Växelåda till turbofyra
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 160
- Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
- Ort: Skaraborg, Falköping
Växelåda till turbofyra
Har en rasad låda här och fundera på om jag ska renovera den (om det gå) eller byta låda. Tror växelgaffeln eller liknande har gått av då den sitter fast i trean hur man växlar.
Lådan ska monteras ihop med diffen direkt så någon sprängkåpa är ej nödvändigt då det ska vara kardanaxel emellan.
Frågan är dock om det blir problem med den långa ingående axeln, då den kanske behöver stödlager .
Pris och tillgänglighet är A och O och så gärna något som håller.
En transaxel är också ett alternativ men mindre intressant på grund utav att de oftast har ett mycket begränsat utbud av diffar och betinga ofta ett högt pris.
Dessutom måste det finnas plats för axeln då jag kör med de dion och transaxlar har oftast drivaxlarna för långt fram i lådan.
Får se sen hur länge diffen håller annars skulle det vara intressant att byta den mot något kraftigt och lätt drivet, som en dana60 irs kanske.
Lådan ska monteras ihop med diffen direkt så någon sprängkåpa är ej nödvändigt då det ska vara kardanaxel emellan.
Frågan är dock om det blir problem med den långa ingående axeln, då den kanske behöver stödlager .
Pris och tillgänglighet är A och O och så gärna något som håller.
En transaxel är också ett alternativ men mindre intressant på grund utav att de oftast har ett mycket begränsat utbud av diffar och betinga ofta ett högt pris.
Dessutom måste det finnas plats för axeln då jag kör med de dion och transaxlar har oftast drivaxlarna för långt fram i lådan.
Får se sen hur länge diffen håller annars skulle det vara intressant att byta den mot något kraftigt och lätt drivet, som en dana60 irs kanske.
Re: Växelåda till turbofyra
I vilken ända skall du ha motorn och på vilket led?
I vilken ända skall du ha drivningen?
Har du 100 eller 1000 Nm vrid i maskinen?
Ingående axelns lager i lådan brukar inte vara designad för att bära upp speciellt stor vikt men det finns undantag.
I vilken ända skall du ha drivningen?
Har du 100 eller 1000 Nm vrid i maskinen?
Ingående axelns lager i lådan brukar inte vara designad för att bära upp speciellt stor vikt men det finns undantag.
//MartinL
Re: Växelåda till turbofyra
Antar att det är en alfa?
Ska du ha kopplingen fram?
Dedionen går ju svetsa om så man får mer plats bakåt.
Ska du ha kopplingen fram?
Dedionen går ju svetsa om så man får mer plats bakåt.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 160
- Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
- Ort: Skaraborg, Falköping
Re: Växelåda till turbofyra
Motorn är fram med sprängkåpa/koppling, vet inte om det skulle funka med Kopplingen bak ?
Det är en b23 med en liten BW turbo så max 450hk men har allt för montering av större upp mot 600hk.
Har dock bara en 1.5bars mapsensor nu så den kommer nog inte över 400hk.
Letat lite efter Alfa innan, och skulle helt klart vara kul , dock inte hittat något vettigt nära.
Nej det är en äcklig 360 , men fotfarande en italiensk design med lite fantasi .
Vet inte hur stark 360s axel är men det kan ju vara möjligt att man behöver svetsa om den ändå.
Har även tänkt bygga traction bars baserad på Caltrac då 360s är benägna till hjulstuds med sina monofjädar.
Det är en b23 med en liten BW turbo så max 450hk men har allt för montering av större upp mot 600hk.
Har dock bara en 1.5bars mapsensor nu så den kommer nog inte över 400hk.
Letat lite efter Alfa innan, och skulle helt klart vara kul , dock inte hittat något vettigt nära.
Nej det är en äcklig 360 , men fotfarande en italiensk design med lite fantasi .
Vet inte hur stark 360s axel är men det kan ju vara möjligt att man behöver svetsa om den ändå.
Har även tänkt bygga traction bars baserad på Caltrac då 360s är benägna till hjulstuds med sina monofjädar.
Re: Växelåda till turbofyra
Alfa har kopplingen bak men det innebär två svänghjul.
En del har satt ihop en BMW låda och diff, gamla Porsche har ju Audi fwd lådor bak.
En del har satt ihop en BMW låda och diff, gamla Porsche har ju Audi fwd lådor bak.
Re: Växelåda till turbofyra
Original bakaxel på 360in är inte särskillt stadig den är mindre och klenare än en 1030 axel har jag för mig och lådan är ju en liggande m45 eller m47 så mer än runt 200 hk så ger nog både och upp om man försöker utnyttja det.
Varför inte vidga kardan tunneln och sätta lådan fram ksk både låda och diff från någon BMW elr liknande?
Varför inte vidga kardan tunneln och sätta lådan fram ksk både låda och diff från någon BMW elr liknande?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 160
- Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
- Ort: Skaraborg, Falköping
Re: Växelåda till turbofyra
Vad knepigt med dubbla svänghjul !Dennis M skrev:Alfa har kopplingen bak men det innebär två svänghjul.
En del har satt ihop en BMW låda och diff, gamla Porsche har ju Audi fwd lådor bak.
Bmw låda och diff har jag sett med och är väl ett alternativ, dock finns det rätt så dåligt med låsdiffar till Bmws backaxlar? Dyra dela till dom också?
Bruka Bmw har lösa sprängkåpor?
Att sätta växellåda fram blir det inte.
Det gå ju men man förlora lite av bilens identitet.
Har andra bilar som redan har traditionell drivlina, så det är kul att testa något nytt.
Får plocka ner allt och se hur det se ut.
Det som jag se är problematiskt med en ny låda är ingåndeaxel.
Frågan är hur man kopplar ihop det med kardanen.
Splinsen måste ju passar och sen är frågan om axel behöver stöd eller ej?
Man kan kanske använda ett lamellcentrum som passar och svetsa ihop det med kardan.
Re: Växelåda till turbofyra
C5 Corvette ...
Transaxel som borde vara odödlig på din motor.
Den har kopplingen fram. Automatlådan däremot har turbinen bak vid lådan.
Transaxel som borde vara odödlig på din motor.
Den har kopplingen fram. Automatlådan däremot har turbinen bak vid lådan.
Jonas Bylund
Re: Växelåda till turbofyra
På blocket nu men det är en automat på bilden. Det står inte i annonsen om det är manuell 6-växlad eller automat 6-växlad:
https://www.blocket.se/uppsala/Corvette ... 3.htm?aw=1
https://www.blocket.se/uppsala/Corvette ... 3.htm?aw=1
Jonas Bylund
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 160
- Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
- Ort: Skaraborg, Falköping
Re: Växelåda till turbofyra
Lustigt tittade precis på c5ans växellådor när jag såg din kommentar.JoBy skrev:C5 Corvette ...
Transaxel som borde vara odödlig på din motor.
Den har kopplingen fram. Automatlådan däremot har turbinen bak vid lådan.
Såg en manuell 6 växellåda för 10000kr från en 2002.
Dock läster jag att originallådorna tidigare än 2005 inte ens håller för original effekten i Corvette, om det nu stämer .
Automatlåda har jag som ska hålla, men de som har testat med automat bakom rödblockare här verka har haft rätt så mycket problem med motorerna inte orka driva turbiner med rätt stallspeed och det rekommenderades att köpa en skräddarsydd turbin eller att köra med lustgas.
Dessutom så är det bara en liten rödblockare och den kommer ju aldrig kunna prestera några högre effekter och då vill man så klart har en lättdriven växellåda och bakaxel.
Således inga ford 9 tums diffar som är en av de sämst axlar som finns och en av de axlar med allra sämst effektivitet.
Det gå ju att köra med koppling till automat, men då får man krångla med drivning utav pumpen och den måste ju drivas även vid friläge.
Re: Växelåda till turbofyra
Jag tycker att det verkar konstigt om inte dom manuella lådorna ska hålla.
http://www.ebay.com/itm/06-07-08-Corvet ... 2165276923
Det där är en 6-växlad T56 från en C6 Z06 med följande motordata:
LS7 7.0-liter/427-cubic-inch Gen IV V-8 with lightweight reciprocating components
505 horsepower (373 kw) at 6200 rpm
475 lb.-ft. of torque (657 Nm) at 4800 rpm
7000 rpm redline
edit:
Tydligen flyttade produktionen av lådan till Mexico ungefär 98 och efter det har det varit en del problem med att synkringar slits på grund av sämre material. Var det det du hade läst? Annars är det ju en transaxel som borde fungera med de dion bakvagnen eftersom diffen är längst bak.
http://www.ebay.com/itm/06-07-08-Corvet ... 2165276923
Det där är en 6-växlad T56 från en C6 Z06 med följande motordata:
LS7 7.0-liter/427-cubic-inch Gen IV V-8 with lightweight reciprocating components
505 horsepower (373 kw) at 6200 rpm
475 lb.-ft. of torque (657 Nm) at 4800 rpm
7000 rpm redline
edit:
Tydligen flyttade produktionen av lådan till Mexico ungefär 98 och efter det har det varit en del problem med att synkringar slits på grund av sämre material. Var det det du hade läst? Annars är det ju en transaxel som borde fungera med de dion bakvagnen eftersom diffen är längst bak.
Jonas Bylund
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 160
- Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
- Ort: Skaraborg, Falköping
Re: Växelåda till turbofyra
Det kanske ju vara automatlådan som de menade.JoBy skrev:Jag tycker att det verkar konstigt om inte dom manuella lådorna ska hålla.
http://www.ebay.com/itm/06-07-08-Corvet ... 2165276923
Det där är en 6-växlad T56 från en C6 Z06 med följande motordata:
LS7 7.0-liter/427-cubic-inch Gen IV V-8 with lightweight reciprocating components
505 horsepower (373 kw) at 6200 rpm
475 lb.-ft. of torque (657 Nm) at 4800 rpm
7000 rpm redline
edit:
Tydligen flyttade produktionen av lådan till Mexico ungefär 98 och efter det har det varit en del problem med att synkringar slits på grund av sämre material. Var det det du hade läst? Annars är det ju en transaxel som borde fungera med de dion bakvagnen eftersom diffen är längst bak.
Om inte annat så finns det ju gott om eftermarknads delar till dom och det är ju alltid kul .
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 160
- Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
- Ort: Skaraborg, Falköping
Re: Växelåda till turbofyra
Tagit ned drivlinan nu, lådan är rensad på kuggar .