Racklar med framvagn
Re: Racklar med framvagn
Kan det bli skillnad om man sänker styrstagen så vinkeln blir mer flack?
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Racklar med framvagn
Du kan ju sätta ett tillfälligt fäste som är ledat åt "alla" håll och med ett slitsat spår i höjdled så du kan prova utan å bygga så mycket, räcker ju å ta en sida.
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: Racklar med framvagn
En enkel väg att börja utan att behöva bygga om så mycket är att ladda hemMatsN skrev:Nu börjar idioten fatta. Men hur mycket bump steer är tillåtet i mm? Ca då. För standardbilar har ju det och på tävlingsbilar verkar man ju bygga in det med flit. Så lite grann verkar ju helt okej.
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
http://www.superseven.se/Casim/casim_top_page.htm
Sen mäta upp befintlig framvagn knappa in värdena i programmet
och sedan prova sig fram i programmet tills man är nöjd med värdena
man får fram.
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Racklar med framvagn
Laddat ner Casim och ska kika på binky och tar alla andra råd under övervägande. Bortsett från glasspinnar då jag inte äter glass
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Racklar med framvagn
Ett alternativ är ju att titta på PV-byggen med 140 framvagn som redan gjort denna operation och fått det att lira rätt ok......
NXJ
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: Racklar med framvagn
Har gjort det men inte fått det att funka alls.
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Re: Racklar med framvagn
När jag byggde om för att minska ned bumpsteer som var nån eller några cm minns
inte riktigt men mycket var det i alla fall.
Efter att jag mätt upp alla viktiga mått och rådfrågat en gammal räv som hållit
på med banracing i många år så visade det sig att styrväxeln var lite för bred
i förhållande till framvagnens infästningar.
Efter en del sökning på nätet så hittades det en styrled som passade kapade av ändarna
på styrväxel och gängade dom så att styrlederna från Volvo 240 gick att skruva dit.
Sedan var det bara att prova sig fram på vilken höjd styrväxeln skulle skruvas fast på.
Bumpsteer blev kring 5mm på fjädringens rörelse
En sak jag upptäckte när jag höll på att testa bumpsteer och då var stötdämparen bortskruvad lättare
att röra framvagnen upp och ned, vid ändlägena ändrades bumpsteer mycket mer.... men i dom lägena
är jag aldrig har inte så lång rörelse på stötdämparen.
//Nisse
inte riktigt men mycket var det i alla fall.
Efter att jag mätt upp alla viktiga mått och rådfrågat en gammal räv som hållit
på med banracing i många år så visade det sig att styrväxeln var lite för bred
i förhållande till framvagnens infästningar.
Efter en del sökning på nätet så hittades det en styrled som passade kapade av ändarna
på styrväxel och gängade dom så att styrlederna från Volvo 240 gick att skruva dit.
Sedan var det bara att prova sig fram på vilken höjd styrväxeln skulle skruvas fast på.
Bumpsteer blev kring 5mm på fjädringens rörelse
En sak jag upptäckte när jag höll på att testa bumpsteer och då var stötdämparen bortskruvad lättare
att röra framvagnen upp och ned, vid ändlägena ändrades bumpsteer mycket mer.... men i dom lägena
är jag aldrig har inte så lång rörelse på stötdämparen.
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Racklar med framvagn
Märker åxå att det kan dra iväg riktigt mycket mot slutet.
Men nu tror jag det börjar närma sig. Ca 5mm över hela rörelsen med det mesta kommer från botten första centimetrarna och sen ligger rätt stilla.
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Men nu tror jag det börjar närma sig. Ca 5mm över hela rörelsen med det mesta kommer från botten första centimetrarna och sen ligger rätt stilla.
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Racklar med framvagn
Skönt att du börjar få till det
Största skillnaden på din placering jämfört med min och PvSehldals är att du monterat styrväxeln högre upp. Du verkar dock sänka den mer och mer och kanske är det därför det börjar närma sig!?
Kul att följa ditt bygge
NXJ
Största skillnaden på din placering jämfört med min och PvSehldals är att du monterat styrväxeln högre upp. Du verkar dock sänka den mer och mer och kanske är det därför det börjar närma sig!?
Kul att följa ditt bygge
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: Racklar med framvagn
Den gick inte att sänka med tidigare med långa stag. Då vart det toe ut trots inskruvade justerbultar. Känner åxå som en sten trillat ner från axlarna. Låga bud har mottagits när det gått tungt.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Racklar med framvagn
Styrstaget parallellt med undre bärarm brukar vara en bra start för vinkeln.
Kolla bara så det inte flexar massor när du gjort sådär. Den långa balken på vänster sida riskerar ju att ge brytningar i styrväxeln som den inte är gjord för.
Gustaf
Kolla bara så det inte flexar massor när du gjort sådär. Den långa balken på vänster sida riskerar ju att ge brytningar i styrväxeln som den inte är gjord för.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Racklar med framvagn
Kollar det så fort all plåt är svetsat klart.
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Re: Racklar med framvagn
Nästa problem, ackerman, justeras genom att flytta styrväxeln fram och tillbaka om jag fattat rätt. Ska mäta igen men med den första mätningen vart det lika vinkel på bägge hjulen. Men det vart gjort i stress så ska kolla igen.
Re: Racklar med framvagn
Titta på framvagnen rakt uppifrån med hjulen ställda rakt fram. Om du drar en linje mellan p-ändarna på styrarmarna så skall styrväxeln (i ditt fall är det balken med inre styrlederna du skall ha som referens, inte själva kuggstången) flyttas bakom den linjen för att du ska påverka Ackermann i den riktning du önskar dvs öka Ackermann. Du kommer ganska snart att slå i framvagnsbalken tror jag mig veta.
Guson
Guson
Tomas Gunnarsson
Re: Racklar med framvagn
Tillbaka på ruta ett. Gustaf fick rätt, det flexar.