Freddes vita pv

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Freddes vita pv

Inlägg av fredde_vit_pv »

Provmontage av nya lådan,det blir rätt mycket kapning :)

Bild
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Freddes vita pv

Inlägg av super7 »

Som Fylking brukar säga ÄNTLIGEN! :thumbright:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Freddes vita pv

Inlägg av Fredde Holmgren »

Du kommer bli så nöjd när du får spaka Jericon! :)
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: Freddes vita pv

Inlägg av Kjelle »

Vilken long och fin växelspak :hihi:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Freddes vita pv

Inlägg av Jens Gustavsson »

ser bra ut fredde :thumbright: låt kapen jobba :)
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Re: Freddes vita pv

Inlägg av DanielW »

Vad blir det för koppling?
Vill oxå ha en.
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Freddes vita pv

Inlägg av fredde_vit_pv »

Tack! jag måste bara jobba på så det vänder och blir mer o mer bil nu då kommer suget att känna på grjerna :twisted:
Daniel: det är en 2-skivig Tilton cerametal (slirbar, ej att förväxla med slirkoppling)specad till ca750nm med ett stålsvänghjul.

/F
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Freddes vita pv

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Hej Fredde.
Hur är läget? Hur går det med _vit_pv ?
Det var länge sen uppdatering.
:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Freddes vita pv

Inlägg av fredde_vit_pv »

Tjena! nja bilen är infrusen men lådan är monterad och nu är det bara allt bakom stolarna(som oxå är bytta och provmonterade) i transmissionsväg
och fjädring som ska monteras.
har köpt nya fälgar och däck som ligger i en container och som jag hoppas kommer när vårmeket startat!

Hur går det själv med pv:n?

/F
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Freddes vita pv

Inlägg av p.hedman »

Hej satt och tittade i tråden och fick se din Jerico låda , är det en ny eller en beg ser precis ut som min gamla låda som jag hade i min gamla Amazon .
Hade en exakt lika spak och allt.
Är det en clutch less eller en som du måste koppla ut vid växling?
Min va en "stock" låda som du va tvungen att koppa mellan växlingarna men bilen lät som en MC ändå otroligt lätt växlad.
Kom bara i håg att ej motor bromsa då förstör du lådan, sedan är det otroligt viktigt att lådan är centrerad mot veven annars dödar du lådan.
Sätt en indikator klocka på svänghjulet och sätt nålen på hålet i kopplings kåpan och dra runt tror att det fick diffa en tiondel .
Absolut den bästa låndan jag har kört med .
Lycka till / Peter
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Freddes vita pv

Inlägg av fredde_vit_pv »

ok,kul att höra :thumbright:
det är min namne fredde i skellefeå som kört med den och även gjort kåpan som
då styr upp centreringen . Det funkade ju för honom så jag är inte orolig
modellen heter DR4 och är en dogring eller rättare sagt en faceplatelåda
inte en ren clutchless
varför skulle den ta stryk av motorbroms? ingreppen är fasade för att prioritera uppväxling men
när växeln väl är i så är det ju ingen skillnad från "banracingversionen" med raka ingrepp av samma låda

Mvh/Fredrik
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Freddes vita pv

Inlägg av p.hedman »

Dom blir slitna på växel hylsorna och då kan du få problem med att växeln kan hoppa ur.
Håkan som jag köpte dan av (åker Hemi Cuda i Stock) hade blivigt tillsagd av Jerico gubben att man absolut inte fick motor bromsa.
/ Peter
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Freddes vita pv

Inlägg av fredde_vit_pv »

är du säker på att det inte bara gällde cluchlessversionen av samma låda?
fast det kanske är så med amerikadelar :hihi:
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Freddes vita pv

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Hej igen :)

Det händer lite då å då med min PV. Ska måla framvagnen å sen ska hon ut ur garaget för då ska donator 940in för att demonteras. Ska ta motor, låda, bromsar mm från 940in till PVn.

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Freddes vita pv

Inlägg av p.hedman »

Jag fick förklarat att vxl hylsorna va något fasade för att växeln skulle suga fast vid växling och vid motor broms så blev effekten den motsatta då skjuts växeln ur med en jäkla kraft med resultat att växel hylsorna blev slitna,
Det gäller både clutchless och clutch lådorna.
Det som skiljer sig mellan i stort är växelhylsorna mellan lådorna .
Här har du länken till Jerico
http://www.jericoperformance.com/diagrams.htm
Mvh Peter
Skriv svar