ja just ja, är det s38 hybrid på gång?ventonz skrev:Hehe kamrem bör jag inte ha med min turLövet98 skrev: Finns 3.5l stroker kit till 2jz då är den lika stor som M30in så försök inte med nå smalblock snack Sen vet jag vad de blir för motor om de inte ändrats
Nä inte har det ändrats
Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner
Re: Ventonz M535 Turbo | Avveckling..
M30 turbo
Re: Ventonz M535 Turbo | Avveckling..
Haha nu ska vi inte vara sådär. Kamrem är väl braventonz skrev:Hehe kamrem bör jag inte ha med min turLövet98 skrev: Finns 3.5l stroker kit till 2jz då är den lika stor som M30in så försök inte med nå smalblock snack Sen vet jag vad de blir för motor om de inte ändrats
Nä inte har det ändrats
Re: Ventonz M535 Turbo | Avveckling..
Lövet98 skrev: Haha nu ska vi inte vara sådär. Kamrem är väl bra
Nog är det ju så, men med min tur så brukar det gå åt skogen..
Iofs så klarade ju sig Ventojävelns motor nyligen efter att krysskilen for på vevaxeln så jag har nog gjort bort min tur med kamremmar
Re: Ventonz M535 Turbo | Avveckling..
Nu får bägge stå och skämmas i byn, den högra får bli donator till lite frontplåt där huvlåsen sitter och lite annat skoj då M535ans blev lite missformad när huvlåset släppte vid 200..
Annars var väl planen för den efter det att bli folkracebil.
Även hunnit bli ägare till denna äckliga raket.
Men det är ju insidan som räknas.. Speciellt om det är en M50B25 i har jag hört. Första tanken var ju att den skulle få agera motor i folkis E28an sen, fast man vet ju aldrig vad man får för planer.. Kanske det slutar helt annorlunda för folkrace E28an också..
Re: Ventonz M535i Turbo | Nya planer smids
Det mesta i toppväg börjar bli sålt iallafall nu, så tanken var väl att få tag i en B38 och lite större snurra, just för att slippa Vipparmar och allmänt bättre topp, samt vevaxeln är ju kung i maskinerna. Det blir ju lite längre projekt med tanke på byggkostnaderna men nog ska det bli av!
Toppen finns kvar, ska planas och sättas ihop med fyra nya vippor också så då blir den till salu!
325an såldes vidare så den får uppleva folkrace döden av en kompis eftersom att det blev en liten väggkörning i projektväg.
Satte dit besiktningstoppen på 535an ihelg men har ju inga bilder på det eftersom att potatistelefonen lever ännu.
Inte alla besiktningsmaskiner som åker med 765 och ARP bultar överallt
Toppen finns kvar, ska planas och sättas ihop med fyra nya vippor också så då blir den till salu!
325an såldes vidare så den får uppleva folkrace döden av en kompis eftersom att det blev en liten väggkörning i projektväg.
Satte dit besiktningstoppen på 535an ihelg men har ju inga bilder på det eftersom att potatistelefonen lever ännu.
Inte alla besiktningsmaskiner som åker med 765 och ARP bultar överallt
Re: Ventonz M535i Turbo | Nya planer smids
Spenderat lite kärlek och sparpengar på polkagrisens 220 mils service vilket som brukar vara nya pistons
Cylindrarna hade klarat sig iallafall, rengjorde avgasportarna men hade inte med kameran just då så..
Smidda Wössner kolvar
Gick väldigt smidigt att få på plats faktiskt, även om det är monoblock cylinder på skotern.
Nu när det är ur världen så är börjar det bli lättare att lägga undan pengar åt de större maskinerna..
Mercedesen börjar bli klar för arbete också, byta skivor och belägg bak ännu, byggt om till vanliga fjädrar så man får bort äckliga luftfjädringen då det hade säckat efter att lådan for i den.. Så snart börjar allt rackel vara bytt på den Och motorn har gått 23k, lådan 28k så man kan ju säga att man kan köra ännu 20 000 mil med den innan nästa motorbyte ifall man glömmer stänga av bilen när man tappar oljetrycket
Cylindrarna hade klarat sig iallafall, rengjorde avgasportarna men hade inte med kameran just då så..
Smidda Wössner kolvar
Gick väldigt smidigt att få på plats faktiskt, även om det är monoblock cylinder på skotern.
Nu när det är ur världen så är börjar det bli lättare att lägga undan pengar åt de större maskinerna..
Mercedesen börjar bli klar för arbete också, byta skivor och belägg bak ännu, byggt om till vanliga fjädrar så man får bort äckliga luftfjädringen då det hade säckat efter att lådan for i den.. Så snart börjar allt rackel vara bytt på den Och motorn har gått 23k, lådan 28k så man kan ju säga att man kan köra ännu 20 000 mil med den innan nästa motorbyte ifall man glömmer stänga av bilen när man tappar oljetrycket
Re: Ventonz M535i Turbo | Nya planer smids
Händer det nått här eller? vad blir det
Jonas Runeson
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
Re: Ventonz M535i Turbo | Nya planer smids
Runeson skrev:Händer det nått här eller? vad blir det
Går segt som vanligt med bland annat rep av benzen, bytt fjädringen bak på den och ännu bromsarna kvar, tyvärr har det väl varit lite väl med oönskade utgifter och skit..
Men B38 ska det bli iallafall! Sakta men säkert bygger man upp kassan, fast nu börjar ju skotersäsongen också så det lär ju spåra med bränslekontot
Åkte ju även på att byta låda i den där gamla tyska skit taxin så det for ju bort 15k redan där
Re: Ventonz M535i Turbo
God Jul alla biltrimmare!!
Re: Ventonz M535i Turbo
Re: Ventonz M535i Turbo
Ja man går gratulera till b38'an!! Blir det sugmotor till en början då?
M30 turbo
Re: Ventonz M535i Turbo
Man får tacka Går lite i tankar om man ska slänga i den och prova köra igenom bes med den, men nog ska den väl få lite andningshjälpGabbe_96 skrev:Ja man går gratulera till b38'an!! Blir det sugmotor till en början då?
Sålt iväg alla Speedparts från M30in förutom allt i botten, är lite valet och kvalet om man ska sälja den också, är ju ändå lite fina delar i den. Tanken var väl att öppna upp botten och kolla alla lager osv innan man kränger den isåfall.
Råkade ju i mitt i stressen dra runt motorn utan att ha dragit dit kamdrevet så krökte ventiler på den tänkta besiktningstoppen Det är en så fin känsla att man kommer på det just när man råkar dra i nyckeln
Receptet för S38an är ju bara i en inledningsfas men börjar väl såhär iallafall.
Större inconel ventiler och starkare fjädrar.
Smidda kolvar.
PPF H-profil stakar finns färdigt redan.
Stödgördel.
Bränslet kommer vara samma som innan, 2200cc spridarna, Magnafuel 750 pumpen bör klara av effekterna jag ska ta ut.
Ska kolla hur 765 tryckplattan ser ut, sen blir det väl att svarva svänghjulet så att man får korrekt inspänningstryck. (Ifall det behövs, hade tänkt köpa en Sachs lamell och de verkar vara tjockare än KEP lamellerna så det blir ju lite skillnad.) Funderat även på en tilton men 765orna verkar klara ett tag iallafall med fyrsiffrigt i Nm.
Fläkten är väl tänkt att vara något som klarar av att leverera fyrsiffrigt. Det återstår ju att se men vi ska ju inte snåla med effekten, det är ju inte lika häftigt har jag hört.
Annars drivlinemässigt kommer det vara samma som tidigare. Det är ju som klart på den fronten med 420g lådan och när M535an ändå har en av de vettigare diffarna
Bilen i sig ska väl också bli ompysslad lite.
Ska väl också inhandla ett par bredare slicks än förra året, sen får man väl kolla hur det klarar sig i hjulhusen.
Fjädringen ska väl få sig en genomgång, större krängare ska dit också.
Fann vad jag tror är enda rosten på bilen och det är ju såklart i fjäderbenstornet, så det ska svetsas när jag lyft ur M30in bara för att det kändes jäkligt bekvämt.
Ny huv hade jag behövt efter att den släppte i ena låset i 180~..
Sen ska väl det kollas allt möjligt. Hade verkligen velat kosta på en lack också på bilen men det får nog bli vid ett senare skede. Beror helt på hur lång tid det kommer ta med motorn i sig..
Nåväl, det finns nog hur mycket tid som helst eftersom att jag knappast lär göra mig av med den här bilen
Ventonz M535i Turbo goes S38B38
Äntligen lite ny glöd i tråden!
Jonas Runeson
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
Joo men har ju varit rätt stillastående sen i höstas blir kul att få lägga lite mer tid på bettan nu då saker verkar börja flyta i min riktning nu, fått tag i garage här i krokarna också så slipper åka 20 mil för att skruva i ett kallgarageRuneson skrev:Äntligen lite ny glöd i tråden!
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
Ta det lite lugnt med M-power kåpan så kan det nog gå att Besikta! smutt med närliggande garage och receptet verkar lovande
M30 turbo