Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Street legal!
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Härligt bygge, 1600 med volvospis är helrätt!
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Har målat lite, men mest slipat..
Först grått..
Sen svart. Det är är bra att ha ett flak öl i bilen eftersom det tar ganska lång tid för färg att torka och man måste ju hålla koll så att den torkar rätt.
Hålen till vänster är till helljus och blinkersvippa. Hålet mellan orginalmätarna är till oljelampa. De 4 hålen i mitten är till Vattentemp, oljetryck, varvtal och laddtryck. Hålet till höger är handsfack.
Först grått..
Sen svart. Det är är bra att ha ett flak öl i bilen eftersom det tar ganska lång tid för färg att torka och man måste ju hålla koll så att den torkar rätt.
Hålen till vänster är till helljus och blinkersvippa. Hålet mellan orginalmätarna är till oljelampa. De 4 hålen i mitten är till Vattentemp, oljetryck, varvtal och laddtryck. Hålet till höger är handsfack.
Senast redigerad av mekluuba den tor jul 13, 2017 9:18 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Jajamen, nu har det hänt nått igen. Har bytt jobb också. Så nu har jag tillgång till svarv, svetsrum, plåtbock osv. Dessutom ligger garaget mellan hemmet och jobbet
Har bestämt mig för att sätta ihop motorn som sugmotor om jag inte skrivit det innan. Sen blir det ett försök hos besiktningen och om allt funkar bra där så åker turbon på
Byggde generatorfäste.
Hittade en konisk gängtapp på jobbet och meckade ihop en rörstump mev vattentempgivare till instrumentpanelen.
Svarvade en mojäng för att plugga oljan till turbon.
Sen en mojäng för att plugga hålet för oljeretur från turbo.
Mojängen på plats.
Sen handlade jag en drös rör och lite kylarslang att måtta med. Köpte en av varje längd så får jag måtta och se vad som behövs var.
Punktade ihop avgassystemet. 2" till 3" dämpare till 4" slutrör. Helt fel på alla sätt men kände att 2" borde gynna besiktningsmöjligheterna. Syns dåligt på bilderna men bättre bild kommer när det helsvetsats. Kommer kona mellan 2" och 3" sen också, måste bara korta den...
Hoppas det blir lite tätare uppdateringar framöver
Har bestämt mig för att sätta ihop motorn som sugmotor om jag inte skrivit det innan. Sen blir det ett försök hos besiktningen och om allt funkar bra där så åker turbon på
Byggde generatorfäste.
Hittade en konisk gängtapp på jobbet och meckade ihop en rörstump mev vattentempgivare till instrumentpanelen.
Svarvade en mojäng för att plugga oljan till turbon.
Sen en mojäng för att plugga hålet för oljeretur från turbo.
Mojängen på plats.
Sen handlade jag en drös rör och lite kylarslang att måtta med. Köpte en av varje längd så får jag måtta och se vad som behövs var.
Punktade ihop avgassystemet. 2" till 3" dämpare till 4" slutrör. Helt fel på alla sätt men kände att 2" borde gynna besiktningsmöjligheterna. Syns dåligt på bilderna men bättre bild kommer när det helsvetsats. Kommer kona mellan 2" och 3" sen också, måste bara korta den...
Hoppas det blir lite tätare uppdateringar framöver
Senast redigerad av mekluuba den tor jul 13, 2017 9:30 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
bra där att det händer lite grejer ..
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Grejat lite till. Gör om gör rätt var temat i veckan.
Först Jävla-fan-i-helvete vad uppgiven jag blev när jag skulle sätta ned oljestickan. Saknades ju flera cm.
Jodå, geni som man är han man låtit bli att borra hål i skvalpplåten i tråget för oljestickan.
Plockade ner trågjävlet, var tvungen att lossa motorkuddarna för att få förbi skiten förbi oljepumpen. Borrade hålet och satte tillbaka allt.
Momentdra tråget underifrån liggande på kallt betonggolv är jätteergonomiskt.
Nu går det i alla fall att få ner stickan hela vägen.
Fick hem spännrulle som jag bytte.
Även rattnav så jag kan montera ratten. Saknar dock den stora muttern som håller kvar ratten i splinesen. Navet är 21,5mm och 40 splines, någon som vet vad det är för mutter? Någon fingänga ser det ut som. Har googlat men inte hittat. Glömde fota också så jag kan inte lägga upp bild.
Har meckat lite med oljekyl och upphängning för ljuddämparen. Efter det blir det kylsystem sen el och megasquirt! Det närmar sig...
Först Jävla-fan-i-helvete vad uppgiven jag blev när jag skulle sätta ned oljestickan. Saknades ju flera cm.
Jodå, geni som man är han man låtit bli att borra hål i skvalpplåten i tråget för oljestickan.
Plockade ner trågjävlet, var tvungen att lossa motorkuddarna för att få förbi skiten förbi oljepumpen. Borrade hålet och satte tillbaka allt.
Momentdra tråget underifrån liggande på kallt betonggolv är jätteergonomiskt.
Nu går det i alla fall att få ner stickan hela vägen.
Fick hem spännrulle som jag bytte.
Även rattnav så jag kan montera ratten. Saknar dock den stora muttern som håller kvar ratten i splinesen. Navet är 21,5mm och 40 splines, någon som vet vad det är för mutter? Någon fingänga ser det ut som. Har googlat men inte hittat. Glömde fota också så jag kan inte lägga upp bild.
Har meckat lite med oljekyl och upphängning för ljuddämparen. Efter det blir det kylsystem sen el och megasquirt! Det närmar sig...
Senast redigerad av mekluuba den fre jul 14, 2017 12:11 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Vart i garaget igen.
Suddig bild på upphängningen av min sportiga ljuddämpare. Köpte massa avgasupphängningsdelar men slutade med att jag bara använde gummigrejerna och gjorde eget fäste. Gummina sitter snett så att dämparen inte ska röra sig för mycket framåt och bakåt.
Ljuddämparen monterad. Ska ned i vänsterkant så att jag får lite mer frigång till remhjulet på veven. Bakplåten har samlat väldigt mycket damm
För övrigt väldigt skönt med metallflis i ögat när man tom använde skyddsglasögon. Ännu skönare att spola ur flisen ur ögat under vanlig kallvattenkran.
Suddig bild på upphängningen av min sportiga ljuddämpare. Köpte massa avgasupphängningsdelar men slutade med att jag bara använde gummigrejerna och gjorde eget fäste. Gummina sitter snett så att dämparen inte ska röra sig för mycket framåt och bakåt.
Ljuddämparen monterad. Ska ned i vänsterkant så att jag får lite mer frigång till remhjulet på veven. Bakplåten har samlat väldigt mycket damm
För övrigt väldigt skönt med metallflis i ögat när man tom använde skyddsglasögon. Ännu skönare att spola ur flisen ur ögat under vanlig kallvattenkran.
Senast redigerad av mekluuba den fre jul 14, 2017 12:12 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Har meckat lite idag samt vart på bilia och beställt packning till oljekylsadaptern. Söker för övrigt garage i gbg då vårt kontrakt går ut i juni. Vet någon något så säg gärna till.
Helst åt partille-jonsered-hållet och helst uppvärmt men allt av intresse. Skall någon starta nytt så är det ytterligare 2-3 st som är intresserade.
Tacksam för all hjälp som går att få.
Helst åt partille-jonsered-hållet och helst uppvärmt men allt av intresse. Skall någon starta nytt så är det ytterligare 2-3 st som är intresserade.
Tacksam för all hjälp som går att få.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Gillar detta projektet! Skön stil och precis lagoma lösningar. Oerhört cool bil också
Kan tyvärr inte bidra med något annat, men om du känner för det så ta med en 24pack med cola och kom förbi å bromsa lite
Kan tyvärr inte bidra med något annat, men om du känner för det så ta med en 24pack med cola och kom förbi å bromsa lite
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Tack så mycket dundersmurfen.
Det låter som det bästa erbjudandet jag fått i bilvärlden Klart jag ska upp och bromsa den hos dig. Din bänk är ju som byggd för denna bilen.
Det låter som det bästa erbjudandet jag fått i bilvärlden Klart jag ska upp och bromsa den hos dig. Din bänk är ju som byggd för denna bilen.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Japps, då finns det oljekyl också. Kanske inte så viktigt nu men när det kommer turbo osv till motorn är det aldrig fel.
Nya hydraulslangar och hydraulkyl i egenmeckat fäste
Fick ny packning från Bilia för adaptern och har också satt dit oljefiltret för sista? gången innan uppstart. Beställde ett BMW-filter som är smalare och längre än orginalet som hamnar närmre turbon när den kommer på plats. Drog även dit generator med remmar permanent... förhoppningsvis.
Hoppas hinna en sväng i helgen också. Fick en silikonböj från do88 så nu kan jag börja med röret till insuget med lufttempgivare..
Funderar på att bygga någon form av burk till luftfiltret också för att få ner ljudet lite.
Nya hydraulslangar och hydraulkyl i egenmeckat fäste
Fick ny packning från Bilia för adaptern och har också satt dit oljefiltret för sista? gången innan uppstart. Beställde ett BMW-filter som är smalare och längre än orginalet som hamnar närmre turbon när den kommer på plats. Drog även dit generator med remmar permanent... förhoppningsvis.
Hoppas hinna en sväng i helgen också. Fick en silikonböj från do88 så nu kan jag börja med röret till insuget med lufttempgivare..
Funderar på att bygga någon form av burk till luftfiltret också för att få ner ljudet lite.
Senast redigerad av mekluuba den tor aug 24, 2017 9:32 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Var och köpte alurör igår efter jobbet. Har kapat och måttat lite idag. Hoppas kunna svetsa ihop rören i veckan.
I fram.
Och i bak. Pipen uppåt skall svetsas nipplar på till expansionskärlet och kommer vara högsta punkten i systemet. Om det funkar som tänkt skall pumpen aldrig få luft och då skall den orka pumpa runt utan extra cikulationspump. Om pumpen inte riktigt räcker till så skall det finnas en mindre remskiva för varma marknader som ger bättre snurr på pumpen. Och i värsta fall får jag köpa en cirkulationspump...
Gjorde även en platta att fästa tändspole och tändmodul på. Tidigare hade jag skruvat upp den tunga tändspolen med plåtskruv på 3 olika ställen som den ramlat ned från varje gång. Såg förjävligt ut bakom plåten. när jag svetsade dit den men nu är det gömt
Över och ut!
I fram.
Och i bak. Pipen uppåt skall svetsas nipplar på till expansionskärlet och kommer vara högsta punkten i systemet. Om det funkar som tänkt skall pumpen aldrig få luft och då skall den orka pumpa runt utan extra cikulationspump. Om pumpen inte riktigt räcker till så skall det finnas en mindre remskiva för varma marknader som ger bättre snurr på pumpen. Och i värsta fall får jag köpa en cirkulationspump...
Gjorde även en platta att fästa tändspole och tändmodul på. Tidigare hade jag skruvat upp den tunga tändspolen med plåtskruv på 3 olika ställen som den ramlat ned från varje gång. Såg förjävligt ut bakom plåten. när jag svetsade dit den men nu är det gömt
Över och ut!
Senast redigerad av mekluuba den tor aug 24, 2017 9:34 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Vw 1600 Fastback med volvosnurra
Då har det hänt lite igen. Närmar sig uppstart...
Hittade överblivna kontakter på jobbet. Smidigt och servicevänligt på lambdasonden. Gjorde poka-yoke på kontakterna också så man omöjligt kan förväxla förvärmningen med MS-signalen.
Har gjort klart insuget också. Köpte en tight 180-gradare för att få plats. Komplett med lufttempgivaren till MS och jävligt sportigt filter som klarar typ 1000hk. (Dvs. filtrerar inte så mycket )
Klippte upp kabelhärvan och lödde om ordningen på spridarna efter en mycket bra diskussion här på Motorstyrnings-forat. Nu är 1-4 och 2-3 kopplade tillsammans istället för 1-2 och 3-4 som står i manualen. Lite tråkigt att behöva klippa upp innan man har använt den men nu är det i alla fall rätt.
Antar att denna anslutningen som jag pluggade är till för kupévärme? Eller har jag pluggat nått annat väsentligt?
Har även kopplat all el i motorrummet till en plint så nästa steg är att göra fäste till plinten samt koppla in alla givare och övrig motor-el som lambdavärme, signal till startmotor, tändspole osv.
Hittade överblivna kontakter på jobbet. Smidigt och servicevänligt på lambdasonden. Gjorde poka-yoke på kontakterna också så man omöjligt kan förväxla förvärmningen med MS-signalen.
Har gjort klart insuget också. Köpte en tight 180-gradare för att få plats. Komplett med lufttempgivaren till MS och jävligt sportigt filter som klarar typ 1000hk. (Dvs. filtrerar inte så mycket )
Klippte upp kabelhärvan och lödde om ordningen på spridarna efter en mycket bra diskussion här på Motorstyrnings-forat. Nu är 1-4 och 2-3 kopplade tillsammans istället för 1-2 och 3-4 som står i manualen. Lite tråkigt att behöva klippa upp innan man har använt den men nu är det i alla fall rätt.
Antar att denna anslutningen som jag pluggade är till för kupévärme? Eller har jag pluggat nått annat väsentligt?
Har även kopplat all el i motorrummet till en plint så nästa steg är att göra fäste till plinten samt koppla in alla givare och övrig motor-el som lambdavärme, signal till startmotor, tändspole osv.
Senast redigerad av mekluuba den tor aug 24, 2017 9:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Vw 1600 Fastback med volvosnurra
Det är kupevärmen ja, inga problem att göra så. Kul att det går framåt!
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Vw 1600 Fastback med volvosnurra
Då har man svetsat vattenrör. Började med att träna på att svetsa TIG i stål, sedan svetsa TIG i aluminium. Sedan mer svets i aluminium innan jag tillslut vågade ge på vattenrören.
Nu sitter de iaf ihop. Och läcker förhoppningsvis inte så mycket Hoppas hinna till garaget i helgen och skruva lite.
Nu sitter de iaf ihop. Och läcker förhoppningsvis inte så mycket Hoppas hinna till garaget i helgen och skruva lite.
Senast redigerad av mekluuba den tor aug 24, 2017 9:38 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Vw 1600 Fastback med volvosnurra
Bromsjäveln hade satt sig när jag kom till garaget idag. Bara palla upp och fixa. Trampade mycket på bromsen när jag kopplade bromsljuset ena kolven gick inte tillbaka....Renoverade ändå bromsarna för ett år sedan, inte sagt att det blev rätt men kolven borde väl ändå gå lätt.. sitter ju innanför ny packning.
Som ni ser funkar även vindrutetorkaren nu. Den vill käka 15A säkringar. Känns som att det är fel på den då?
Anyhow, fick dit vattenrören varav bara ett läckte. Hade gissat på minst 7 läckor så det kändes bra... Nu är systemet spolat och jag vet att kylaren är vattentät. Dessutom gick det prima att fylla hela systemet genom expansionskärlet dock utan termostaten i hålet.
Som ni ser funkar även vindrutetorkaren nu. Den vill käka 15A säkringar. Känns som att det är fel på den då?
Anyhow, fick dit vattenrören varav bara ett läckte. Hade gissat på minst 7 läckor så det kändes bra... Nu är systemet spolat och jag vet att kylaren är vattentät. Dessutom gick det prima att fylla hela systemet genom expansionskärlet dock utan termostaten i hålet.
Senast redigerad av mekluuba den tor aug 24, 2017 9:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra