Kjøre uten dumpventil?
Re: Kjøre uten dumpventil?
Det spelar ingen större roll vart spjället sitter placerat på turbons utloppssida, klappar man igen spjället så måste den i kompressorn insugna och komprimerade luften ta vägen någonstans.
Jag vet inte vad du anser vara lite luft som ska ut bakvägen. Tar vi en motor som exempelvis genererar 500Hp och som vi momentant klappar igen spjället på, så handlar det om drygt 300l/s som ska ta vägen någonstans. Även om man har en bra dumpventil så kommer turbon att tappa en del av sitt varvtal då dumpningen sker. Med spjället framför så kommer turbon istället att varva upp eftersom kompressorn då spjället stängs kommer att snurra temporärt i partiellt vakuum, vilket turbindelen känner av som minskat behov av drivkraft till kompressordelen.
"Betydligt säkrare om man ska ha IC och hela köret också" Håller jag inte heller med om. den typ av koltätning man använt på turboaggregat skiljer sig inte mycket från den typ av koltätning som i stort sätt varenda jetmotor har och som i vissa fall kan gå i upp till 25.000h på vinge utan krav på renovering.
Det man kan säga om koltätningar är att dom genererar friktion som ger lite lägre "overall efficiency" på turboaggregaten, dock inget som gemeneman märker något av. Koltätningar är dessutom dyra i tillverkning jämfört med en enkel kolvring och som merparten av alla applikationer klarar sig med.
Jag vet inte vad du anser vara lite luft som ska ut bakvägen. Tar vi en motor som exempelvis genererar 500Hp och som vi momentant klappar igen spjället på, så handlar det om drygt 300l/s som ska ta vägen någonstans. Även om man har en bra dumpventil så kommer turbon att tappa en del av sitt varvtal då dumpningen sker. Med spjället framför så kommer turbon istället att varva upp eftersom kompressorn då spjället stängs kommer att snurra temporärt i partiellt vakuum, vilket turbindelen känner av som minskat behov av drivkraft till kompressordelen.
"Betydligt säkrare om man ska ha IC och hela köret också" Håller jag inte heller med om. den typ av koltätning man använt på turboaggregat skiljer sig inte mycket från den typ av koltätning som i stort sätt varenda jetmotor har och som i vissa fall kan gå i upp till 25.000h på vinge utan krav på renovering.
Det man kan säga om koltätningar är att dom genererar friktion som ger lite lägre "overall efficiency" på turboaggregaten, dock inget som gemeneman märker något av. Koltätningar är dessutom dyra i tillverkning jämfört med en enkel kolvring och som merparten av alla applikationer klarar sig med.
Re: Kjøre uten dumpventil?
Vad jag menade med säkrare var att det är ju inte alltför ovanligt med hål på en IC eller tryckslang
Re: Kjøre uten dumpventil?
Okej...
Re: Kjøre uten dumpventil?
Men själva kompressorhuset rymmer ca en liter luft, så det är inte mycket luft som kan pysa ut bakvägen. Och så fort den lilla luften pysit ut så upphör flödet genom kompressorn och kraftbehovet för att driva runt den. Jag tänker på tex en kolvmotor-centrifugalpump som brukar öka i varvtal om utloppet stängs.
Re: Kjøre uten dumpventil?
Ett kompressorhus som internt rymmer en hel liter...och jag som trodde att man slutade använda torus formade kompressorhus redan på 70-talet...
Skämt åsido, men du är ute och seglar rejält...!
Om kompressorn enligt ovan nu suger i sig 300l/s och du sedan klappar igen dess utlopp, vart tror du dessa litrar tar vägen, även ditt 1 liter stora kompressorhus har då svårt att härbärgera denna volym.
Även om vi skulle gå ner i bråkdelar av sekunden det tar att stänga ett spjäll, så flödar kompressorn fortfarande mer volym än vad ditt extremt stora kompressorhus kan ta hand om. Kompressorhjulet slutar ju inte att snurra för att du stänger ett spjäll framför den
Då tryckpulserna från surge väl avklingat så ligger fortfarande kompressorhjulet i bästa fall och snurrar i atmosfärstryck vilket drar energi från turbindelen. Det som också alltid händer vid användning av dumpventil är att varvtalet på turbinaxeln dippar nedåt momentant då luften ska ut genom ventilen.
Skämt åsido, men du är ute och seglar rejält...!
Om kompressorn enligt ovan nu suger i sig 300l/s och du sedan klappar igen dess utlopp, vart tror du dessa litrar tar vägen, även ditt 1 liter stora kompressorhus har då svårt att härbärgera denna volym.
Även om vi skulle gå ner i bråkdelar av sekunden det tar att stänga ett spjäll, så flödar kompressorn fortfarande mer volym än vad ditt extremt stora kompressorhus kan ta hand om. Kompressorhjulet slutar ju inte att snurra för att du stänger ett spjäll framför den
Då tryckpulserna från surge väl avklingat så ligger fortfarande kompressorhjulet i bästa fall och snurrar i atmosfärstryck vilket drar energi från turbindelen. Det som också alltid händer vid användning av dumpventil är att varvtalet på turbinaxeln dippar nedåt momentant då luften ska ut genom ventilen.
Re: Kjøre uten dumpventil?
Om man inte vet hur mycket luft en dumpventil klarar finns det något sätt att testa detta på.
För om motorn levererar 300l/s på 500hk så känns det ju som att en stackars liten 50mm tial dump inte riktigt skulle kunna dumpa över 450l/s?
Finns det någon tum regel på hur långt en sådan räcker eller skall man åka dubbla för säkerhets skull?
För om motorn levererar 300l/s på 500hk så känns det ju som att en stackars liten 50mm tial dump inte riktigt skulle kunna dumpa över 450l/s?
Finns det någon tum regel på hur långt en sådan räcker eller skall man åka dubbla för säkerhets skull?
Mikael Cederqvist
0739 757 257
0739 757 257
Re: Kjøre uten dumpventil?
Eftersom dom inte anger vilket flöde ventilerna kan ta, åtminstone har inte jag sett det i skrift, så är det säkrare att köra med dubbla. Vissa som kört med plastventilen från SAAB har använt 5st sittandes på rad, rena "fågelsträcket" med andra ord...
Personligen tycker jag det är skit då företagen inte kan eller vill ange flödesvärden, känns som man köper grisen i säcken varje gång.
Har man en flödesbänk värd namnet så borde inte vara så svårt att kolla vilket flöde ventilerna kan ta..
Personligen tycker jag det är skit då företagen inte kan eller vill ange flödesvärden, känns som man köper grisen i säcken varje gång.
Har man en flödesbänk värd namnet så borde inte vara så svårt att kolla vilket flöde ventilerna kan ta..
Re: Kjøre uten dumpventil?
Då blir det att montera en extra tack för rådet.
Mikael Cederqvist
0739 757 257
0739 757 257
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Kjøre uten dumpventil?
Hur ska ni mäta flödet?
Vid 1bar absolut?
Eller vid uppskattat laddtryck motorn ska ha?
Vid 1bar absolut?
Eller vid uppskattat laddtryck motorn ska ha?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Kjøre uten dumpventil?
Hur mkt större bör spjället vara är turbons inlopp, om man ska ha det på sugsidan?
Vad hade du för mått på den där, JLundin?
Blir inte lagerhuset "ventilerat" genom returen?
Vad hade du för mått på den där, JLundin?
Blir inte lagerhuset "ventilerat" genom returen?
Re: Kjøre uten dumpventil?
Spjället ska vara så stort att det inte är den begränsande delen i insuget, vad det sedan blir för storlek beror helt på vad som används i systemet för övrigt.
Mitt spjäll var på 80mm, vilket var mer än väl tilltaget eftersom inloppet på turbon låg på runt 65mm.
Då det gäller flödesprovning av dumpventiler så skulle jag börja att köra vid NTP och sedan mäta den tryckhöjning som blir då ventilen inte orkar flöda mer. När man ser bilder på den senaste versionen av Tial så ser den ut att kunna flöda en hel del, men om det sedan är sant i verkligheten är en annan sak...
Mitt spjäll var på 80mm, vilket var mer än väl tilltaget eftersom inloppet på turbon låg på runt 65mm.
Då det gäller flödesprovning av dumpventiler så skulle jag börja att köra vid NTP och sedan mäta den tryckhöjning som blir då ventilen inte orkar flöda mer. När man ser bilder på den senaste versionen av Tial så ser den ut att kunna flöda en hel del, men om det sedan är sant i verkligheten är en annan sak...
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Kjøre uten dumpventil?
att ha org spjäll kvar med en choke vajer kan väll kanske vara en bra idé ifall att man skulle skjuta en slang eller nått.
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Kjøre uten dumpventil?
Har du nå tips hur man skall göra avluftningen?JLundin skrev:Så här såg motorn i den Ollonblå ut 1982...Det fanns en anledning till att spjället satt där det satt... Det som inte syns på bilden är den slang som var dragen från turbons lagerhus och till ventilkåpan. Den satt där för att släppa ut övertrycket i lagerhuset och på så sätt minska tryckdifferensen över kolvringstätningen, detta för att minska oljeläckaget som annars blir följden då man har högt tryck på lagersidan och kraftigt undertryck i kompressorhuset. denna modifiering går att göra på de flesta turboaggregat då det saknas koltätning. Ett visst oljeläckage blir det, men det är inte större än att man kan leva med det...
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Kjøre uten dumpventil?
Har sett liknande i verkligheten.JLundin skrev: Vissa som kört med plastventilen från SAAB har använt 5st sittandes på rad, rena "fågelsträcket" med andra ord...
Och det funkar inge vidare heller.
Dumpen närmast där högsta trycket är flödar typ allt.
Ska man ha flera ska de sitta 'runtom' röret.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Kjøre uten dumpventil?
Jag säjer inte emot..man vill ju inte ha en "sekventiell" dumpning, den ska ske momentant om den ska vara effektiv och skydda lagringen i turbon...