Trycksätta Stromberg
Re: Trycksätta Stromberg
Jag har en 343a som jag byggt en ny motor till. Jag ville hålla ner vridmomentet (för att spara på drivlinan, som är vek) så jag valde att porta och montera H-kam med dubbelfjädrar för att höja varven och få ut effekt på ett lågt laddtryck. Det är en B230F som jag modifierat, kompsänkt osv. Jag vill ha ut 300hk men inte mer än så, 250-300, och enligt min matte så bör 0,9 bar räcka till 300hk
Jag vill köra förgasarturbo och det ligger minst tre st strombergare här så frågan till er är vad tycker ni jag borde göra? Jag har inga problem med att bygga ett eget insug om det behövs! Kan det vara så att om jag använder tre förknasare så behöver jag inte göra mer än att täta upp dem? Jag har en red top soppapump för förgasare, kan jag använda den som den är eller behöver jag en btr?
Jag vill köra förgasarturbo och det ligger minst tre st strombergare här så frågan till er är vad tycker ni jag borde göra? Jag har inga problem med att bygga ett eget insug om det behövs! Kan det vara så att om jag använder tre förknasare så behöver jag inte göra mer än att täta upp dem? Jag har en red top soppapump för förgasare, kan jag använda den som den är eller behöver jag en btr?
- vebotrimmarn
- Forumsberoende
- Inlägg: 781
- Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
- Ort: lycksele, norrbyberg
Re: Trycksätta Stromberg
http://folkraceshop.se/insug-dubbla-su-volvo-b23-b230 där har du insug. kör själv med de. 2 stromberg borde räcka.
Re: Trycksätta Stromberg
Ahh, jag trodde att det inte gick svetsa i insuget! Då kan jag ju göra sådär, har ett par insug över och både fräs och alu-tig
Jag har en 398-topp på den för att det ska gå bra att köra den genom besiktningen sen
Jag har en 398-topp på den för att det ska gå bra att köra den genom besiktningen sen
Re: Trycksätta Stromberg
B21ET bunndel, 398 topp med D-kam, B21A fordeler med stifter, 940 manifold, IRX450 turbo, AQ140 manifold med 2 stk. Strømberg, 98 blyfri og RAC clutch som slurte fra 3600 - 3700 o/min på tunge pull.
1,8 BAR på 5000 o/min og 1,6 BAR på 6400 o/min. pga svak actuator.
306 WHP og 428 WNM Dynapack.
Motorolje i forgasserene blir som vi ser for tykt på ett BT oppsett.
1,8 BAR på 5000 o/min og 1,6 BAR på 6400 o/min. pga svak actuator.
306 WHP og 428 WNM Dynapack.
Motorolje i forgasserene blir som vi ser for tykt på ett BT oppsett.
Senast redigerad av Baxman den fre aug 05, 2016 8:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Trycksätta Stromberg
bildorna funkar inte
Re: Trycksätta Stromberg
Hi i dont know if this thread is alive but atleast i will try . i plan to upgrade my b18 engine to turbo with stromberg carb . If it is posiible i need you to reupload all images or give me some materials i can work with like how to upgrade stromberg 175 cd 2 to support turbo mod
thank you for your ansewers
thank you for your ansewers
Re: Trycksätta Stromberg
Kan någon ladda upp bilder?
Re: Trycksätta Stromberg
Hej, någon som har kvar dessa bilder? Dem finns tydligen inte kvar, skicka mig ett PM isåfall:)
Re: Trycksätta Stromberg
Ingen som har bilderna?
Re: Trycksätta Stromberg
Många som frågat om bilderna. De flesta är tyvärr borta sedan många år men jag kommer lägga in de bilder som finns kvar och ändra inlägget i början på nästa vecka.
Re: Trycksätta Stromberg
Sådär.
- Grooverhound
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 312
- Blev medlem: ons jun 28, 2006 9:02 pm
- Ort: 360 10 Ryd
Re: Trycksätta Stromberg
kör folk med orginal fördelare när ni har turbo?
ingen annan vacumklocka som ändrar tändningen?
ingen annan vacumklocka som ändrar tändningen?
Rasmus Olofsson||
070-2829 607
070-2829 607
Re: Trycksätta Stromberg
Helt orginal fördelare vill man inte köra. Då blir tändkurvan helt fel. Jag har testat både dubbelverkande klocka och begränsad tändkurva båda fungerar typ lika bra.
Re: Trycksätta Stromberg
Man kan (på B21/23/230) köra en fördelare från insprutare, som ger rak tändkurva. Den är då "original".
Var länge sen jag höll på med det nu, men tror jag körde 5 grader.
På B20 turbo har jag kört fördelare från Saab 9000, även den rak, men sist från 900 med klocka, utan att koppla in den har jag för mig, tror det blev rak kurva då med hmm..
Var länge sen jag höll på med det nu, men tror jag körde 5 grader.
På B20 turbo har jag kört fördelare från Saab 9000, även den rak, men sist från 900 med klocka, utan att koppla in den har jag för mig, tror det blev rak kurva då med hmm..