Precis, men ändock trots det i min merca så förlorar jag hk med huven stängd, den drar luften ovanför kylaren i grillen, två grova 3" slangar.
Luftfiltersystemet blir satans hett, och är det lite yta på rören så värmer det insugsluften.
Värmen i dynorummet varierade mellan 29-32grader, motorstyrningen sade 42grader på fullgas.
Det var värt straxt över 10hk
Det bygger ju på fler faktorer uteftervägen än bara varmluften man kan mäta.
Vad den hade inne i cylindrarna vet ingen.
Jag har ju väldigt dumt insug där luften åker karusell i långa runners, värms upp hela vägen.
Ändå har jag isolerat insuget med värmeavskiljande packningar samt 'startmotormatta' på undersidan.
Insuget går inte att lägga handen på efter nåt pull med huven stängd, men huven öppen så är det fesljummet.
Och jag funderade lite på det där med att blåsa luft mot trattarna, under åren har jag märkt att om man väljer göra ett häftigt luffarturboinsug till luftburken så har jag förlorat hk hela tiden.
Däremot om man kan låta luftburken suga i en 'stor volym' med kalluft så vinner man hk.
Nu är det ju givetvis inte lika extremt för dig, men det kan skapa lite dum turbulens framför trattarna som kan ställa till det på lågfart iaf.