Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Inlägg av Ferken »

Huj, har en volvo med 2jz på 1000hk med lite värmebekymmer endast vattnet som vill gå upp för högt i temp, kör torrsump så oljan håller sig kall utan bekymmer... jag vet att många monterar kylare i skuffen, men det är ej intressant i detta fall..

Dagens setup alu kylare H51cm B75cm D7,5cm spal fläkt på 3430 kubik

tänkte montera en till kylare med måtten H48cm B70cm D7,5
samt en till tryckade elfläkt på minst 3430 kubik eller på 4000kubik

Vad tror ni om att montera dubbla vatten kylare fram? Det kommer bli trångt, men det borde ju funka, man ökar ju volymen + kylarkapicteten

Dom gröna trianglarna på bilden föreställer 2 stora spalfläktar 1 suger ifrån kylaren, den framför trycker på igenom intercoolern

1 ut ifrån motorn
2 ut ur första kylaren vidare in i elvatten pumpen
3 vidare in till andra kylaren
4 in i motorn igen


Bild
Fredrik
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Inlägg av MattiasH »

Utan att ha en aning om hur din bil ser ut så tror jag inte lösningen är mer kylare så länge det inte är något fel på kylaren du har idag. Hur ser luftflödet ut till och framförallt från kylaren ut?
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Inlägg av anglia-61 »

Försök hitta någon fläkt på skroten från en standardbil. Är mycket bättre drag i de än eftermarknads "datafläktarna".
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Inlägg av JoBy »

Två kylare kan bli sämre eftersom luftflödet troligtvis minskar. Det är bra drag i en vanlig Volvo V70 fläkt och den har två hastigheter med det tillhörande relät.
Jonas Bylund
Bild
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Inlägg av Ferken »

MattiasH skrev:Utan att ha en aning om hur din bil ser ut så tror jag inte lösningen är mer kylare så länge det inte är något fel på kylaren du har idag. Hur ser luftflödet ut till och framförallt från kylaren ut?
sitter en stor intercooler framför kylaren, grill, kofångare... bilder på bilen finns på https://www.facebook.com/Ferkens965a/
Fredrik
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Inlägg av Ferken »

anglia-61 skrev:Försök hitta någon fläkt på skroten från en standardbil. Är mycket bättre drag i de än eftermarknads "datafläktarna".
Det är ingen datafläkt som sitter där...
Fredrik
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Inlägg av Ferken »

Bild

kåpan som siiter över kylaren är däremot helt försluten så allt luft måste gå igenom kylfläkten det kanske blir negativ inverkan.. men värme problem blev mycket större ifrån 850hk till 1000hk
men tänker man att det skulle vara en pellets panna i kw så är den ju enormt
Fredrik
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Inlägg av MattiasH »

Din kylare ser iaf ordentlig ut.
Vars ventilerar du ut luften från kylaren idag? Ta upp ett stort hål i huven mellan ventilkåpan och kylaren är väldigt effektivt. Där har du lägre lufttryck än framme vid intaget i fronten så du får en naturlig genomströmning.

Som du har fläktkåpan idag så blir fläkten effektiv tills du börjar köra, fläkten blir fort en broms när ett större luftflöde ska igenom än vad den är specad för. Går lösa med gummiflärpar tex.

Hur mkt ström drar fläkten du har?
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Inlägg av Ferken »

jadu det är nog dålig igenom strömning för luften ut när du säger det.. skulle kunna höja huven i bakkant,

ja det är ju sant, volvo 940 kylare har ju gummi flärpar original, skulle kunna montera såna

skulle tippa på 15-20amp
Fredrik
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Inlägg av MattiasH »

Lyfta huven i bakkant hjälper inte, det är på främre halvan av huven du ska ventilera.
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Inlägg av Ferken »

huuum, ok har dålig koll på luftflöde.. men jag är lite anti att kapa i huven...
Fredrik
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Inlägg av dundersmurfen »

Helt klart mer kraft i fläkten för att hjälpa här. Röstar också på en volvo fläkt. Men har för mig nån skrev nånstans att nån nyare ford transit eller så hade ännu biffigare fläkt.

Det finns även boostrar så man kan öka spänningen till befintlig fläkt. Det är väl bra att kika så man har ordentligt med spänning i systemet, dvs att generatorn orkar hålla 14volt med allt igång. Välj ar man att trimma fläkten med en booster så får man ta i beräkningen hur livslängd påverkas vid trimning.

Öppna upp för mer friskluft in direkt till kylaren så inte något sitter framför och värmer eller blockerar.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1367
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Inlägg av Kökarmicke »

Jag tycker spalfläktarna är skitdåliga tyvärr..

En sånhär åker jag med, hade den både i Volvon och nu i cavaliern, och det är ett enormt drag i den.
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Inlägg av Ferken »

specen på fläktarna står ju, ända rätta att gå efter...

den fläkten du länkade ger 2,400 cfm

spals elfäkt som drar 22amp med 385mm proppeller ger 2354 cfm
Fredrik
The
Forumsberoende
Inlägg: 5091
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kylar fundering, dubbla kylare, 1000hk

Inlägg av The »

När går den varmt?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar