Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Hahaha. Fan vad häftigt! Jag sitter o myser och hoppas på fler uppdateringar!
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Man tar vad man har, Alltid gillat det.. Om man gör ett slut rör på pipan och prövar sig fram med att sticka in det olika långt, kan man få samma effekt som att man har en ljuddämpare monterad utan att tappa motoreffekt. Har inte dribblat med det själv, men läste ett papper om piper och där stod det
Better to be over the hill than under
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Nu har det hänt lite I moppeverkstan!
Min gammla broms justering fungerade inte alls vidare. Den hade 21 varv mellan full och ingen påverkan på bromscylindern, men i verkligheten så ver det mer 1,5 varv som man justerade med.
Nu har jag monterat ett bromshandtag från någon mc som verkar ge en mycket finare justerings möjlighet.
Nu börjar bänken närma sig första testkörning!
Lyckades kalibrera in lastcellen igår kväll med några liter vatten innan jag kom på att jag har en momentnyckel
43 nm på nyckeln var 43 på bänken så
Min gammla broms justering fungerade inte alls vidare. Den hade 21 varv mellan full och ingen påverkan på bromscylindern, men i verkligheten så ver det mer 1,5 varv som man justerade med.
Nu har jag monterat ett bromshandtag från någon mc som verkar ge en mycket finare justerings möjlighet.
Nu börjar bänken närma sig första testkörning!
Lyckades kalibrera in lastcellen igår kväll med några liter vatten innan jag kom på att jag har en momentnyckel
43 nm på nyckeln var 43 på bänken så
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Nu har jag provat ut bänken lite.
Använde buntband för att montera fast en kylläkt.
Tänkte visa lite resultat från testbromsningarna.
Det här är från kalibreringen av lastcellen. Jag använder en momentnyckel som referens som är inställd på 45nM
Började med ca 40nm på högsta växeln. Öppnade sedan tändstiftet från 0,7 till 0,9 mm och tjänade 20 nm så ligger på ca 60 nu. Däremot sjunker effekten efter varje pull på bänken.
Misstänkte att den inte fick tillräckligt med bensin så tog ur ventilen till påfyllningen av flottörhuset och borrade upp den till 2mm och sen såg det såhär i bänken.
Nu tappar den inte effekt efter varje pull men istället gick den ganska fett istället. Nålen i förgasaren hade jag flyttat upp i högsta läge föra att få den att gå bra
men det berodde nog mer på att det inte hann rinna bensin tillräckligt fort i förgasaren. Började försöka justera till det men sen tog bensinen slut så fortsättning kommer när jag köpt mer.
Använde buntband för att montera fast en kylläkt.
Tänkte visa lite resultat från testbromsningarna.
Det här är från kalibreringen av lastcellen. Jag använder en momentnyckel som referens som är inställd på 45nM
Började med ca 40nm på högsta växeln. Öppnade sedan tändstiftet från 0,7 till 0,9 mm och tjänade 20 nm så ligger på ca 60 nu. Däremot sjunker effekten efter varje pull på bänken.
Misstänkte att den inte fick tillräckligt med bensin så tog ur ventilen till påfyllningen av flottörhuset och borrade upp den till 2mm och sen såg det såhär i bänken.
Nu tappar den inte effekt efter varje pull men istället gick den ganska fett istället. Nålen i förgasaren hade jag flyttat upp i högsta läge föra att få den att gå bra
men det berodde nog mer på att det inte hann rinna bensin tillräckligt fort i förgasaren. Började försöka justera till det men sen tog bensinen slut så fortsättning kommer när jag köpt mer.
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Har haft problem med förgasaren...
Har lagt lite tid på att försöka justera in bränsleblandningen. Har flyttat ner nålen till ungefär halvvägs nu och det börjar närma sig en brun färg på tändstiftet.
Däremot så strular det mycket med tillrinningen i flottörhuset, antingen så rinner det ut ur nivåröret eller så kommer det ingenting.
Har försökt justera höjden på bränslenivån i flottörhuset genom att böja lite på armarna som håller i flottörerna utan framgång.
Jag köpte sedan en ny ventil från en 20-24mm förgasare och satte i och då fungerade påfyllningen klockrent men det hålet är för litet
och motorn fick för lite soppa efter en stund.
Planen är nu att försöka plocka lite mellan mina förgasar delar och kanske få ihop något som fungerar.
Har lagt lite tid på att försöka justera in bränsleblandningen. Har flyttat ner nålen till ungefär halvvägs nu och det börjar närma sig en brun färg på tändstiftet.
Däremot så strular det mycket med tillrinningen i flottörhuset, antingen så rinner det ut ur nivåröret eller så kommer det ingenting.
Har försökt justera höjden på bränslenivån i flottörhuset genom att böja lite på armarna som håller i flottörerna utan framgång.
Jag köpte sedan en ny ventil från en 20-24mm förgasare och satte i och då fungerade påfyllningen klockrent men det hålet är för litet
och motorn fick för lite soppa efter en stund.
Planen är nu att försöka plocka lite mellan mina förgasar delar och kanske få ihop något som fungerar.
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Styr inte nålen bara mellanregister?
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Jo det är helt rätt, Främst så styr nålen mellanregistret. Däremot så går nålen aldrig helt ur hålet ner mot huvudmunstycket för att inte bli av med sin styrning.ROD02b skrev:Styr inte nålen bara mellanregister?
Så ju längre ner nålen är justerad ju mer av den finns kvar och hindrar bränsleflödet upp ur huvudmunstycket även på fullt öppet läge.
(Hur mycket är svårt att säga och om det har någon inverkan kan den vara minimal)
Det är nog fel sätt att justera, man bör egentligen ändra storlek på huvudmunstycket om man är intresserad av att ha ett fullt fungerande mellan register
på förgasaren men det har jag inte så stor användning för egentligen. Det tenderar mest till att bli ON/OFF reglering på gasen när man tävlar ändå
(nu när jag tänker på det vet jag inte om jag stött på någon moppe som inte körs full makaron hela tiden )
Kommer kanske att göra det på riktigt om jag hinner. Har läst någonstans att man kan löda igen hålet i ett huvudmunstycke och prova att borra det i
olika storlekar för att testa ut rätt storlek. Ska pröva det men har bara vanlig lödtenn för kretskort lödning, kanske inte fungerar
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Varför löda om det är för litet? Sen är det bra med kona in och ut. inte bara ett rakt hål. Feltema har en sats med små borr.
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Munstycket är för stort, jag borrade upp det först med en tillslipad metallbit och sen med en 2mm borr.ROD02b skrev:Varför löda om det är för litet? Sen är det bra med kona in och ut. inte bara ett rakt hål. Feltema har en sats med små borr.
Är det in och ut ur munstycket som ska vara konade?
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Jepp. Trodde jag skulle få hit någon kunnigare. Med att sticka ut hakan...
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Kul att någon kommenterarROD02b skrev:Jepp. Trodde jag skulle få hit någon kunnigare. Med att sticka ut hakan...
Blir lätt en monolog av projekttrådar.
Har svetsat på en extra nippel så jag kan använda och dränera hela tanken.
Sen trodde jag att jag hittat felet med påfyllningen i flottörhuset, jag tänkte att änden på ventilen
låg alldeles för lågt ner i munstycket.
Jag provade att slipa ner toppen på munstycket men det gav ingen effekt.
Har gjort spår i tändplattan för att kunna justera tändningen lite. Man flyttar dock bara hela tändkurvan och jag
provade med 5-7 grader men det gav ingen mätbar förändring i bromsbänken.
Går aningens fett tror jag
Provade att löda igen huvudmunstycket med lite lödtenn vilket fungerade utmärkt!
Jag har skrivit fel tidigare i tråden, hålet i huvudmunstycket var på 1,1 mm inte 2. (påfyllning munstycket är borrad till 2mm)
Nu tog jag den minsta borren jag hade och det blev 1,0mm.
Den fick bättre gasrespons tyckte jag men det var ungefär så mycket som går att testa innan bensinen tar slut i förgasaren.
Började blåsa igenom mina munstycken med ventilen i och märkte att trotts att hålet är 0,8mm större så är det ingen jätte
skillnad i motstånd. Ventilen i sig är helt enkelt begränsande faktorn.
Hade lite tankar om att slipa spår i ventilen som kan släppa igenom mer flöde men dels har jag inget bra verktyg och dels
så sitter det en fjäder i ventilen och det finns inte mycket material att ta bort.
Så provade att borra upp hålet i munstycket vilket givetvis resulterar att det blir lite "byrålåde effekt när ventilen inte
centrerar i hålet men flödet ökade markant.
Sitter nu i lite tankar att göra som man gör med RC bilar och trycksätta tanken med trycket från avgassystemet.
Frågan är viket tryck som man har där och hur stor skillnad det gör.
Det kommer även sätta mer krav på alla slanganslutningar där det inte alltid går att sätt slangklämmor.
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Slår du av tvärt från fullt spett, innan du kollar stift? Det behövs inte mycket tommångskörning för att det skall bli fel. En rätt ställd motor med kort tid på tommgång med choke, och det ser ut som din bild.
Re: Yamaha DTMX sidovagnsräcer
Japp full gas med belastning i 1-2 min för att sedan slå av motorn i farten.ROD02b skrev:Slår du av tvärt från fullt spett, innan du kollar stift? Det behövs inte mycket tommångskörning för att det skall bli fel. En rätt ställd motor med kort tid på tommgång med choke, och det ser ut som din bild.