Stefans direktörsvagn (2800 automat VEMS)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Inlägg av robban »

Jo 1an används aldrig, startar på 2an.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
turbostefan
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Inlägg av turbostefan »

Det kanske är onödigt att byta utväxling för att kunna starta på ettan. Startar man på tvåan blir lådan mer tätstegad.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Inlägg av Jonas Ohlsson »

ja det är ju helt upp till vad man ska ha bilen till, hittills har bilen agerat bruksbil med bilbarnstolar och drag, det är ju frågan om vad man kan tänka sig att kompromissa bort om man ska jaga tider på strippen. Det är det ju en bruksbil med högt bruksvärde och det är rätt skönt med :thumbright:
Bild
Användarvisningsbild
turbostefan
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Inlägg av turbostefan »

Har skffat ett till projekt nu i höstas. En härlig Bmw 2800 som stått en längre tid. Jag och Jonas gjorde en nattkörning ner till Uppsala med 535:an. Skönt med dragbil med lite mos i :-)
Bild

Bild

Bild

Har renoverat bromsarna och bytt till hydraulsevo för att rymma insprutning istället för dom jobbiga zenithförgasarna. Här syns vad trångt det var.

Bild
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Inlägg av 7aan »

Hoppas det blir en elak m30 i den där :D
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
turbostefan
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Inlägg av turbostefan »

Har startat 2.8:an nu med motronic från en 735i men får konstiga symptom. Det känns som den går snålt vid 1500-2500rpm (hörs som snålsmällar) annars verkar den gå rätt fint. Någon som har en teori om vad det kan bero på?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Inlägg av Daniel-635 »

Är det från en e32 735 ? med kat motorn ?

Isåfall använder du den lilla givaren på 6ans tändkabel för synkningen av spridarna ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
turbostefan
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Inlägg av turbostefan »

Ja det är från en sådan. Ska prova att byta tändkabel till en med givare. Tack för tipset!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Inlägg av j björk »

Vad ska det bli av bilen? Jag har org insprutning till sådana där med insug som passar.
Användarvisningsbild
turbostefan
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Inlägg av turbostefan »

Jag är sugen på att bara köra den som den är ett tag sedan kanske man bygger något fränt av den. Jag ska försöka mer med motronicen det måste ju bara funka.
Bytte styrbox idag då gick den lite bättre. Tändkabeln med givare gjorde dessvärre ingen större skillnad. Har provat olika lägen för fjädern i lmm men när bilen går som bäst i problemområdet tappar jag tomgången i stället.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Inlägg av Daniel-635 »

Tändkabeln vart verkligen ett långskott, men man kan ju alltid gissa :wink:

Jag körde själv med ett sådant sprut på min 635a innan, men fick inga liknande problem.

BMW verkar ha använt flera olika motortemp givare till olika sprut, kanske kan vara värt att kolla upp.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Inlägg av 7aan »

Hur gick det här då?
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Inlägg av mattias »

Stefan har kastat in handuken när det gäller Motronic, så jag ordnar en VEMS-box åt han då jag hade både ny och begad på hyllan som passar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Inlägg av Jonas Ohlsson »

Hur går det med VEMS inkopplandet, får du nån triggersignal?
Bild
Användarvisningsbild
turbostefan
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Inlägg av turbostefan »

Allt ser bra ut utom triggersignalen som man inte ser alls :P . Jag lägger ut några funderingar jag har:

Vemstune varnar för att programmet är äldre än firmware men då jag ska uppdatera står det att jag har senaste versionen. Har firmware 1.2.23 och vemstune 1.3.1

Så här har jag kopplat VR givaren:
Stift3 jord till skärmen
Stift2 brun kabel (har förbindelse med jord) signal (-) till pin26 jord
Stift1 gul kabel signal (+) till pin27 primary trigger (har skiftat signalkablarna men ingen skillnad)

Har provat att byta givaren med men ingen signal.
Skriv svar