Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 707
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Går de inte att leda in den atmosfäriska änden av backventilen till ett ykors framför turbon och i sin tur en riktigt luftfilter med bra ljuddämpning framför?
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Johan Posth, Laxå
070-2390054
070-2390054
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Jodå allt går och inget är omöjligt. Dock är det inte direkt gott om plats där fram...
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Har aldrig varit med om mer otur och strul på en och samma dag..Va på dynotech i 12timmar. Blev tvungen att byta lambdasond, dränera tanken 3ggr (pga felsökning)bytte då till ny 044 pump, +kabeln till generatorn gick av. Men efter det funkade allt och motorn i sig skötte sig utmärkt.
Men Pga mitt klena 2,5" avgassystem blev den tät i rumpan på högre varv. Mottrycket i systemet skenade till 0,4bar vilket inte är bra. Tyvärr mättes inget tryck före turbon men med alla fakta är 100-150hk till inga problem med ett 3" fullflödes system. Svarade fint på justeringar fortfarande när vi gav oss så potential finns!. Siktade lite högre men 313whp och 458wNm. Som kuriosa går ca 1600Nm ut på drivaxlarna på 4:an. Bilen går riktigt bra på gatan, och visst känns det stor skillnad! Vilket vrid!!!!! Man får passa sig så man inte drar lös hjulen ofrivilligt. men som sagt, ingen toppeffekt fick vi se. Ska köra såhär nu ett tag och utvärdera om det är nödvändigt med mer effekt eller om detta är det perfekta konceptet.
Tackar Robban på dynotech hjärtligt för en utmärkt insats!! Supernöjd!!
Men Pga mitt klena 2,5" avgassystem blev den tät i rumpan på högre varv. Mottrycket i systemet skenade till 0,4bar vilket inte är bra. Tyvärr mättes inget tryck före turbon men med alla fakta är 100-150hk till inga problem med ett 3" fullflödes system. Svarade fint på justeringar fortfarande när vi gav oss så potential finns!. Siktade lite högre men 313whp och 458wNm. Som kuriosa går ca 1600Nm ut på drivaxlarna på 4:an. Bilen går riktigt bra på gatan, och visst känns det stor skillnad! Vilket vrid!!!!! Man får passa sig så man inte drar lös hjulen ofrivilligt. men som sagt, ingen toppeffekt fick vi se. Ska köra såhär nu ett tag och utvärdera om det är nödvändigt med mer effekt eller om detta är det perfekta konceptet.
Tackar Robban på dynotech hjärtligt för en utmärkt insats!! Supernöjd!!
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Trist med strul, men kul att du gillar motorn.
Kan undra om det bara är jag som är sugen på att se lite grafer från bromsningen ?
Kan undra om det bara är jag som är sugen på att se lite grafer från bromsningen ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Mattias Hahlin
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
- Ort: Rättvik
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Jättekul att bilen verkar fungera bra! Roligt koncept.
Går det att koppla på en cutout-ventil på downpipen? så kan du behålla det tysta fina avgassystemet och bara öppna upp när det behövs, över 400 whp..
Jag funderar på att göra så med en inverterad WG, som öppnar upp från atmosfärtryck ungefär.
Sjukt fin bil och jag hoppas få åka med en dag..
Går det att koppla på en cutout-ventil på downpipen? så kan du behålla det tysta fina avgassystemet och bara öppna upp när det behövs, över 400 whp..
Jag funderar på att göra så med en inverterad WG, som öppnar upp från atmosfärtryck ungefär.
Sjukt fin bil och jag hoppas få åka med en dag..
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Det vridet kontra hästarna och 2.5" system. Så känner jag att jag skulle tro att diesel karaktären på motorn måste vara påtaglig.
Jag skulle utan tvekan gå upp på minst 3.5" med cut out som styra via styrsystemet
Jag skulle utan tvekan gå upp på minst 3.5" med cut out som styra via styrsystemet
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Cutout..... Njaaa.. Är inte jag lite för gammal för det.... Sitter och överväger ett 3" system nu men det händer dock inget innan påsk då vi åker norrut. Ska reka lite mer under bilen för att se hur trångt det blir. Stora bekymret är nog över bakaxeln där jag tycks minnas det är jätte nära redan nu, så splitta röret till 2x2,5" kan ju vara en variant.. Få spåna vidare och kanske provköra lite mer innan jag bestämmer mig helt.
Hahlin: Givetvis bjussar jag på en åktur. Säg bara till när du är i farten!
Knotan: Jo nog är det nästan som en diesel. Varvstoppet är nu satt till 6500rpm då det inte fanns något över det att hämta.. Men några 3,5" blir det tyvärr inte. Min avgaskanal i golvet är ett halvt 4" rör. Så det blir nästan lite nära med ett 3" också.
Hahlin: Givetvis bjussar jag på en åktur. Säg bara till när du är i farten!
Knotan: Jo nog är det nästan som en diesel. Varvstoppet är nu satt till 6500rpm då det inte fanns något över det att hämta.. Men några 3,5" blir det tyvärr inte. Min avgaskanal i golvet är ett halvt 4" rör. Så det blir nästan lite nära med ett 3" också.
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Det borde väl finnas fler vägar att gå än cutout eller 3" hela vägen? Gaserna är ju som varmast ut ur motorn, så 3" en bit, (kanske med kylflänsar?) och 2.5" över bakaxeln kanske ger lite mindre strypt motor?
Sen finns det väl tävlingsreglementen som styrt det till små dimensioner, ändå lyckas dom tävlande plocka bra med effekt? Mer volym är den enkla vägen, optimerad volym den svåra. Dock torde det gå komma en bit till med "för liten" dimension BTCC körde väl 300+, sug hk förvisso, genom 2" på 90-talet, eller har jag fått det om bakfoten? WRC har jag för mig körde 2.5" länge också?
Ljuddämpare är t ex en sån sak som går optimera ganska långt utan att strypa flödet nämnvärt, men det blir lite mer invecklat då jämfört med att bara köpa nått över disk
Sen finns det väl tävlingsreglementen som styrt det till små dimensioner, ändå lyckas dom tävlande plocka bra med effekt? Mer volym är den enkla vägen, optimerad volym den svåra. Dock torde det gå komma en bit till med "för liten" dimension BTCC körde väl 300+, sug hk förvisso, genom 2" på 90-talet, eller har jag fått det om bakfoten? WRC har jag för mig körde 2.5" länge också?
Ljuddämpare är t ex en sån sak som går optimera ganska långt utan att strypa flödet nämnvärt, men det blir lite mer invecklat då jämfört med att bara köpa nått över disk
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Efter mottrycks problemet i avgassystemet blir det nu en hastig uppdatering till modell: fullflöde..
Apple racing multifreqency 3" rekommenderas av sfro och sägs vara en bra fullflödes dämpare, så jag testar en sån helt enkelt, även om den är enorm- hela 650mm lång!
Insugs ljudet blir ett senare kapitel, men det kommer också att göras. Prioriterar att motorn ska må bra först.
Blir intressant att se vilken skillnad ett avgassystem kan göra.
Apple racing multifreqency 3" rekommenderas av sfro och sägs vara en bra fullflödes dämpare, så jag testar en sån helt enkelt, även om den är enorm- hela 650mm lång!
Insugs ljudet blir ett senare kapitel, men det kommer också att göras. Prioriterar att motorn ska må bra först.
Blir intressant att se vilken skillnad ett avgassystem kan göra.
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
- Pimplaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
- Ort: Stockholm/Norrort
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Hade en såndär på m535an, knäpptyst
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575
MVH Oliver von Bjuhr
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575
MVH Oliver von Bjuhr
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Dagen har tillbringats hos Robban på dynotech för att justera till ecu:n för det nya avgassystemet.
Skillnaden mellan ett 2,5" med "tyst" dämpare, och ett 3" med fullflödes dämpare är ganska stor.
Den största skillnaden var när turbon tar över systemet. Med 2,5" skedde det så sent som 4000 rpm med en riktig kännbar vridpuckel
Och totalt stendöd efter 6000rpm. Kort och hetsigt register med 1.28bar som mest då avgasmottrycket passerade 0,4bar i avgassystemet. Grenrörstrycket var nog skyhögt (mättes inte).
Men nu sker turboövertaget redan vid 2900rpm och vi lät den löpa till 1,55bar utan problem. Avgastempen ca 50gr lägre än tidigare.
Den började ge lite antydningar om mottryck men inget allvarligt.
Lite misständningar skedde vid 1,3bar. Men det löste vi genom att justera gnistgapet på stiften.
Dagen löpte på fint utan problem.
Men eftersom escorten är tänkt som en trevlig responsiv Ban/konbana/gatbil är hög toppeffekt ganska oviktig. Däremot är respons och förutsägbarhet desto viktigare. Nu med facit i hand kan jag inte säga annat än att jag är helnöjd med hur maskinbygget blev.
Karaktären när man kör bilen är grymt kvick i alla lögen. Turboövertaget är väldigt linjärt utan att överraska. Det är brutalt vrid man har direkt under gasfoten! 300nm redan vid 2500rpm känns bra. 510nm vid 4500rpm är en massiv känsla. Registret är 3000-6500rpm med ögonblickligt Gassvar. Detta måste vara den perfekta banåka motorn!! 354whp är ca 400hp i motorn och i 1000kg bil räcker det och blir över, speciellt med över 500nm på hjulen.
Skillnaden mellan ett 2,5" med "tyst" dämpare, och ett 3" med fullflödes dämpare är ganska stor.
Den största skillnaden var när turbon tar över systemet. Med 2,5" skedde det så sent som 4000 rpm med en riktig kännbar vridpuckel
Och totalt stendöd efter 6000rpm. Kort och hetsigt register med 1.28bar som mest då avgasmottrycket passerade 0,4bar i avgassystemet. Grenrörstrycket var nog skyhögt (mättes inte).
Men nu sker turboövertaget redan vid 2900rpm och vi lät den löpa till 1,55bar utan problem. Avgastempen ca 50gr lägre än tidigare.
Den började ge lite antydningar om mottryck men inget allvarligt.
Lite misständningar skedde vid 1,3bar. Men det löste vi genom att justera gnistgapet på stiften.
Dagen löpte på fint utan problem.
Men eftersom escorten är tänkt som en trevlig responsiv Ban/konbana/gatbil är hög toppeffekt ganska oviktig. Däremot är respons och förutsägbarhet desto viktigare. Nu med facit i hand kan jag inte säga annat än att jag är helnöjd med hur maskinbygget blev.
Karaktären när man kör bilen är grymt kvick i alla lögen. Turboövertaget är väldigt linjärt utan att överraska. Det är brutalt vrid man har direkt under gasfoten! 300nm redan vid 2500rpm känns bra. 510nm vid 4500rpm är en massiv känsla. Registret är 3000-6500rpm med ögonblickligt Gassvar. Detta måste vara den perfekta banåka motorn!! 354whp är ca 400hp i motorn och i 1000kg bil räcker det och blir över, speciellt med över 500nm på hjulen.
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
va kul hur blev ljudnivån nudå med det grövre avgassystemet med den mytomspunna ljuddämparen?
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Ljudnivån från aktern är nästan som med 2,5"s systemet. Låter lite dåvare men inget jobbigt resonansmuller inne i bilen. På landsvägen hör man det lite svagt. Supernöjd!
Mest nöjd är jag över responsen och vridet. Vid ca 4000rpm är skillnaden hela 115Nm och 100hp mot gamla avgassystemet.
Så skillnad känns rejält.
Mest nöjd är jag över responsen och vridet. Vid ca 4000rpm är skillnaden hela 115Nm och 100hp mot gamla avgassystemet.
Så skillnad känns rejält.
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Jag hade inte trångt system på min B230, men bytte från "japs-dämpare" till Raka Rörs största 3" som också var 650 mm lång - vilken skillnad! Grymt bruksvärde och lågt mottryck.
Kul att den känns brutal, ska bli kul att åka runt konbanan i sommar
Kul att den känns brutal, ska bli kul att åka runt konbanan i sommar
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
skönt du insåg värdet av att byta
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing