare
Sugande el-fläkt
65graders termostat
2st Bosch 984 bränslepumpar
990cc precison spridare
Chassi:
Gula Koni Dämpare
Fjädrar 2,5" 6"lång 550lbs fram
Fjädrar 2,25" 5"lång 850lbs bak.
Coilovers fram
justerbara topplagringar fram
Millway topplagringar bak
HR krängningshämmare fram o bak
Interiör:
Sparco sprint stolar
Sparco 3 bälten
mocka ratt
Bur
Det är en 325 - 87 som in förkaffades 2009 för att köra bankörningar med.
2011 såg den ut såhär:
2012 blev den med turbo och såg ut såhär:
Sen....
Rätade ut den och körde den i sommras:
Sålde snik-turbokittet som satt på och köpte:
Och i skrivande stund så är det kvar innan uppstart:
*dra bränsleslang
*reda ut vilka reläer och säkringar som är vad
*tanka
*vrida på nyckeln ,gasa o köra
Enjoy !
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
BMW E30 325
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 162
- Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
- Ort: Stockholm/Linköping
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Dam ta da tatt tada!
Ja nu har en helg till averkats i garaget.
Nu när jag sitter här och försöker summera vad jag gjorde i lördags så kan jag inte riktigt svara på vart timmarna tog vägen.
Kopplade in elhärvan, gjorde klart oljan in o ut ur turbon, fipplade ner fuelrail
Inte mycket att ta bilder på men såhär ser iaf Biltemas krymplack ut
Idag har jag dragit alla soppaslangar underbilen och i bagaget
Inte lika snyggt som i Rippers, med det funkar.
Nu när jag tittar på bilen undrar jag varför det är så olika längd på slangarna.
Troligtvis för att jag var så invig på att vrida på nyckeln
Yeah! Vi får alla vänta på en startfilm tills nästa helg
Jag hade kunnat bjussa på en film när jag drar runt startmotorn men...
Får ingen signal till soppan, vevaxelgivarn strular.
Jag och en kompis höll på i ett par timmar att felsöka osv, men varken han eller jag är så bra på Vems.
Så nästa helg har jag bokat dejt med en Vemskunnig kompis. Hallelulja !
Tappa inte hoppet.
Ja nu har en helg till averkats i garaget.
Nu när jag sitter här och försöker summera vad jag gjorde i lördags så kan jag inte riktigt svara på vart timmarna tog vägen.
Kopplade in elhärvan, gjorde klart oljan in o ut ur turbon, fipplade ner fuelrail
Inte mycket att ta bilder på men såhär ser iaf Biltemas krymplack ut
Idag har jag dragit alla soppaslangar underbilen och i bagaget
Inte lika snyggt som i Rippers, med det funkar.
Nu när jag tittar på bilen undrar jag varför det är så olika längd på slangarna.
Troligtvis för att jag var så invig på att vrida på nyckeln
Yeah! Vi får alla vänta på en startfilm tills nästa helg
Jag hade kunnat bjussa på en film när jag drar runt startmotorn men...
Får ingen signal till soppan, vevaxelgivarn strular.
Jag och en kompis höll på i ett par timmar att felsöka osv, men varken han eller jag är så bra på Vems.
Så nästa helg har jag bokat dejt med en Vemskunnig kompis. Hallelulja !
Tappa inte hoppet.
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
BMW E30 325
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 162
- Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
- Ort: Stockholm/Linköping
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Jag behöver tips på vad jag kan trigga sprutet med på andra läget när jag vrider på nyckeln och som inte stängs av när jag drar runt startmotorn.
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
BMW E30 325
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Sök på "bmw e30 c101 connector" så hittar du info om motor-kontakten, den runda vid säkringslådan bakom vänster fjädertorn.
Den du borde använda är den gröna pin 7 som ger spänning till original-tändspolen.
Den du borde använda är den gröna pin 7 som ger spänning till original-tändspolen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 162
- Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
- Ort: Stockholm/Linköping
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Tack, det var precis vad jag behövde !
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
BMW E30 325
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 162
- Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
- Ort: Stockholm/Linköping
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Ja då var det dax att summera helgen.
Jag hade ett china-bränslefiler monterat som jag fick med när jag köpte catchtanken av en kille,
tänkte byta ut de inom en snar framtid, men tänkte att det ändå skulle hålla under uppstart.
Så fel man han ha. Det stod jue som en fontän i resevhjulsbaljan
Skäms sa jag!
Letade upp mitt gamla soppafilter och klämde dit de. Tätt o fint.
Då började det droppa om ena soppapumpen.
Drog lite, läckte fortfarande, lite till o lite till
Fail Då gick anslutningen av.
Så jag fick fulplugga osv, köra med en pump (vilket räcker gått o väl för mitt ändamål) soppatrycket låg stabilt och bra.
Efter ett samtal till Vems-Jörgen (tack för rådgivning)
Och nerladdning av ny mapp (tack Mattias Sävar-turbo)
Världens (just nu) bästa ljud
FILM-->>http://vimeo.com/88019447
Back on track. Vilken jävla lättnad!
Jag hade ett china-bränslefiler monterat som jag fick med när jag köpte catchtanken av en kille,
tänkte byta ut de inom en snar framtid, men tänkte att det ändå skulle hålla under uppstart.
Så fel man han ha. Det stod jue som en fontän i resevhjulsbaljan
Skäms sa jag!
Letade upp mitt gamla soppafilter och klämde dit de. Tätt o fint.
Då började det droppa om ena soppapumpen.
Drog lite, läckte fortfarande, lite till o lite till
Fail Då gick anslutningen av.
Så jag fick fulplugga osv, köra med en pump (vilket räcker gått o väl för mitt ändamål) soppatrycket låg stabilt och bra.
Efter ett samtal till Vems-Jörgen (tack för rådgivning)
Och nerladdning av ny mapp (tack Mattias Sävar-turbo)
Världens (just nu) bästa ljud
FILM-->>http://vimeo.com/88019447
Back on track. Vilken jävla lättnad!
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
BMW E30 325
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 12
- Blev medlem: ons maj 15, 2013 10:58 pm
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Haha, är de ja som säger fuck yes i slutet? Tack för visandet och grattis till uppstarten!
Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 162
- Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
- Ort: Stockholm/Linköping
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Haha.. tjena.
Jo jag tror det är du
Tack för du komförbi o bevittnade denna väldigt spännande upplevelsen.
Jo jag tror det är du
Tack för du komförbi o bevittnade denna väldigt spännande upplevelsen.
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
BMW E30 325
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Hittade din tråd på rejsa för cirkus en vecka sedan och läsa igenom stora delar av den då.
Jäkligt kul bygge.
Hur många banträffar kör du per år?
Jäkligt kul bygge.
Hur många banträffar kör du per år?
Erik Granlund
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 162
- Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
- Ort: Stockholm/Linköping
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Tjena.
Kul att du gillart!
När jag körde med motorn orörd så körde jag ca 10 körningar om året.
Och då mest på Sviestad med LMS och Mantorp med 5100.
Men nu har det blivigt ca 4-5 de senaste åren. Pga att ett amkoräcke o packningar o soppapumar osv.
I år så vill jag vara ute i god tid, och försöka få så många körningar som möjligt.
Kul att du gillart!
När jag körde med motorn orörd så körde jag ca 10 körningar om året.
Och då mest på Sviestad med LMS och Mantorp med 5100.
Men nu har det blivigt ca 4-5 de senaste åren. Pga att ett amkoräcke o packningar o soppapumar osv.
I år så vill jag vara ute i god tid, och försöka få så många körningar som möjligt.
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
BMW E30 325
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 162
- Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
- Ort: Stockholm/Linköping
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
BMW E30 325
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 162
- Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
- Ort: Stockholm/Linköping
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Fixat o trixat med massa småpill som inte fastnar på bild.
Ställde ner den nu jag jag hade kameran med mig och tog ett par motivationsbilder.
Vad tycker ni om henne ?
Nu har jag nästa helg på mig att provköra och kolla så allt fungerar innan mappning nästa måndag
Full fart
Ställde ner den nu jag jag hade kameran med mig och tog ett par motivationsbilder.
Vad tycker ni om henne ?
Nu har jag nästa helg på mig att provköra och kolla så allt fungerar innan mappning nästa måndag
Full fart
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
BMW E30 325
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Kul bygge, hoppas på att få sen den mycket i sommar!
Man kan tro att du åker bräda med tanke på dina val av dekaler
Man kan tro att du åker bräda med tanke på dina val av dekaler
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 162
- Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
- Ort: Stockholm/Linköping
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Tack, kul att du gillart! jag hoppas att det blir mycket köra av i sommar
Och ja, jag åker bräda oxå hoppas det blir tort ute snart!
Och ja, jag åker bräda oxå hoppas det blir tort ute snart!
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
BMW E30 325
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 162
- Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
- Ort: Stockholm/Linköping
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Idag har jag pillat o donat för att få det fungerande iför mappning på måndag.
Åket ut på första provturen, Känns Jävligt skönt, dock går den kass.
Men det är ju därför den ska mappas
Efter de gick vi lös med diverse spayflaskor o vinkelslipen.
Henka kirra biffen med att pimpa mina njurar
Resultatet
Har nu lackat den vita frontplåten i typ bilens färg, och lagt på ny mattsvart på grill o njurar, Nu ska jag bara på med MER klibbor.
Åket ut på första provturen, Känns Jävligt skönt, dock går den kass.
Men det är ju därför den ska mappas
Efter de gick vi lös med diverse spayflaskor o vinkelslipen.
Henka kirra biffen med att pimpa mina njurar
Resultatet
Har nu lackat den vita frontplåten i typ bilens färg, och lagt på ny mattsvart på grill o njurar, Nu ska jag bara på med MER klibbor.
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
BMW E30 325