Annan huvudcylinder chevelle.
- Danne.Lindberg
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
- Ort: Storebro
Annan huvudcylinder chevelle.
Efter det att jag bytte från "original" skivor och ok fram till ett Wilwood bromskitt så tar bromsarna fram mycket mindre, jag vill därför byta huvudbromscylinder men vilken ska jag ha?
Kan inte använda linelocken pga av detta, den orkar inte att stå emot på enbart frambromsarna.
Är inte så insatt i detta men gissar att jag behöver en med mindre diameter på kolven för att skapa ett högre tryck?
Vill ha en annan (lättare variant) så byte till liknande gjutjärnsklump är inte aktuellt.
/Danne
Kan inte använda linelocken pga av detta, den orkar inte att stå emot på enbart frambromsarna.
Är inte så insatt i detta men gissar att jag behöver en med mindre diameter på kolven för att skapa ett högre tryck?
Vill ha en annan (lättare variant) så byte till liknande gjutjärnsklump är inte aktuellt.
/Danne
Re: Annan huvudcylinder chevelle.
på vilket sätt ä det ändrat då? Är det ett kit för just chevelle så verkar det ju konstigt om man ska få sämre bromsar efter än innan men det är ju amerika vi pratar om så man vet ju aldrig.
Det som är intressant är ju diametrar på kolvar rent hydrauliskt, belägg storlek. Skivorna är original eller?
Det som är intressant är ju diametrar på kolvar rent hydrauliskt, belägg storlek. Skivorna är original eller?
Re: Annan huvudcylinder chevelle.
Kollat med Wilwood?
- Danne.Lindberg
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
- Ort: Storebro
Re: Annan huvudcylinder chevelle.
Skivor och ok som satt på bilen när jag köpte den kom ifrån en Cheva S10 om jag minns rätt och var rejäla grejer i tungt gjutjärn, det Wilwood bromskitt jag köpte hade 273mm skivor samt aluminium 4-kolvs ok.
http://www.summitracing.com/int/parts/w ... /overview/
Misstänker att Chevellen jag har fortfarande är lite för tung för dessa bromsar, det är specat för bilar med
trumbromsar bak till 2400lbs..och den är inte riktigt där.
Men visst borde jag kunna få upp bromskraften mera med en annan huvudcylinder eller en ventil som fördelar
trycket mera fram?
http://www.summitracing.com/int/parts/w ... /overview/
Misstänker att Chevellen jag har fortfarande är lite för tung för dessa bromsar, det är specat för bilar med
trumbromsar bak till 2400lbs..och den är inte riktigt där.
Men visst borde jag kunna få upp bromskraften mera med en annan huvudcylinder eller en ventil som fördelar
trycket mera fram?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 72
- Blev medlem: lör jan 05, 2013 9:18 pm
- Ort: Stavanger/ Klepp NORGE
Re: Annan huvudcylinder chevelle.
Post på www.pro-touring.com så får du svar. Torbin pleier å svare på dette og er full av kunnskap. Husk at de fleste S10 master har fremre krets på bakre uttak.
Olav
Olav
Camaro -79 355, C5/ LS1 brakes, VBP and PST +++
Tahoe 5.3 LPG Converted -02
Tahoe 5.3 LPG Converted -02
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
- Ort: Sandefjord,Norway
Re: Annan huvudcylinder chevelle.
dom kitten ä väl inte för gata.
problemet ligger nok i diameter på kolvar.räkna area på dom som sto på innan och dom nya.
problemet ligger nok i diameter på kolvar.räkna area på dom som sto på innan och dom nya.
Daniel Krüger
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 502
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: Annan huvudcylinder chevelle.
Har du rätt huvudcylinder då? Alltså en som är ämnad för skivbromsar,behållaren för bromsvätskan ska ha större behållare för den främre kretsen.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
- Danne.Lindberg
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
- Ort: Storebro
Re: Annan huvudcylinder chevelle.
Huvudcylinder är original men tittar efter en annan.
Har mailat Wilwood för ett tag sedan men fick inget svar.
Denna bilen används inte på gatan och problemet är att den inte vill stå kvar med linelocken
intryckt vid burnouten.
Kittet var enligt instruktion anpassat för de kilon min bil väger samt har bromstrummor bak.
Har mailat Wilwood för ett tag sedan men fick inget svar.
Denna bilen används inte på gatan och problemet är att den inte vill stå kvar med linelocken
intryckt vid burnouten.
Kittet var enligt instruktion anpassat för de kilon min bil väger samt har bromstrummor bak.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
- Ort: Sandefjord,Norway
Re: Annan huvudcylinder chevelle.
wilwood caliprarna dina har 4.8 sq. inches. area
std. caliper har 6,7 sq in.
med andre ord må du ha mindre stempel i master-cylinder for att få samma trykk på bromsklossarna.
men då får du rejella bromsar bak, och låg pedal...
std. caliper har 6,7 sq in.
med andre ord må du ha mindre stempel i master-cylinder for att få samma trykk på bromsklossarna.
men då får du rejella bromsar bak, och låg pedal...
Daniel Krüger
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 211
- Blev medlem: lör jan 14, 2012 2:33 pm
- Ort: Ljusdal
- Kontakt:
Re: Annan huvudcylinder chevelle.
Hej! Hade problem med en kundbil för ett par år sen, på den (en 68 chevelle bb) hade man monterat ett skivbromskit från SSBC, där var problemet att det fanns olika servos, med olika lång 'pinne' och det blev klurigt att hitta rätt cylinder, men har för mig som nämns tidigare i tråden att främre broms går på bakre uttag på cylindern.. M.v.h. Nisse
SÄLJER:
PRO-TEC MOTORKEM
KL-RACING
AMALIE OLJOR
info@jarvsobilservice.se
http://www.autoexperten.se/Verkstader/G ... ilservice/
PRO-TEC MOTORKEM
KL-RACING
AMALIE OLJOR
info@jarvsobilservice.se
http://www.autoexperten.se/Verkstader/G ... ilservice/