Flöde (Luft) in till turbon!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Flöde (Luft) in till turbon!
Sen gäller det att diffusera en bit innan luftförbrukaren så det verkligen KAN öka trycket också
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Flöde (Luft) in till turbon!
Jokern / Woodridge skrev:Kommer ihåg den gamla goda street racing tiden, då jag hjälpte en polare.
Han ledde ofta första biten, men blev ofta omkörd på slutet.
På den bilen var det bara två trattar upp genom huven (tunnelram & två förgasare), men sedan satte vi på ett scoop, och oj vilken skillnad det blev på slutet. Han blev aldrig nästan aldrig från körd på slutet efter det.
Vi tätade inte trattarna mot huven, utan det var rätt så öppet där, så huven skulle kunna lätt lyftas av.
Så, där gjorde det en enorm skillnad.
Hej jag tror att därför det gjorde så stor skillnad för er va för att det vart störningar runt bränsle spridarna i höga hastigheter då förgasarna stiker upp i fria luften, eller misförstog jag hur du menade?
rätt vanligt på kompressor/ tryck holley gasare också där man blåser snett in i pleniumen ovanför gasaren.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Flöde (Luft) in till turbon!
Vi har gjort noen enkle tester på forskjellige biler i Dynapack i det siste og kommet frem til at det er en fordel å bruke en slik trakt på turbomotorer. http://i11.ebayimg.com/07/i/000/c8/a6/d ... G?set_id=7
Overraskende nok målte vi effekttap med 3" trakt sammenlignet med 4" takt til tross for at effektnivået var ikke var høyere enn i rundt 500 hk.
https://www.youtube.com/watch?v=L52Iq7nWlEk
Overraskende nok målte vi effekttap med 3" trakt sammenlignet med 4" takt til tross for at effektnivået var ikke var høyere enn i rundt 500 hk.
https://www.youtube.com/watch?v=L52Iq7nWlEk
Re: Flöde (Luft) in till turbon!
Precis, luftmotståndet borde ju minska, iaf på den ytan?Kadett4wd skrev:Ett rör fram i fronten betyder ju inga förluster, bara vinster?
- Jokern / Woodridge
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
- Ort: Skogås
Re: Flöde (Luft) in till turbon!
Jag vet inte om du missförstod mig. Jag tror helt enkelt att luften passerade förbi, ovanför förgasartrattarna, förgasarna kunde helt enkelt inte suga i sig tillräckligt med luft.Jens Gustavsson skrev:Jokern / Woodridge skrev:Kommer ihåg den gamla goda street racing tiden, då jag hjälpte en polare.
Han ledde ofta första biten, men blev ofta omkörd på slutet.
På den bilen var det bara två trattar upp genom huven (tunnelram & två förgasare), men sedan satte vi på ett scoop, och oj vilken skillnad det blev på slutet. Han blev aldrig nästan aldrig från körd på slutet efter det.
Vi tätade inte trattarna mot huven, utan det var rätt så öppet där, så huven skulle kunna lätt lyftas av.
Så, där gjorde det en enorm skillnad.
Hej jag tror att därför det gjorde så stor skillnad för er va för att det vart störningar runt bränsle spridarna i höga hastigheter då förgasarna stiker upp i fria luften, eller misförstog jag hur du menade?
rätt vanligt på kompressor/ tryck holley gasare också där man blåser snett in i pleniumen ovanför gasaren.
mvh jens
Kommer ihåg en polare till som körde mycket på strippen då, med en 331:a (5,4 liter) i sin bil, och han höjde "snorkeln" på scoopet, genom att lägga i en liten remsa där, och det ökade hans top speed. Detta trots att detta inte var någon värsting motor.
Lag tror att du skull tjäna på att ha något scoop, där ditt rör sticker upp ur huven, så den kan suga i sig luften, så den inte passerar förbi, när du kommit upp lite i fart.
Just my 20 cents
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Flöde (Luft) in till turbon!
Jag anser de bästa lösningarna har jag och Daniel-635 presenterat.
Längst ned ovanför en splitter.
Innan jag satte i turbo i kadetten hade jag en rätt elakt vässad 8v maskin.
Testade ta luft lite varstans, och just under kofångaren ovanför 'spoilern' var överlägset det bästa.
Ökade över 10km/h i 'total' topphastighet.(ej på strippen mao)
Och min gamle c36 amg merca hade amg adderat en luftsnorkel i stdburken, gissa vart?
Jo precis samma ställe men i en kanal som även matade bromsarna med luft.
Inte min bil, men såhär ser det ut i C55 amg(lika bil som min)
tar jag bort luftsnorklarna så tappar jag över 20km/h toppfart:
Längst ned ovanför en splitter.
Innan jag satte i turbo i kadetten hade jag en rätt elakt vässad 8v maskin.
Testade ta luft lite varstans, och just under kofångaren ovanför 'spoilern' var överlägset det bästa.
Ökade över 10km/h i 'total' topphastighet.(ej på strippen mao)
Och min gamle c36 amg merca hade amg adderat en luftsnorkel i stdburken, gissa vart?
Jo precis samma ställe men i en kanal som även matade bromsarna med luft.
Inte min bil, men såhär ser det ut i C55 amg(lika bil som min)
tar jag bort luftsnorklarna så tappar jag över 20km/h toppfart:
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Flöde (Luft) in till turbon!
Några klick bort så ser man hur dom gör där borta.. sen betyder naturligtvis inte att det finns bättre sätt att göra det på.
Verkar vara lika på dom flesta bilarna.
http://www.grs-motorsports.net/fotos/ga ... amaro1.jpg
I prostock så klagar dom på att dom får suga luften så nära banan.
Verkar vara lika på dom flesta bilarna.
http://www.grs-motorsports.net/fotos/ga ... amaro1.jpg
I prostock så klagar dom på att dom får suga luften så nära banan.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Flöde (Luft) in till turbon!
pga banan är varm eller att de suger upp skit?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Flöde (Luft) in till turbon!
Antog det var nån av dem, finns inga andra nackdelar vad jag kan se, jo en.
Om man står nära bleachboxen och det stänker in gummi och vatten från bilen framför.
I övrigt är det ju stället där man har högst tryck innan luften klyvs och går över bilen, eller runt.
Om man inte adderar ett högt scoop på huven som sträcker sig upp i högtryckszonen ovanför huven.
Om man står nära bleachboxen och det stänker in gummi och vatten från bilen framför.
I övrigt är det ju stället där man har högst tryck innan luften klyvs och går över bilen, eller runt.
Om man inte adderar ett högt scoop på huven som sträcker sig upp i högtryckszonen ovanför huven.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Flöde (Luft) in till turbon!
Exakt,, en 'tom' zonfugazi skrev:Precis, luftmotståndet borde ju minska, iaf på den ytan?Kadett4wd skrev:Ett rör fram i fronten betyder ju inga förluster, bara vinster?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Flöde (Luft) in till turbon!
Varför fortsätta här?
Är ju inte samma sak vi pratade om.
Lås upp andra tråden igen, eller klistra in innehållet från den tråden här.
Är ju inte samma sak vi pratade om.
Lås upp andra tråden igen, eller klistra in innehållet från den tråden här.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Flöde (Luft) in till turbon!
kanske läste för fort? va det inte om det va bra med tratt på turbons sug sida eller inte?
uppdaterade med lite bilder på första inlägget för att man ska förstå vad jag snackar om
mvh jens
uppdaterade med lite bilder på första inlägget för att man ska förstå vad jag snackar om
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Flöde (Luft) in till turbon!
Jag fattade det som en tratt i början på röret till turbons sugsida.
Om röret börjar vara flaskhals så blir det garanterat skillnad med tratt.
Min ändring på sugsidan turbon gjorde en gigantisk förändring.
Jag har en wastegate, en 50 mm HKS-kopia med 0.5 bar fjäder.
Med gamla röret till filtret och filtet bakom kylaren fick jag max upp 1.3 bar laddtryck med helt stängd WG.
Efter ombyggnation med stora filter framför kylaren och fri väg till turbon fick jag istället skenande laddtryck.
Peakvärden på nästan 1.7 bar på grundladd. ( Helt öppen WG med samma 0.5 bar fjäder )
Jag åkte helt enkelt med restriktor innan.
Om röret börjar vara flaskhals så blir det garanterat skillnad med tratt.
Min ändring på sugsidan turbon gjorde en gigantisk förändring.
Jag har en wastegate, en 50 mm HKS-kopia med 0.5 bar fjäder.
Med gamla röret till filtret och filtet bakom kylaren fick jag max upp 1.3 bar laddtryck med helt stängd WG.
Efter ombyggnation med stora filter framför kylaren och fri väg till turbon fick jag istället skenande laddtryck.
Peakvärden på nästan 1.7 bar på grundladd. ( Helt öppen WG med samma 0.5 bar fjäder )
Jag åkte helt enkelt med restriktor innan.
Jonas Bylund