765 Tryckplatta på pottsvänghjul
765 Tryckplatta på pottsvänghjul
Hej,
Tänkte dela med mig lite av detta, då jag själv letade info om detta men hittade inte så mycket.
Kanske hjälper någon stackare som tänker göra det samma .
Tanken var att montera en Sachs 765 (240mm) platta på ett Volvo svänghjul.
Dubbelmasse svänghjulet gick bort direkt pga den "ihopvulkade" konstruktionen.
B21/B23 sväng hjulet var lite snål diameter att fästa tryckplattan på, men det bör funka med.
Dock dom svänghjulen från B21/B23 jag hade hemma var lättade så dom var ännu mindre i slitytan än normalt, så dom gick bort i mitt fall med.
Så, vad finns kvar?? Jo svänghjulet från B230 med M46/M47.
Jag började med att fixa ett ordentligt nav att fästa upp svänghjulet i svarven, bör även funka bra att ta en gammal vevaxel och kapa av änden på.
Sen var det bara till att klocka upp svänghjulet i svarven, dock inte på slitytan.
Jag svarvade ner mitt svänghjul till 23mm eftersom att jag var lite osäker på hur tunnt man vågar svarva det, B21/B23 är ca23 mm så det känndes som ett säkert kort.
När jag hade svarvat ner svänghjulet så mätte jag upp tryckplattan i pressen för att se var peak trycket var, finns en fin guide på den här sidan .
På min 765 platta så fick jag 7.2mm opåverkad, 9,5 mm som max tryck (ca 1,7 ton) vet inte hur bra skalan är men det var max.
Jag kommer att köra med en sinter som är 8.1mm alltså, 9,5-7,2 = 2,3 det betyder att jag ska ha 2,3mm när jag lägger allt ovan på varandra imellan tryckplatta och svänghjul.
Villket betyder att om jag har mitt svänghjul helt plant så fattas jag 0,9mm till peak tryck (9,5-8,1), jag tog lite extra (1,1 iom att lamellen kommer att slitas och det var inte så stor skillnad på det hållet i tryck).
Däremot om man gick på andra hållet så tappade tryckplattan ett par hundra kilo på 0,5mm, så det är super viktigt att testa var peak trycket är.
Vidare till svarvningen.
Som jag skrev innan så fattades jag 1,1 mm så jag svarvade ner där man skruvar tryckplattan 1,1mm.
Sen var det bara att borra och gänga för stift och skruvhål.
Färdigt
Mvh Arvid
Tänkte dela med mig lite av detta, då jag själv letade info om detta men hittade inte så mycket.
Kanske hjälper någon stackare som tänker göra det samma .
Tanken var att montera en Sachs 765 (240mm) platta på ett Volvo svänghjul.
Dubbelmasse svänghjulet gick bort direkt pga den "ihopvulkade" konstruktionen.
B21/B23 sväng hjulet var lite snål diameter att fästa tryckplattan på, men det bör funka med.
Dock dom svänghjulen från B21/B23 jag hade hemma var lättade så dom var ännu mindre i slitytan än normalt, så dom gick bort i mitt fall med.
Så, vad finns kvar?? Jo svänghjulet från B230 med M46/M47.
Jag började med att fixa ett ordentligt nav att fästa upp svänghjulet i svarven, bör även funka bra att ta en gammal vevaxel och kapa av änden på.
Sen var det bara till att klocka upp svänghjulet i svarven, dock inte på slitytan.
Jag svarvade ner mitt svänghjul till 23mm eftersom att jag var lite osäker på hur tunnt man vågar svarva det, B21/B23 är ca23 mm så det känndes som ett säkert kort.
När jag hade svarvat ner svänghjulet så mätte jag upp tryckplattan i pressen för att se var peak trycket var, finns en fin guide på den här sidan .
På min 765 platta så fick jag 7.2mm opåverkad, 9,5 mm som max tryck (ca 1,7 ton) vet inte hur bra skalan är men det var max.
Jag kommer att köra med en sinter som är 8.1mm alltså, 9,5-7,2 = 2,3 det betyder att jag ska ha 2,3mm när jag lägger allt ovan på varandra imellan tryckplatta och svänghjul.
Villket betyder att om jag har mitt svänghjul helt plant så fattas jag 0,9mm till peak tryck (9,5-8,1), jag tog lite extra (1,1 iom att lamellen kommer att slitas och det var inte så stor skillnad på det hållet i tryck).
Däremot om man gick på andra hållet så tappade tryckplattan ett par hundra kilo på 0,5mm, så det är super viktigt att testa var peak trycket är.
Vidare till svarvningen.
Som jag skrev innan så fattades jag 1,1 mm så jag svarvade ner där man skruvar tryckplattan 1,1mm.
Sen var det bara att borra och gänga för stift och skruvhål.
Färdigt
Mvh Arvid
Projekt 242 Turbo "Sleeper"
Re: 765 Tryckplatta på pottsvänghjul
Lämmnade mitt vevparti på balansering och det visade sig att svänghjulet hade 0g obalans.
Så är man noga med att mäta in allt super noga så "verkar" det bli bra balans.
Mvh
Så är man noga med att mäta in allt super noga så "verkar" det bli bra balans.
Mvh
Projekt 242 Turbo "Sleeper"
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: 765 Tryckplatta på pottsvänghjul
du balanserade svänghjulet tillsammans med tryckplattan väl?
Jag har brukat använda fingrarna för centrering och alltid fått det jävligt bra centrerat. Balansering har oxå gjorts med 0gram som följd.
Jag har brukat använda fingrarna för centrering och alltid fått det jävligt bra centrerat. Balansering har oxå gjorts med 0gram som följd.
Dänniz 073-8447664
Re: 765 Tryckplatta på pottsvänghjul
Om jag ska vara helt ärlig så har jag inte balanserat det själv, MMR som har gjort det.
Men jag förmodar att dom balanserar svänghjulet först utan tryckplatta och sen med, nog svårt att spänna upp det utan svänghjulet.
0gram tyder ju även på att det är en bra sammansättning i materialet .
Centrerade mitt med kordinater på fräsen.
Mvh
Men jag förmodar att dom balanserar svänghjulet först utan tryckplatta och sen med, nog svårt att spänna upp det utan svänghjulet.
0gram tyder ju även på att det är en bra sammansättning i materialet .
Centrerade mitt med kordinater på fräsen.
Mvh
Projekt 242 Turbo "Sleeper"
Re: 765 Tryckplatta på pottsvänghjul
Går 765 plattan inte på ett plant svänghjul b21/b23?
Hade ett på vinden såg jag men har inte mätt de än tyvär.
Mvh
Hade ett på vinden såg jag men har inte mätt de än tyvär.
Mvh
765 Tryckplatta på pottsvänghjul
Tror det passar, hade enbart lättade plana hjul.
Mät och kolla
Mvh Arvid
Mät och kolla
Mvh Arvid
Projekt 242 Turbo "Sleeper"
Re: 765 Tryckplatta på pottsvänghjul
Hur blir det med triggerpunkterna när man svarvar väck så mycket?
Re: 765 Tryckplatta på pottsvänghjul
Det fungerar fint!
Re: 765 Tryckplatta på pottsvänghjul
Dom blir lite lite avsvarvade men påverkar inte
Mvh Max
Mvh Max
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: 765 Tryckplatta på pottsvänghjul
jag kjör 765 plattan på b23 svänghjul. men man får ingen trigger då
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 105
- Blev medlem: tor jan 11, 2007 9:14 pm
- Ort: Umeå
Re: 765 Tryckplatta på pottsvänghjul
Gammal tråd, men går alltid återkoppla(!) till.
En fråga, lämnar en Sachs 765 motorsport tryckplatta såpass mycket som 1700kg som trådskaparen skrev ? eller var det tänkt som en okalibrerad mätning för jämförelse ?
/B
En fråga, lämnar en Sachs 765 motorsport tryckplatta såpass mycket som 1700kg som trådskaparen skrev ? eller var det tänkt som en okalibrerad mätning för jämförelse ?
/B
Re: 765 Tryckplatta på pottsvänghjul
Vid ihoptryckning lämnar den nog närmare 1700 kg, men vid uppsläpp som är det intressanta så lämnar dom 765or jag mätt upp runt 1300-1400 kg om jag kommer ihåg rätt.
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Re: 765 Tryckplatta på pottsvänghjul
1400-1500kg ger dem.Benny Steen skrev:Gammal tråd, men går alltid återkoppla(!) till.
En fråga, lämnar en Sachs 765 motorsport tryckplatta såpass mycket som 1700kg som trådskaparen skrev ? eller var det tänkt som en okalibrerad mätning för jämförelse ?
/B
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos