Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!
Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!
Dags att plocka upp tråden igen med en liten fundering.
Det finns ju ett par olika fästen och kåpor på 210 klumparna. Plockade en klump från e32 735-88 med detta fästet
http://www.bmw-forum.de/viewtopic.php?p ... aa3e7c2e4b
Fäste i gjutjärn som skruvas i kåpan.
Sen finns ju denna variant
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... &start=119
Är det något som kört sönder dem så man ska kolla på annan lösning eller är jag orolig i onödan?
Edit: Och, går det att få hastighetssignalen att komma överens med i mitt fall ett 960 mätarhus? Skiljer ju en hel del på antalet tänder.
Det finns ju ett par olika fästen och kåpor på 210 klumparna. Plockade en klump från e32 735-88 med detta fästet
http://www.bmw-forum.de/viewtopic.php?p ... aa3e7c2e4b
Fäste i gjutjärn som skruvas i kåpan.
Sen finns ju denna variant
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... &start=119
Är det något som kört sönder dem så man ska kolla på annan lösning eller är jag orolig i onödan?
Edit: Och, går det att få hastighetssignalen att komma överens med i mitt fall ett 960 mätarhus? Skiljer ju en hel del på antalet tänder.
Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!
På bmw m3 3,2 sitter det ett fäste i aluminium, gjorde ett eget av något plattjärn, använde även 2 bultar till som håller i locket för att vara på den säkra sidan...
jag körde sönder aluminium fästet, där av blev det plattjärn,
varför det gick sönder var för att jag hade stagat infästningen till diffen för dåligt så allt vred sig
Främre infästningen är inget problem på m3 3,2 diffen (sitter 2 bultar) vissa diffar som 188 diffen har bara 1 bult fram vilket brukar vara standard att köra sönder
http://www.bimmerforums.com/forum/showt ... fferential
Hastighets mätaren blir nog svårt fall man inte gör ett likadant trigger hjul som volvo samt volvos givare?
jag körde sönder aluminium fästet, där av blev det plattjärn,
varför det gick sönder var för att jag hade stagat infästningen till diffen för dåligt så allt vred sig
Främre infästningen är inget problem på m3 3,2 diffen (sitter 2 bultar) vissa diffar som 188 diffen har bara 1 bult fram vilket brukar vara standard att köra sönder
http://www.bimmerforums.com/forum/showt ... fferential
Hastighets mätaren blir nog svårt fall man inte gör ett likadant trigger hjul som volvo samt volvos givare?
Fredrik
Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!
Får se lite hur det stämmer med fästen för mig. Det främre fästet som sitter med 3 bultar i diffen och 1 i vaggan/karossen, är det det du menar? För jag tycker det ser rätt grovt ut..
Jag får försöka måtta fram nått bra vad gäller hastighetsgivaren
Jag får försöka måtta fram nått bra vad gäller hastighetsgivaren
Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!
Tjenare
Har ni sett dessa?
http://bakaxel.se/hubb-gavel-27-splines ... ilink.html
Då borde ju vilken 1031 diff som helst passa rätt bolt-on
Nackdelen är ju att det är rätt dyrt.
Mvh Öberg
Har ni sett dessa?
http://bakaxel.se/hubb-gavel-27-splines ... ilink.html
Då borde ju vilken 1031 diff som helst passa rätt bolt-on
Nackdelen är ju att det är rätt dyrt.
Mvh Öberg
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461
Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!
Absolut kan man göra så,
fast bmw's 210 lamell diff har grymt kvalité och hållbarhet, med bmws m3 3,2 diff behöver man bara göra nya fästen för infästningen och annan kardan
Kört hela sommaren 2015 850hk/970nm utan bekymmer vilket är jäklig gött att slippa krångla med gammla 1031 axeln
fast bmw's 210 lamell diff har grymt kvalité och hållbarhet, med bmws m3 3,2 diff behöver man bara göra nya fästen för infästningen och annan kardan
Kört hela sommaren 2015 850hk/970nm utan bekymmer vilket är jäklig gött att slippa krångla med gammla 1031 axeln
Fredrik
Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!
Hej är det någon som har svetsat i MK2 axeln? Hur är svetsbarheten?
Ferken har du nå bilder på din axel?
MVH/Björklund
Ferken har du nå bilder på din axel?
MVH/Björklund
volvo 960 95 TT
Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!
Vet inte riktigt men är väll smidigare att hålla på med mk1 bryggan, tror jag la upp någon bild på min facebook sida
Ferken volvo 965 2jz
Ferken volvo 965 2jz
Fredrik
Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!
Tja, har nån ett 960 mk2 hus och kan kolla upp eller kanske kan ändå. Hastighetsmätarkransen, ser den likadan ut som nyare 740 axel med 48 'fönster' att läsa på? Och givaren, är det samma?
Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!
Japp 48 (hål) Det går ju att sätta den på drivaxeln om man vill eller så fräser man en ny som passar i bmw klumpen som har 48 tänder och kör med bmw givaren BMW har väl 8 tänder tror jag
MVH/Danne
MVH/Danne
volvo 960 95 TT
Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!
Perfekt! Har en tanke att jag ska göra en remsa likt den bakaxeldelar säljer som passar att punkta utepå flaggorna på Bmwns krans och sedan modda i volvogivaren i locket. Tycker det borde gå att få till. Men visst finns det två typer av givare? En med e liten pigg i änden och en med två spår? Är det den sistnämnda jag ska ha?
Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!
Är det förresten nån som vet om det finns kitt med bussningar till 760 bakvagnen? Eller är det bara att ställa sig vid svarven?
Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!
finns på volvo, svin dyrt, rekommenderar svarven. dock är det väll 1 eller 2 bussningar man lär köpa för dom får ej vara stumma
Fredrik
Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!
Vilka bussningar tänker du på som bör kunna flexa?Ferken skrev:finns på volvo, svin dyrt, rekommenderar svarven. dock är det väll 1 eller 2 bussningar man lär köpa för dom får ej vara stumma
De var fina jre! Men 10 stycken känns som det ändå blir några kvar som fattas.
Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!
Jo, men rimligen är 10 st en bra start. Jag har bytt alla i min mk2 och det var klart fler än 10st.
En snabb överslagsräkning så var det ca 20 st jag bytte.
//Jacob
En snabb överslagsräkning så var det ca 20 st jag bytte.
//Jacob