Jag skulle behöva lite hjälp med hur man ska räkna ut vad som behövs för material för att få det godkänt för 1500kg.
Jag har läst i sfro bygghabdboken,men förstår inte riktigt hur man ska räkna ut det. Jag har för mig att det står att det ska klara 4.4kN tryckande (neråt) belastning. Sedan står det ett mått på vad olika stål klarar per mm2.
Hur kan jag då komma fram till vad en stående 60x40x3 balk som är 75cm lång klarar för belastning på mitten?
Bygga egen dragkrok.
Bygga egen dragkrok.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Bygga egen dragkrok.
menar du att det finns möjlighet att få 1500 kg på en hemmagjord dragkrok? Har fått för mig att det är 1300kg som gäller? Enklast brukar ju vara att utgå från en annan dragkrok och bara göra nya fästen.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Bygga egen dragkrok.
Max 1500 kg är vad som gäller för egentillverkad dragkrok (över 1500 kg krävs provning, då räcker det inte med beräkningar).
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Bygga egen dragkrok.
I det här fallet blir det inte smidigt att ta en befintlig krok.
Gustaf, du kan inte förklara lite mer?
Jag menar, jag kan ju räkna ut hur många mm2 stål det finns i balken. Men det kan ju inte ha speciellt mycket att göra med vilka belastningar den tål?
Jag menar, en lång klen balk kan ju innehålla lika mycket material som en kort kraftig balk.
Gustaf, du kan inte förklara lite mer?
Jag menar, jag kan ju räkna ut hur många mm2 stål det finns i balken. Men det kan ju inte ha speciellt mycket att göra med vilka belastningar den tål?
Jag menar, en lång klen balk kan ju innehålla lika mycket material som en kort kraftig balk.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Bygga egen dragkrok.
Mja, det handlar ju om att man måste kunna (eller lära sig) en del mekanik och hållfasthetslära. Jag har visserligen några högskolepoäng om det men jag har inte möjlighet att skriva här hur man ska beräkna. Det beror ju också på hur konstruktionen ser ut.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- kickassford
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 327
- Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
- Ort: Hörnsjö
Re: Bygga egen dragkrok.
du behöver inga speciella beräkningar eller material.
ring bilprovningens tekniska avdelning får du höra.
dom gånger jag frågat vad som gäller har jag fått till svar "vi har inga speciella krav, bara att det ska se ordentligt ut" och det stämmer även i praktiken när du står där i hallen.
bygg din dragkrok snygg och rejält så får du 1500kg utan snack.
ring bilprovningens tekniska avdelning får du höra.
dom gånger jag frågat vad som gäller har jag fått till svar "vi har inga speciella krav, bara att det ska se ordentligt ut" och det stämmer även i praktiken när du står där i hallen.
bygg din dragkrok snygg och rejält så får du 1500kg utan snack.
- Full gas spar tid
Re: Bygga egen dragkrok.
jo fast det innebär ju också att byggaren intygar att kroken uppfyller de krav som finns. Den dagen kroken brister och det händer nåt så kan man ju föreställa sig ett case där byggaren blir stämd för undermålig konstruktion.
Man kan ju utan problem svetsa ihop nåt i väldigt tunt material och få det att se bra ut men det är ju knappast det primära.
Är man då ingen konstruktör så tycker iallafall jag att det är lättare att gå på skroten och mäta lite och ta en befintlig krok till nåt och göra nya fästen bara.
Man kan ju utan problem svetsa ihop nåt i väldigt tunt material och få det att se bra ut men det är ju knappast det primära.
Är man då ingen konstruktör så tycker iallafall jag att det är lättare att gå på skroten och mäta lite och ta en befintlig krok till nåt och göra nya fästen bara.
- kickassford
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 327
- Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
- Ort: Hörnsjö
Re: Bygga egen dragkrok.
Jag har då aldrig behövt intyga nånting på varken ombyggda eller egenbyggda drag så jag har svårt att se att jag kan stå till svars.
- Full gas spar tid