Effekt register på kammaxlar
Effekt register på kammaxlar
En sak som jag saknar när det gäller kamaxlar till volvo mm är ett kam kort där det står alla data och vart effekt registret finns tex 2500-6800 lob separation mm mm.
När man köper en kam från staterna så får man alltid med ett sådant , det gör ett bygge så mycket enklare slipper testa sig fram.
Det jag undrar är om man på något sätt går att räkna ut kammens arbetsområde !
Se denna länk (skrolla ner lite) http://forums.corral.net/forums/5-0-5-8 ... 9-cam.html
/ Peter
När man köper en kam från staterna så får man alltid med ett sådant , det gör ett bygge så mycket enklare slipper testa sig fram.
Det jag undrar är om man på något sätt går att räkna ut kammens arbetsområde !
Se denna länk (skrolla ner lite) http://forums.corral.net/forums/5-0-5-8 ... 9-cam.html
/ Peter
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 51
- Blev medlem: fre aug 13, 2010 8:34 am
- Ort: Växjö sweden
- Kontakt:
Re: Effekt register på kammaxlar
Hej.
Kamtillverkaren skall kunna ge dig alla data på kamaxeln du köpt, annars är han inte vidare seriös.
Det skall följa med information om lyft, duration, nockvinkel, öppning, stängning, ventilspel, etc etc.
Däremot arbetsområde så som jänkarna anger, är ju ganska svårt, med tanke på att allt annat i motorn hjälper till att avgöra registret.
Visst, hade man provat alla kammarna i en stdmotor så hade man ju kunnat få fram nån sorts siffror, men de hade ju inte hjälpt, då man sällan stoppar i en kam avsedd för hög effekt i en standardmotor. Det bästa rådet jag kan ge dig, är att du pratar med din kamaxel leverantör ang detta, eller att du ringer någon seriös motorbyggare och diskuterar innan du köper kamaxel.
MVH
Hasse
Kamtillverkaren skall kunna ge dig alla data på kamaxeln du köpt, annars är han inte vidare seriös.
Det skall följa med information om lyft, duration, nockvinkel, öppning, stängning, ventilspel, etc etc.
Däremot arbetsområde så som jänkarna anger, är ju ganska svårt, med tanke på att allt annat i motorn hjälper till att avgöra registret.
Visst, hade man provat alla kammarna i en stdmotor så hade man ju kunnat få fram nån sorts siffror, men de hade ju inte hjälpt, då man sällan stoppar i en kam avsedd för hög effekt i en standardmotor. Det bästa rådet jag kan ge dig, är att du pratar med din kamaxel leverantör ang detta, eller att du ringer någon seriös motorbyggare och diskuterar innan du köper kamaxel.
MVH
Hasse
Re: Effekt register på kammaxlar
Jag tänker också på Volvos gamla K,H,R,S kammar skulle vilja veta lite mer om dom också.
Jag förstår hur du menar men det är inte alltid man kan få den datan tex beg kam.
/ Peter
Jag förstår hur du menar men det är inte alltid man kan få den datan tex beg kam.
/ Peter
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 10
- Blev medlem: ons feb 09, 2011 11:24 am
Re: Effekt register på kammaxlar
Vilka kamaxlar vill du veta mer om?
Jag har provat dom flesta!
Å alla möjliga å omöjliga kombos..
Jag har provat dom flesta!
Å alla möjliga å omöjliga kombos..
Re: Effekt register på kammaxlar
Fick tips på en sida :
http://www.turbobricks.com/resources.ph ... nt=camspec
Jag håller på att hjälpa äldsta grabben att få till hans "bruks bil" åker putsad 531 topp vx3 kam fajs 45or men vill ha mer mos i maskinen , vill anv org tryckare och ventiler men en kam så vi kan nå om möjligt 200hk..... .
Och hålla oss under 7000 varv om det går , ok 7500 kanske .
/ Peter
http://www.turbobricks.com/resources.ph ... nt=camspec
Jag håller på att hjälpa äldsta grabben att få till hans "bruks bil" åker putsad 531 topp vx3 kam fajs 45or men vill ha mer mos i maskinen , vill anv org tryckare och ventiler men en kam så vi kan nå om möjligt 200hk..... .
Och hålla oss under 7000 varv om det går , ok 7500 kanske .
/ Peter
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Effekt register på kammaxlar
Grabben provade en KLR kam i sin 240 som jag tror är en likadan slipning som FS 129 eller FS 300-13.
Billig kam och den funkade bra, 197 hästar och 240 Nm.
Han bytte sen till en Enem C2 och den gav 217 hästar och 260 Nm.
46-35 topp och Weber 45:or.
Erland
Billig kam och den funkade bra, 197 hästar och 240 Nm.
Han bytte sen till en Enem C2 och den gav 217 hästar och 260 Nm.
46-35 topp och Weber 45:or.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Effekt register på kammaxlar
p.hedman skrev:Fick tips på en sida :
http://www.turbobricks.com/resources.ph ... nt=camspec
Jag håller på att hjälpa äldsta grabben att få till hans "bruks bil" åker putsad 531 topp vx3 kam fajs 45or men vill ha mer mos i maskinen , vill anv org tryckare och ventiler men en kam så vi kan nå om möjligt 200hk..... .
Och hålla oss under 7000 varv om det går , ok 7500 kanske .
/ Peter
Varför inte köra 'H' Kammen?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Effekt register på kammaxlar
Hej på er !
Erland : det låter som något för oss
Patrick : Har funderat på H kammen men har ingen koll på vad en sådan kan ge .
/ Peter
Erland : det låter som något för oss
Patrick : Har funderat på H kammen men har ingen koll på vad en sådan kan ge .
/ Peter
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Effekt register på kammaxlar
Den är ju betydligt vassare än Vx3 kammen.
Även om den inte än nån racekam.
Lyft 12.0 in/11.5 ut, Duration 272in / 268ut
Även om den inte än nån racekam.
Lyft 12.0 in/11.5 ut, Duration 272in / 268ut
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Effekt register på kammaxlar
Satt och googlade om H-kammen och effekten dom kommer till med H-kammen va ca 170hk vill nog ha lite till
/ Peter
/ Peter
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Effekt register på kammaxlar
jo men är inte det med std insug och grenrör?
Den lär ju ge mer än din idé om VX3 iaf.
Den lär ju ge mer än din idé om VX3 iaf.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Effekt register på kammaxlar
Med dubbla förgasare funkar det bättre med mindre lobseparation än vad standardkammarna har, tror dom ligger på 110 grader eller mer.
Erland
Erland
Re: Effekt register på kammaxlar
Det finns en mätning av H kammen som jens lagt ut på forumet som jämförelse till hans sts247 har jag för mig.
men det finns ju betydligt bättre är budgeten för en omslipad kam så skulle jag kört en fs300-13 eller ännu lite heldre en gl34.
Kostar ni på er en råämneskam är väll en kg8 (den är väll samma som enem c2) bland det billigaste annars kan ju alla seriösa kamslipare sälja vettiga kammar.
Kan sen tillägga att 200hk med 45er är rätt svårt iaf orörda där jag bromsar tror jag bara en gett 200+.
Erland har ni provat samma motor endast med portade spridare mot original så du vet hur mycket enbart det gör av sig?
men det finns ju betydligt bättre är budgeten för en omslipad kam så skulle jag kört en fs300-13 eller ännu lite heldre en gl34.
Kostar ni på er en råämneskam är väll en kg8 (den är väll samma som enem c2) bland det billigaste annars kan ju alla seriösa kamslipare sälja vettiga kammar.
Kan sen tillägga att 200hk med 45er är rätt svårt iaf orörda där jag bromsar tror jag bara en gett 200+.
Erland har ni provat samma motor endast med portade spridare mot original så du vet hur mycket enbart det gör av sig?
Re: Effekt register på kammaxlar
Om jag minns rätt har originalkamarna
A-108gr (därför nästan alla hyfsat vassa kammar slipas 108gr på A ämnena)
K-110gr
V-109gr
H-109gr
Vx3 111gr
A-108gr (därför nästan alla hyfsat vassa kammar slipas 108gr på A ämnena)
K-110gr
V-109gr
H-109gr
Vx3 111gr
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Effekt register på kammaxlar
Vi har kört med portade spridare från början annars räcker inte förgasarna.
Dessa flödar 15CFM mer än standard 45:or.
Har aldrig provat dom orörda.
KG:s kammar lyfter tyvärr inte det som står i katalogen, KG7 och KG8 utan bara runt 12mm.
Bra priser annars.
Vi satte på Weber 50:or och väntade oss en bra effektvinst men det gav samma.
Bytte till mer kam, samma.
Bytte topp och insug till 48-40 men fortfarande samma effekt, kanske lite mer men bara några hästar.
Satte på 123 tändning, gav inget.
Sen bytte vi trattar idag och då gick den helt plötsligt tokmagert, dvs den drog i sig mer luft.
Så på fredag ska vi prova större munstycken och kommer effekten då så var trattarna skit.
Jag gillade inte dom från början men jag hittade inga andra.
Erland
Dessa flödar 15CFM mer än standard 45:or.
Har aldrig provat dom orörda.
KG:s kammar lyfter tyvärr inte det som står i katalogen, KG7 och KG8 utan bara runt 12mm.
Bra priser annars.
Vi satte på Weber 50:or och väntade oss en bra effektvinst men det gav samma.
Bytte till mer kam, samma.
Bytte topp och insug till 48-40 men fortfarande samma effekt, kanske lite mer men bara några hästar.
Satte på 123 tändning, gav inget.
Sen bytte vi trattar idag och då gick den helt plötsligt tokmagert, dvs den drog i sig mer luft.
Så på fredag ska vi prova större munstycken och kommer effekten då så var trattarna skit.
Jag gillade inte dom från början men jag hittade inga andra.
Erland