lustgasbestyckning för 100hp 4 cylinder motor

Diskussioner för erfaret folk
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: lustgasbestyckning för 100hp 4 cylinder motor

Inlägg av p.hedman »

Erland , va det på en v8 eller en volvo motor ?
Vet att CBB inte är lika känslig , men min erfarenhet på volvo motorer är att ring landen gett vika (med org kolvar) om jag provat på för lågt start varv typ 2000-2500 rpm för då har den spikat som det har synts på kolven när jag öppnat motorn !!
/ Peter
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: lustgasbestyckning för 100hp 4 cylinder motor

Inlägg av Christofer »

Vi har kört med gas hela säsongen -14 för att stalla över puckeln där vi 3k sen stänger gasen av när den når en viss varvtalsacceleration. Det jag upplever är ju att varvtalet sticker snabbt iväg och kanske därför det inte spikar heller? Vi har bestyckat för 75hk enligt kittet och det är på sin höjd aktivt i 0.9sek under transbrake.
Det jag är lite orolig för är om det skulle baktända gasen vid låga varv.
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: lustgasbestyckning för 100hp 4 cylinder motor

Inlägg av Magnus »

För mig så orkar inte motorn över "puckeln" vid 2500 varv pga tight turbin så jag har också kört 75hk som stängs av när motorn antingen når 6200v eller ett visst laddtryck ex 1,2 bar.jag upplever att lambdan är lite stökig just när gasen går in men den är aktiv under väldigt kort tid som christoffer säger.om man hade flera uppsättningar munstycken hade man kunnat testa hur lite gas man kan köra för att stalla den utan att tappa för mycket tid som är kritiskt när man är i stage och inte vill ha nå lagg
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: lustgasbestyckning för 100hp 4 cylinder motor

Inlägg av tobmag »

Är ett väldigt intresant ämne, finns det några bra sidor om det hela eller någon med bra erfarenhet/kunskap som vill skapa en tråd (Erland)?

"Lustagas för dummies?"

Har börjat snegla lite på gas i stället för turbo då det är så förbannat trång i mitt motorrum.....

Ursäkta trådkapningen

Mvh//Tobmag
Användarvisningsbild
Niklassandstrom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: mån okt 10, 2011 3:25 pm

Re: lustgasbestyckning för 100hp 4 cylinder motor

Inlägg av Niklassandstrom »

Jag skjuter 100hk gas från 3000rpm på min 2.2l 5cyl stänger av gasen vid 6000/1.5bar. tar mig 2.6sek från fotbroms till fullmackaron.
så jag funderar på att kliva på 125hk. Har för mig att ärtan nämnt att dom kört 125 lr 150hk förut i bmwn.
jag har munstycken 46/32 med Sunoco E85R@4.5bar soppatryck men de är från ett zex system så det lär nog inte stämma mot ett NOS.
har labbat en hel del i sommar, dock så blev det inte mycket körning.
men denna säsong då får killarna i 4to6 akta sig ute på kjula när s2an ska ut och stöka :hey:

mvh Niklas
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: lustgasbestyckning för 100hp 4 cylinder motor

Inlägg av Magnus »

Ok.visst kör du enkel nozzel
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
Niklassandstrom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: mån okt 10, 2011 3:25 pm

Re: lustgasbestyckning för 100hp 4 cylinder motor

Inlägg av Niklassandstrom »

japp. singel nozzle innan innan spjället.
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: lustgasbestyckning för 100hp 4 cylinder motor

Inlägg av Christofer »

Niklassandstrom skrev: men denna säsong då får killarna i 4to6 akta sig ute på kjula när s2an ska ut och stöka :hey:
Det ser vi fram emot :thumbright:
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: lustgasbestyckning för 100hp 4 cylinder motor

Inlägg av Magnus »

Jag har snackat lite med jens eklund som körde en hel del gas för att stalla innan han bytte till manuell låda och han rekommenderade att köra separata nozzlar om man ska köra mkt gas.fördelningen av gasen blir jämnare så inte en cylinder får allt:)
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: lustgasbestyckning för 100hp 4 cylinder motor

Inlägg av Christofer »

Vi körde in gasen torr före hp-kompressorn och det blev väldigt bra förutom att det är en viss fördröjning vid låga varvtal. Så nog är det bästa separata nozzlar, så gör ju dom som kör mycket gas som ända överladdning.

Vad är det som gör att du måste ha så mycket gas då? Dåliga banor, begränsningar i chassi eller bara fel converter?
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: lustgasbestyckning för 100hp 4 cylinder motor

Inlägg av Magnus »

Problem med för tight converter.men som jag skrev tidigare så ska jag testa hur lite gas som räcker för att det ska funka bra.kan bli så att jag fortsätter köra 75hk men med separata nozzlar bara för att få fördelningen bättre
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Skriv svar