Jag har en äldre 1.6D sugis som är turbokonverterad och wastegatebefriad.
Pumpen är utbytt men hade inget mätinstrument så tidinställningen på pumpen kan nog stå lite knepigt. Sen är bränsleskruven inskruvad 2 varv så turbon ska kunna ladda litegrann.
Jag och brorsan har bara haft igång motorn, har lite problem med med växellådan så vi kan ännu inte fara ut och prova belasta motorn.
Problemet är att den måste ha en sup bensin i turbon för att ens starta (även med glödgning), sen när den väl gått igång låter det som den misständer och gången påminner om en bensinmotor som får för mycket soppa. Det går att leka med gasen och på sätt hålla den vid liv men ju längre motorn går desto mer börjar den bluddra och ha sig, för att till slut tvärdö. Man kan ha igång motorn cirka 2-3 minuter innan den dör.
Vad skulle kunna orsaka ett sådant problem? Kan det hjälpa om man ställer pumpen lite senare?
Tacksam för svar!
Äldre VW 1.6D med skumt fel
Re: Äldre VW 1.6D med skumt fel
Det kan vara att den drar in luft i bränslesystemet eller att det är täppt i tanken iom att den går ett par minuter. Sugsilen i tanken brukar slamma igen på gamla dieslar.
Jag tror inte att den stannar för att pumpen står fel då ni fått igång den.
Är pumpen tidig så knackar det(mer än vanligt) och motorn blir svag, avgaserna svarta, och kylvätskan blir varm. Är den sen så brukar avgasröken bli blå och motorn svag.
Jag tror inte att den stannar för att pumpen står fel då ni fått igång den.
Är pumpen tidig så knackar det(mer än vanligt) och motorn blir svag, avgaserna svarta, och kylvätskan blir varm. Är den sen så brukar avgasröken bli blå och motorn svag.
Re: Sv: Äldre VW 1.6D med skumt fel
Kolla så inte pumpen står 180 grader fel. Vissa av de äldre pumpdreven går att låsa på 2 ställen med en plunsch nämligen. Har själv begått det misstaget och försök ordna en indikatorklocka och ställ pumpen rätt.
Jag har mkt erfarenhet av vw dieslar så tveka inte o fråga om det är nåt du funderar över. Har själv en 1.9 m-tdi och leker med. En tdi motor med hembyggd mekpump och vnt turbo mm.
Jag har mkt erfarenhet av vw dieslar så tveka inte o fråga om det är nåt du funderar över. Har själv en 1.9 m-tdi och leker med. En tdi motor med hembyggd mekpump och vnt turbo mm.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 92
- Blev medlem: lör nov 10, 2012 3:29 pm
- Ort: Norrbyberg (Lycksele)
Re: Äldre VW 1.6D med skumt fel
Okej. Tackar! Då har man litegrann att kolla upp i veckan
Men indikatorklocka med adapter till Boschpumpen verkar bli ganska dyrt att få tag i. Går det inte ställa "på känsla"?
Men indikatorklocka med adapter till Boschpumpen verkar bli ganska dyrt att få tag i. Går det inte ställa "på känsla"?
Re: Sv: Äldre VW 1.6D med skumt fel
Det går att ställa med örat. Men det krävs ett träna öra en adapter för att gänga in i pumpen kan vem som helst som har tillgång till svarv tillverka. Och en indikatorklocka kostar max ett par hundra. Förlängningen till klockan genom adapter in i pumpen kan göras av en cykeleker.
Kika på denna google länk http://www.google.se/search?q=Vw+ip+tim ... 40&bih=287
Kika på denna google länk http://www.google.se/search?q=Vw+ip+tim ... 40&bih=287
Re: Äldre VW 1.6D med skumt fel
Kolla på VW el Audi vad originalverktyget för pumpinställning kostar. Tror jag gav 160:- för min.
Sen använder man en vanlig indikatorklocka från Biltema eller Clas Ohlsson.
Sen använder man en vanlig indikatorklocka från Biltema eller Clas Ohlsson.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 92
- Blev medlem: lör nov 10, 2012 3:29 pm
- Ort: Norrbyberg (Lycksele)
Re: Äldre VW 1.6D med skumt fel
Hittade isbitar i dieselfiltret i går så jag tror man börjar närma sig felet