Duett -66 LowRider A-Traktor MaxxEcu
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1050
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor B20 & 2*M40
Synkningen orkade inte med det så bra kommer jag ihåg från stenåldern, men det blir inget problem om den körs lagligt...... man behöver ju bara byta mellan framåt och bakåt då
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor B20 & 2*M40
Det ser värre ut än vad det är.robinb3rgsten skrev:Ska du växla på bakre lådan? Blir inte det väldigt långt bak i bilen?
En kompis till mig hade det så här på den tiden vi gjorde stan osäker.
Höll det för ovan nämnda kompis kommer det nog hålla för våran dotter ocksåThunderbo1t skrev:Synkningen orkade inte med det så bra kommer jag ihåg från stenåldern, men det blir inget problem om den körs lagligt...... man behöver ju bara byta mellan framåt och bakåt då
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 291
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor B20 & 2*M40
Blir lite trängre för den som sitter i mitten men annars funkar de säkert fint då såg så himla långt bak ut först [WHITE SMILING FACE]
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor B20 & 2*M40
Förra veckan fortsatte med mer lackering och montering av motor.
Pulverlack "Chrome" ser väl inte riktigt kromat ut men snyggt iallafall
Målar all skruv, bara för att jag kan och så blir det ju snyggt
Fick hem den här förra veckan visade den för dottern som inte fattade nåt. Dagens ungdom
Började lyfta i motorpaketet under veckan.
Det passade inte riktigt som jag hade hoppats på.
Planen var att försöka ha motorn på original placering med original motorfästen.
Nu blir det ju inte alltid som man tänkt då styrväxeln krockade med remskivan i den positionen.
Mitt eget fel då jag inte hade kollat att det gick fritt.
Men skam den som ger sig. Nu sitter allt på plats.
Fortsätter med att korta mellanaxlar.
Som jag lämnade det igår så sitter motor och lådor på plats med båda mellanaxlarna och stödlager på plats.
Allt ska bara ur en sista gång för svetsning av fästen.
Sedan är det "bara" lite plåtjobb kvar inne i hytten.
36725
Pulverlack "Chrome" ser väl inte riktigt kromat ut men snyggt iallafall
Målar all skruv, bara för att jag kan och så blir det ju snyggt
Fick hem den här förra veckan visade den för dottern som inte fattade nåt. Dagens ungdom
Började lyfta i motorpaketet under veckan.
Det passade inte riktigt som jag hade hoppats på.
Planen var att försöka ha motorn på original placering med original motorfästen.
Nu blir det ju inte alltid som man tänkt då styrväxeln krockade med remskivan i den positionen.
Mitt eget fel då jag inte hade kollat att det gick fritt.
Men skam den som ger sig. Nu sitter allt på plats.
Fortsätter med att korta mellanaxlar.
Som jag lämnade det igår så sitter motor och lådor på plats med båda mellanaxlarna och stödlager på plats.
Allt ska bara ur en sista gång för svetsning av fästen.
Sedan är det "bara" lite plåtjobb kvar inne i hytten.
36725
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 29
- Blev medlem: lör dec 03, 2016 9:31 am
- Ort: Torsby
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor B20 & 2*M40
Titta precis igenom tråden, riktigt fint arbete!! Gillar nogranheten
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor B20 & 2*M40
Det stämmer nog bra att det blir tufft för synkarna om man vill växla den bakre lådan, istället för att bara bromsa/accelerera kopplingslamellen har den hela främre växellådans tröghet att bromsa eller accelerera plus lamellen.Thunderbo1t skrev:Synkningen orkade inte med det så bra kommer jag ihåg från stenåldern, men det blir inget problem om den körs lagligt...... man behöver ju bara byta mellan framåt och bakåt då
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor B20 & 2*M40
Ännu en vecka har gått.
Det känns som om jag inte kommit någonstans alls.
Motor och lådor har lyfts i och ur 8 gånger för att kapa och modifiera ram och tunnel.
Igår kväll lyftes den i för 9:e gången för att stanna där, det enda som jag inte hade igår var skruvarna till mellanaxeln bak på bakaxeln.
Roade mig även med att tillverka det här fästet eftersom jag inte hittade nåt färdigt 230 fäste att modifiera dit
38366
Det känns som om jag inte kommit någonstans alls.
Motor och lådor har lyfts i och ur 8 gånger för att kapa och modifiera ram och tunnel.
Igår kväll lyftes den i för 9:e gången för att stanna där, det enda som jag inte hade igår var skruvarna till mellanaxeln bak på bakaxeln.
Roade mig även med att tillverka det här fästet eftersom jag inte hittade nåt färdigt 230 fäste att modifiera dit
38366
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor B20 På plats
Julen har passerat och ett antal timmar har lagts i garaget.
vissa dagar känns det som om inget händer
Det här är sista veckans urval av foton.
Tunnel på plats, gjorde den öppningsbar eftersom det är nästan omöjligt att fylla olja i bakre lådan annars
Dottern på plats i en gammal tävlingsstol för att se hur det blir.
Det har hänt mer saker men det här är det som jag förevigat
39624
vissa dagar känns det som om inget händer
Det här är sista veckans urval av foton.
Tunnel på plats, gjorde den öppningsbar eftersom det är nästan omöjligt att fylla olja i bakre lådan annars
Dottern på plats i en gammal tävlingsstol för att se hur det blir.
Det har hänt mer saker men det här är det som jag förevigat
39624
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor B20 På plats
Blir det nån med längre ben som ska köra på regbesiktningen? Lär väl bli problem med bakväggen annars
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor B20 På plats
Veckan har fortsatt med montering av diverse saker som inte syns.
Bränsletank
Bränslledning
Bromsledningar
Lufttank
Luftledningar
kompressorer och ventiler har också kommit på plats
Lite bilder på det som syns iallafall.
41244
Bränsletank
Bränslledning
Bromsledningar
Lufttank
Luftledningar
kompressorer och ventiler har också kommit på plats
Lite bilder på det som syns iallafall.
41244
- Truls_Nordahl
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 433
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
Vilket grymt och otroligt seriöst bygge!
Rena gottebordet att läsa tråden och se på alla seriösa lösningar. En gammal mekanisk verkstadsarbetare som jag själv får ståpäls!
Rena gottebordet att läsa tråden och se på alla seriösa lösningar. En gammal mekanisk verkstadsarbetare som jag själv får ståpäls!
Tack till:
do88.se
KL Racing
do88.se
KL Racing
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
Ännu en vecka har gått och nu syns det att det går framåt
Det är precis som om det aldrig varit tänkt att man skulle montera en BMW styrväxel på en Duett med 140 framvagn...
Hittade inga vettiga ledningar till de små rören som går på styrväxeln då det är ganska trångt, original passade inte alls.
Tillverkade egna banjoskruvar och nipplar och drog kopparrör, kändes ganska enkelt när man väl kommit på det
Sedan var det bara att tillverka mer fästen till pump och generator.
Vill man ha en B230 pumpremskiva på en B20 får man tillverka ett gäng distanser
Det hade kanske gått att göra lite enklare om man hade mer material på "lager" men som vanligt får man ta det som finns
Avslutade med att hänga dit front och innerskärmar igår.
Ser riktigt kul ut nu.
43369
Det är precis som om det aldrig varit tänkt att man skulle montera en BMW styrväxel på en Duett med 140 framvagn...
Hittade inga vettiga ledningar till de små rören som går på styrväxeln då det är ganska trångt, original passade inte alls.
Tillverkade egna banjoskruvar och nipplar och drog kopparrör, kändes ganska enkelt när man väl kommit på det
Sedan var det bara att tillverka mer fästen till pump och generator.
Vill man ha en B230 pumpremskiva på en B20 får man tillverka ett gäng distanser
Det hade kanske gått att göra lite enklare om man hade mer material på "lager" men som vanligt får man ta det som finns
Avslutade med att hänga dit front och innerskärmar igår.
Ser riktigt kul ut nu.
43369
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
Grymt imponerad av jobbet du lägger ner, vet hur det är när ingenting passar och man får bygga allt custom..!
Tommy Landholm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 291
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
Snygga lösningar. Blir de ställbart för varje hjul med så många ventiler?
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
Varje hjul har 2 ventiler, en upp och en ned.robinb3rgsten skrev:Snygga lösningar. Blir de ställbart för varje hjul med så många ventiler?
Elektriskt kommer man dock bara att kunna köra fram/bak för att slippa hamna i konstiga vinklar och säkert kunna bryta sönder skärmar t.ex.