BMW 635CSI M50 turbo
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Snyggt bygge! Helt rätt kaross!
Jag har min MAT-givare efter spjället. Mattias menade på att den mår bättre om den bor före spjället. Mindre risk för bränsle som smetar ner den.
Funderar på om inte det är bättre rent mättekniskt också att ha den på tryckröret. Kanske helst på ytterradien i en böj.
Jag har min MAT-givare efter spjället. Mattias menade på att den mår bättre om den bor före spjället. Mindre risk för bränsle som smetar ner den.
Funderar på om inte det är bättre rent mättekniskt också att ha den på tryckröret. Kanske helst på ytterradien i en böj.
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Jo rör på sig det gör det, men den är så lång och du får in 285or bak så då känns den trött.
Min spann knappt 2an med 600whp.
Min e36a jag har nu känns som en raket med 600hk som jämförelse
Min spann knappt 2an med 600whp.
Min e36a jag har nu känns som en raket med 600hk som jämförelse
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Låter som att det inte är så dum idé att sätta givaren i tryckröret.Nicklas Eriksson skrev:Snyggt bygge! Helt rätt kaross!
Jag har min MAT-givare efter spjället. Mattias menade på att den mår bättre om den bor före spjället. Mindre risk för bränsle som smetar ner den.
Funderar på om inte det är bättre rent mättekniskt också att ha den på tryckröret. Kanske helst på ytterradien i en böj.
Ja vi får se hur den känns. Låter som att det inte kommer vara problem med fästet iaf Får slänga på ett par 185or i värsta fallerikjakan skrev:Jo rör på sig det gör det, men den är så lång och du får in 285or bak så då känns den trött.
Min spann knappt 2an med 600whp.
Min e36a jag har nu känns som en raket med 600hk som jämförelse
Re: BMW 635CSI M50 turbo
MAT-givaren ska vara före spjället, gärna direkt efter intercooler för att undvika "heat soak". Det har inte att göra med att den blir nerkletad av olja/bränsle i insuget (ska normalt inte hända ändå även om den var placerad där).
Det går att kompensera för en "felplacerad" givare men det gäller att veta var man ska kompensera för det i det styrsystem man använder, och det blir inte rätt bara för det.
Det går att kompensera för en "felplacerad" givare men det gäller att veta var man ska kompensera för det i det styrsystem man använder, och det blir inte rätt bara för det.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Tack för tipsetmattias skrev:MAT-givaren ska vara före spjället, gärna direkt efter intercooler för att undvika "heat soak". Det har inte att göra med att den blir nerkletad av olja/bränsle i insuget (ska normalt inte hända ändå även om den var placerad där).
Det går att kompensera för en "felplacerad" givare men det gäller att veta var man ska kompensera för det i det styrsystem man använder, och det blir inte rätt bara för det.
Placering blir i tryckröret från IC till insug.
Har jobbat vidare med insug och tryckrör.
Tryckrör är nu ihoppunktade och klara för helsvetsning.
MAT-givarens placering:
Insug har fått tomgångsmotor och genomgående förstärkningsstänger.
Är bara fuelrailfäste kvar nu, men det får bli när resten är helsvetsat.
Så nu kommer jag börja med framvagnen:) Kommer bli ny krängningshämmare och ombyggnad till styrväxel. Främre länkarmar från M5 e34, bakre blir original till att börja med.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Tacklewwan skrev:Måste bara säga att insuget blev helt perfekt!
Har jobbat på en del med framvagnen nu. Fick köpa nya bärarmar och montera för att överhuvudtaget kunna börja mäta upp originalet då dom gamla var helt slut.
Har mätt upp bumpsteer och det rörde sig 10mm per sida på en 17" fälg vid 9cm fjädring!
Smidigaste hade varit att montera en hel framvagn från en e36, men tycker dom spårar så jävligt med lågt et på fälgarna, så förhoppnings blir det bättre med original framvagn, men med styrväxel istället för styrsnäcka
Vinkel på bärarmar i rideheight.
Såhär ser originaldesignen ut med dubbla spindelleder. fjäderbenet är bultat på den här plattan.
Har mätt upp alla fästen, leder och vinklar för att kunna rita upp framvagnen i cad för att kunna simulera lite enklare hur styrväxeln ska sitta.
Såhär långt har jag kommit hittills.
Under tiden jag väntade på bärarmarna så kollade jag lite på fästet i bakkant på diffen. Fästet är inbyggt i diffkåpan som är i aluminium.
Via en mjuk bussning sitter sedan fäste fast i karossen. Hjulstuds och till slut trasig diffkåpa verkar vara standard.
Tänkte först byta diffkåpa till en från e34, men den passade inte då hastighetsgivaren sitter annorlunda på e34.
Så planen är att det ska bli såhär (på båda sidor):
Skrev ut ett test med 3d-skrivaren på jobbet
Kommer att få svetsa fästen i karossen, men kom inte på något annat sätt att få det bra på. originalfästet är förskjutet i sidled, så det är svårt att använda original bulthål. Bussningarna blir original e36 diffbussningar. Blir dom för mjuka, så svarvar jag polyuretanbussningar då.
Armeringsjärnet ska föreställa en rak krängningshämmare. originalet gör en sväng runt originalfästet för diffen. Det borde bli enklare att bygga hårdare krängningshämmare nu.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Det är verkligen intressant att se på när någon annan bygger om en likadan bil
Snajdigt med Aluminium bärarmar på din med !
Snajdigt med Aluminium bärarmar på din med !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Ja du har ju verkligen provat ut din i många år. Så kan tänka mig att det är intressant att följaDaniel-635 skrev:Det är verkligen intressant att se på när någon annan bygger om en likadan bil
Snajdigt med Aluminium bärarmar på din med !
Aluminiumbärarmar = smidigt sätt att minska ofjädrad vikt
Har jobbat vidare med framvagnen. Men har inte riktigt fått ordning på modellen än. Ska åka ut till garaget imorgon och se om det går bättre när man kan mäta och jämföra på plats
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Har kollat vidare på framvagnen och fått till det ganska bra med styrväxel.
Så nu återstår det att se om det går att få till i verkligheten
Har en rutten styrväxel från min gamla e36 isbil att måtta med. Den har rätt bredd och splines passar mot original rattaxel och knut. Kommer behöva en från en högerstyrd då den sitter framför framaxeln original och jag behöver ha den bakom framaxeln, men den funkar att måtta med. E46 M3 verkar ha lagom utväxling och samma mått som e36.
Nackdelen är att rören till servodelen pekar rakt upp i tråget.
Någon som har en idé på hur man kan få till en lösning som bygger mindre på höjden?
Såhär ser tätningen ut original
Sedan funderar jag på vad som är acceptabelt i bumpsteer? Som det är nu rör det sig 10mm per sida på 10cm fjädringsväg.
Så nu återstår det att se om det går att få till i verkligheten
Har en rutten styrväxel från min gamla e36 isbil att måtta med. Den har rätt bredd och splines passar mot original rattaxel och knut. Kommer behöva en från en högerstyrd då den sitter framför framaxeln original och jag behöver ha den bakom framaxeln, men den funkar att måtta med. E46 M3 verkar ha lagom utväxling och samma mått som e36.
Nackdelen är att rören till servodelen pekar rakt upp i tråget.
Någon som har en idé på hur man kan få till en lösning som bygger mindre på höjden?
Såhär ser tätningen ut original
Sedan funderar jag på vad som är acceptabelt i bumpsteer? Som det är nu rör det sig 10mm per sida på 10cm fjädringsväg.
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Kolla med tparts, dem har kit för att montera hel e36 framvagn på e28/e24.
Måste bli mycket bättre?
Måste bli mycket bättre?
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Annars har du en som gör liknande operation på sin E28 som du kan kolla och få idéer från. Org anslutningarna på styrväxeln är pluggade/igen svetsade sen flyttade till annat ställe.
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... &start=102
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... &start=102
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Nja, skulle man bara köra bana så är det väl en bättre framvagn och en bättre lösning, men tycker man harvar över hela vägen om vägen är lite dålig vilket den oftast är. Då tror jag originalet är bättre.erikjakan skrev:Kolla med tparts, dem har kit för att montera hel e36 framvagn på e28/e24.
Måste bli mycket bättre?
Tror e36 framvagnen har blivit populär att montera för det är enkelt att få mycket styrvinkel med en sådan.
Har sett den, men vore smidigt att inte behöva svetsa i styrväxelnLövet98 skrev:Annars har du en som gör liknande operation på sin E28 som du kan kolla och få idéer från. Org anslutningarna på styrväxeln är pluggade/igen svetsade sen flyttade till annat ställe.
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... &start=102
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Jag hade samma trubbel med min VW Polo kuggstång, men det räckte med att vinkla om rören lite, då det framförallt vart rören till ventilpaketet vid sidan på motorn.
Med e36/46 styrväxeln får du längre slaglängd ?
Min VW polo har 135mm (kortad 10mm)
Hur hamnar styrleden, kommer den väldigt nära fälgkanten ? (Din styrarm borde bli längre än min)
Med e36/46 styrväxeln får du längre slaglängd ?
Min VW polo har 135mm (kortad 10mm)
Hur hamnar styrleden, kommer den väldigt nära fälgkanten ? (Din styrarm borde bli längre än min)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo