Opel Commodore Coupe 1969
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
- Ort: Nora
Opel Commodore Coupe 1969
Hej, här kommer en tråd om mitt projekt som jag har skruvat med i ungefär tio år. Anledningen till att det dragit ut på tiden kan spåras till det faktum att ändrat mycket hela tiden och att jag helt enkelt är en seg människa.
Jag köpte bilen när jag var sexton år för att ha något att skruva med. Bilen var original och hade stått parkerad utomhus ett par år för länge. Så dom första åren gick åt till att rostlaga och renovera fram och bakvagn. Efter ett par år så hörde en släkting av sig och undrade om jag ville köpa en Cheva 305:a och stoppa i Opeln.
Det var väl då det drog i gång på riktigt. Styrsnäckan tog i så jag monterade kuggstång från en gammal Saab, bakaxeln kändes lite klen så en Jaguar bakaxel monterades och frambromsarna kändes taniga så ett par Jaguar bromsar monterades
I det här utförandet så tänkte jag SFRO besiktiga som ombyggt fordon och byggbesiktning genomfördes. Bilen blev körbar i det här utförandet efter ungefär fem år av mekande utomhus.
Jag tappade sedan suget och bilen blev stående i över ett år samtidigt som tanken om att bygga racebil av den växte allt starkare i huvudet. En Oldsmobile 455 i delar inhandlades och 305:an lyftes ur och såldes.
Jag började samla lite delar till Oldsmobile bygget och en kväll på Nitroz dök det upp en trimmad Olds 455 som var i delar efter ett kolvhaveri. Den motorn inhandlades och efter en halv evighet så hade jag monterat ihop motorn med nya kolvar och lite andra småsaker.
Jag konstaterade att bur skulle behöva byggas men efter ännu en kväll av surfande på Nitroz så införskaffades ett rörramschassi med Volvo bakaxel och fjäderben samt ett tomt Cheva 305 block. Volvo axeln och fjäderbenen plockades bort och original framvagnen och Jagga bakaxeln monterades igen.
Det satt en Opel kaross på chassit men den var verkligen skit så den kapades bort och sen var det bara sätta kapen i min egen Opel kaross. Här kan jag erkänna att ångesten var påtaglig då jag medans tigersågen sågade i plåten hela tiden tänkte på när jag som ung låg ute en hel vinter och slipade rent hela underredet och penselmålade hela spektaklet.
En viss oro började väckas inom mig angående Jaguar bakaxeln kapacitet och dess lite livsfarliga beteende vid drivaxelhaveri. Så efter att ha lagt en hel vinter på att montera axeln på nya chassit så rev jag ner den och sålde iväg. Jag beslutade mig för att bygga ihop en Ford nio tummare och den fylldes med 35 splines Mark Williams drivaxlar och spole samt ett stadigt Mark Williams hus. Egna fourlink plattor gjordes och svetsades på axeln tillsammans med diverse andra fästen.
Bilen står nu på hjul och ser ut ungefär så här.
Målet är att köra någonting i år gärna på bana men det är en del jobb kvar.
Här kommer en lite uppstartsfilm han ville inte gå på tomgång så jag fick stå och smyggasa lite.
https://www.youtube.com/watch?v=7VyACg0VuHw
Jag ska försöka uppdatera lite allt eftersom, jaga gärna på mig eller ställ frågor om du har några.
Mvh Tom
Jag köpte bilen när jag var sexton år för att ha något att skruva med. Bilen var original och hade stått parkerad utomhus ett par år för länge. Så dom första åren gick åt till att rostlaga och renovera fram och bakvagn. Efter ett par år så hörde en släkting av sig och undrade om jag ville köpa en Cheva 305:a och stoppa i Opeln.
Det var väl då det drog i gång på riktigt. Styrsnäckan tog i så jag monterade kuggstång från en gammal Saab, bakaxeln kändes lite klen så en Jaguar bakaxel monterades och frambromsarna kändes taniga så ett par Jaguar bromsar monterades
I det här utförandet så tänkte jag SFRO besiktiga som ombyggt fordon och byggbesiktning genomfördes. Bilen blev körbar i det här utförandet efter ungefär fem år av mekande utomhus.
Jag tappade sedan suget och bilen blev stående i över ett år samtidigt som tanken om att bygga racebil av den växte allt starkare i huvudet. En Oldsmobile 455 i delar inhandlades och 305:an lyftes ur och såldes.
Jag började samla lite delar till Oldsmobile bygget och en kväll på Nitroz dök det upp en trimmad Olds 455 som var i delar efter ett kolvhaveri. Den motorn inhandlades och efter en halv evighet så hade jag monterat ihop motorn med nya kolvar och lite andra småsaker.
Jag konstaterade att bur skulle behöva byggas men efter ännu en kväll av surfande på Nitroz så införskaffades ett rörramschassi med Volvo bakaxel och fjäderben samt ett tomt Cheva 305 block. Volvo axeln och fjäderbenen plockades bort och original framvagnen och Jagga bakaxeln monterades igen.
Det satt en Opel kaross på chassit men den var verkligen skit så den kapades bort och sen var det bara sätta kapen i min egen Opel kaross. Här kan jag erkänna att ångesten var påtaglig då jag medans tigersågen sågade i plåten hela tiden tänkte på när jag som ung låg ute en hel vinter och slipade rent hela underredet och penselmålade hela spektaklet.
En viss oro började väckas inom mig angående Jaguar bakaxeln kapacitet och dess lite livsfarliga beteende vid drivaxelhaveri. Så efter att ha lagt en hel vinter på att montera axeln på nya chassit så rev jag ner den och sålde iväg. Jag beslutade mig för att bygga ihop en Ford nio tummare och den fylldes med 35 splines Mark Williams drivaxlar och spole samt ett stadigt Mark Williams hus. Egna fourlink plattor gjordes och svetsades på axeln tillsammans med diverse andra fästen.
Bilen står nu på hjul och ser ut ungefär så här.
Målet är att köra någonting i år gärna på bana men det är en del jobb kvar.
Här kommer en lite uppstartsfilm han ville inte gå på tomgång så jag fick stå och smyggasa lite.
https://www.youtube.com/watch?v=7VyACg0VuHw
Jag ska försöka uppdatera lite allt eftersom, jaga gärna på mig eller ställ frågor om du har några.
Mvh Tom
Senast redigerad av TomKorkeakoski den sön aug 21, 2016 8:54 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Jag gillar verkligen Coupé modellen. Påminner om en liten dodge charger. Imponerande att ta beslutet att skrota så mycket av det egna arbetet. Ännu mer imponerande att du fått ihop den igen. Kul projekt!
- Robban76
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 265
- Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
- Ort: Järfälla Stockholm
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Riktigt roligt projekt kommer följas, lycka till.
Mustang 68 HT 477BB C6
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Detta gillar jag skarpt och vill läsa mer om. Håll oss uppdaterade.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Olds 455 var ett lite annorlunda motorval.
Får man fråga varför?
Får man fråga varför?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
- Ort: Nora
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Hej tackar så mycket. Det kommer en uppdatering till nästa helg.
Angående varför det sitter Olds motor i så är största anledningen att en lumparkompis hade en bekant som ville sälja sin Olds 455 till mig. Kombinationen av tjat och alldeles för mycket tid att tänka gjorde att jag slog till.
Motorn är ett gammalt bygge med portade original toppar och mekankam. Så det finns väl lite mer effekt att plocka ur i framtiden med rullkam och eftermarknads toppar om jag nån gång blir sugen på mer effekt.
Då jag helt saknar erfarenhet när det gäller att ratta lite spännande bilar så tror jag effekten kommer räcka och bli över ett tag framöver.
Mvh
Tom
Angående varför det sitter Olds motor i så är största anledningen att en lumparkompis hade en bekant som ville sälja sin Olds 455 till mig. Kombinationen av tjat och alldeles för mycket tid att tänka gjorde att jag slog till.
Motorn är ett gammalt bygge med portade original toppar och mekankam. Så det finns väl lite mer effekt att plocka ur i framtiden med rullkam och eftermarknads toppar om jag nån gång blir sugen på mer effekt.
Då jag helt saknar erfarenhet när det gäller att ratta lite spännande bilar så tror jag effekten kommer räcka och bli över ett tag framöver.
Mvh
Tom
Re: Opel Commodore Coupe 1969
En anledning så bra som någon.
Kommer bli fränt i slutändan.
Kommer bli fränt i slutändan.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 27
- Blev medlem: tis apr 22, 2008 8:03 pm
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Hur går det med åpeln??
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
- Ort: Nora
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Hej, sommaren inleddes med ett rejält motorras på raggarbilen så tiden har mest gått åt till den gamla fläskhögen.
Efter mycket velande fram och tillbaka om märke och längd på bakstötdämpare så beställde jag Summits egna dubbeljusterbara variant. Så nu är det dags att för en gång skull att färdigställa bakvagnen.
Nästa steg är att montera i växellåda så jag kan beställa kardanaxel.
Efter mycket velande fram och tillbaka om märke och längd på bakstötdämpare så beställde jag Summits egna dubbeljusterbara variant. Så nu är det dags att för en gång skull att färdigställa bakvagnen.
Nästa steg är att montera i växellåda så jag kan beställa kardanaxel.
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Fränt!
vad vare för volvo axel?, har du kvar den mån tro?
vad vare för volvo axel?, har du kvar den mån tro?
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
- Ort: Nora
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Tackar, det var en 1031 med 4-link. Nylund med Amazonen tog över den, vet inte om han skickade med den när han sålde Amazonen.
Re: Opel Commodore Coupe 1969
ok då är det säkert den som ligger i odensbacken.
fränt bygge
fränt bygge
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 27
- Blev medlem: tis apr 22, 2008 8:03 pm
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Snyggt jobbat Tom tom!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
- Ort: Nora
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Jag köpte en gång i tiden ett begagnat svänghjul till motorn och vid första uppstartsförsöket så upptäckte jag att svänghjulet var ungefär 10 mm grövre i diametern än vad det borde vara.
Vid uppstarten så monterades en flexplatta från en automat lite tillfälligt för att kunna veva runt maskinen. Många timmar gick åt till att hitta på en lösning på svänghjulsproblemet och i efterhand så hade väl ett nytt svänghjul kanske varit det optimala. Nu löstes problemet genom att montera en ministarter tillhörandes en Cheva upp och ner med en spacerplatta.
Pedalställ är något som det funderats mycket fram och tillbaka på. Hade tidigare ett modifierat original pedalställ med en kopplingspedal tillverkad av en gräsklipparkniv. Denna pedal påverkade en vagga som tryckte på kopplingsarmen.
Jag försökte mig på att göra en förstärkt variant på denna lösning med den nya motorplaceringen men insåg ganska snart att med kopplingsarmen på plats så fanns det ingen plats för högerfoten. Lösningen blev ett pedalställ från Tilton samt ett Howe hydrauliskt urtrampningslager.
Nu sitter växellådan i igen och kardan är beställd så det är bara försöka ligga i för att försöka provköra innan snön börjar falla.
Vid uppstarten så monterades en flexplatta från en automat lite tillfälligt för att kunna veva runt maskinen. Många timmar gick åt till att hitta på en lösning på svänghjulsproblemet och i efterhand så hade väl ett nytt svänghjul kanske varit det optimala. Nu löstes problemet genom att montera en ministarter tillhörandes en Cheva upp och ner med en spacerplatta.
Pedalställ är något som det funderats mycket fram och tillbaka på. Hade tidigare ett modifierat original pedalställ med en kopplingspedal tillverkad av en gräsklipparkniv. Denna pedal påverkade en vagga som tryckte på kopplingsarmen.
Jag försökte mig på att göra en förstärkt variant på denna lösning med den nya motorplaceringen men insåg ganska snart att med kopplingsarmen på plats så fanns det ingen plats för högerfoten. Lösningen blev ett pedalställ från Tilton samt ett Howe hydrauliskt urtrampningslager.
Nu sitter växellådan i igen och kardan är beställd så det är bara försöka ligga i för att försöka provköra innan snön börjar falla.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
- Ort: Nora
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Idag fick jag kardanen från Svea Bil och vilken jäkla skillnad det är mot min gamla hemmakortade Volvo kardan som jag använde tidigare.
Köpte på mig ett vinterprojekt i form av en Muncie m20. Tanken är att byta ut det lite skamfilade originalhuset mot ett starkare supercase och se över den lite allmänt under den kalla vintern.
Ska försöka hinna få dit kardanen samt kardanringar under helgen.
Köpte på mig ett vinterprojekt i form av en Muncie m20. Tanken är att byta ut det lite skamfilade originalhuset mot ett starkare supercase och se över den lite allmänt under den kalla vintern.
Ska försöka hinna få dit kardanen samt kardanringar under helgen.