Wasted spark, V8
Moderator: backeliten
Re: Wasted spark, V8
Häj. Jag har varit med om att spolen haft någon intern kortslutning (till jord?) varvid ena sidan på spolen fungerat som vanligt men inte andra. Låter ju dock otroligt att du skulle ha samma fel på alla spolar du testat...
Däremot, om du har 3 burkar mörka och sammanlagd lambda på 0,8 så lär maskinen gå lite nog fett för dig. Inte konstigt om den surar ner sig.
Däremot, om du har 3 burkar mörka och sammanlagd lambda på 0,8 så lär maskinen gå lite nog fett för dig. Inte konstigt om den surar ner sig.
//MartinL
Re: Wasted spark, V8
Kollat med stroblampa på dom cylindrar den inte går på?
Vild chansning, men det kan ju va så jävligt så det är spridarna som är täta
Vild chansning, men det kan ju va så jävligt så det är spridarna som är täta
Re: Wasted spark, V8
Ja exakt så.Daniel-635 skrev:Mina tändkablar är BMW original.
Ej i koppar, utan någon såndär avstörd nylon ? fiber typ.
Säkert någon kOhm om man mäter över dom.
Borde funka med koppar kabel, även om jag för störningarnas skull hade rekommenderat "moderna" avstörda.
Går motorn riktigt på de cylindrar som har "Positiva" sidan kopplat ?
Men missar på negativa ?
Och på alla 8 burkar en liten stund ?
Har jag fattat rätt ?
"Positiva" blinkar alltid fint med lampan, "Negativa" sidan krånglar.
Periodvis kan det blinka som det ska på "Negativa" sidan också fast rätt sällan.
Nja, nu försöker jag köra på lambda ca 1,0.mauser240 skrev:Häj. Jag har varit med om att spolen haft någon intern kortslutning (till jord?) varvid ena sidan på spolen fungerat som vanligt men inte andra. Låter ju dock otroligt att du skulle ha samma fel på alla spolar du testat...
Däremot, om du har 3 burkar mörka och sammanlagd lambda på 0,8 så lär maskinen gå lite nog fett för dig. Inte konstigt om den surar ner sig.
0,8 var jag nere på när jag testade lite. Men jag förstår vad du menar...
Kör med dubbla bredbandare. En som kopplad direkt in i sprutet (cyl 1-3-5-7) samt en extra extern (cyl 2-4-6-8) mest för att jämföra.
Testade spridarna innan montering så dom var hyfsat jämna i flödet, men det kan ju kommit skit efteråt förstås.Steve skrev:Kollat med stroblampa på dom cylindrar den inte går på?
Vild chansning, men det kan ju va så jävligt så det är spridarna som är täta
Ska riva bort spridarna och kolla/rengöra.
Blir väl extra kinkigt med korta öppningstider på tomgång kan man tänka...
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 361
- Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
- Ort: KarlGustav/Varberg
Re: Wasted spark, V8
Det kan inte vara tändstegen som inte lirar? du skriver att problemet flyttar sig när du skiftar tändkablarna. Kan du ställa dwell-tiden på vag-tändstegen? dom kanske inte gillar coilpac? Prova typ 4 volvosteg från lh2.4 kanske??
MVH Basse
MVH Basse
Re: Wasted spark, V8
Om det skulle vara något tändsteg tycker jag de 2 "ihop-parade" burkarna skulle ge upp samtidigt. Jag ställer dwell-tiden i sprutet, du menarBassek skrev:Det kan inte vara tändstegen som inte lirar? du skriver att problemet flyttar sig när du skiftar tändkablarna. Kan du ställa dwell-tiden på vag-tändstegen? dom kanske inte gillar coilpac? Prova typ 4 volvosteg från lh2.4 kanske??
MVH Basse
att det finns någon maxtid i tändstegen inbyggt ??
Tändstegen (Bosch 0227100209) jag kör med ska vara optimala till dessa spolar enligt något datablad från Bosch jag läste på nätet.
/M
Re: Wasted spark, V8
Nu känner jag inte till sprutet ifråga men en tanke som slog mig, du råkar inte ha ställt in för sekventiell tändning? Vet att det finns sprut som då kör wasted spark under uppstarten (om cam-sync saknas) för att sedan gå över till sekventiellt.
//MartinL
Re: Wasted spark, V8
Njet. "Wasted spark". Kör MaxxECU-sprut.mauser240 skrev:Nu känner jag inte till sprutet ifråga men en tanke som slog mig, du råkar inte ha ställt in för sekventiell tändning? Vet att det finns sprut som då kör wasted spark under uppstarten (om cam-sync saknas) för att sedan gå över till sekventiellt.
Re: Wasted spark, V8
En sak som förbryllar mig fortfarande....hur får sekundärspolen jord??
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Wasted spark, V8
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Wasted spark, V8
SåhärPacman skrev:En sak som förbryllar mig fortfarande....hur får sekundärspolen jord??
https://www.dropbox.com/s/glx8w391ipvhf ... e.jpg?dl=0
Fast egentligen spelar det ingen roll så länge skalen på stiften är i kontakt med varandra.
//MartinL
Re: Wasted spark, V8
Verkar ju helkorkat sätt att koppla på.
Då halverar man ju tändspänningen över stiften. Spolen behöver generera 40.000V för att stiften ska få 20.000V vardera.
Kan inte tänka mig att Bosch skulle kommit på nåt så dumt.
Då halverar man ju tändspänningen över stiften. Spolen behöver generera 40.000V för att stiften ska få 20.000V vardera.
Kan inte tänka mig att Bosch skulle kommit på nåt så dumt.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Wasted spark, V8
Nej Pacman, riktigt så illa blir det inte.
Jämför med fördelare. Även där har du två gnistgap, ett i fördelaren och ett på tändstiftet.
Effekten är spänning X ström.
Strömmen är lika i hela slingan.
Effekten i varje del beror alltså på spänningsfallet.
Hur stor spänning som krävs för att gnistan ska hoppa över beror bland annat på trycket.
Högre tryck kräver högre spänning. Alltså hamnar effekten på det tändstift som ser kompressionstryck.
Jämför med fördelare. Även där har du två gnistgap, ett i fördelaren och ett på tändstiftet.
Effekten är spänning X ström.
Strömmen är lika i hela slingan.
Effekten i varje del beror alltså på spänningsfallet.
Hur stor spänning som krävs för att gnistan ska hoppa över beror bland annat på trycket.
Högre tryck kräver högre spänning. Alltså hamnar effekten på det tändstift som ser kompressionstryck.
Jonas Bylund
Re: Wasted spark, V8
Det är som Jonas skriver. Bränsle-luftblandning under tryck har sämre konduktivitet än kompiscylindern som är i princip tom och trycklös vid tändögonblicket.Pacman skrev:Verkar ju helkorkat sätt att koppla på.
Då halverar man ju tändspänningen över stiften. Spolen behöver generera 40.000V för att stiften ska få 20.000V vardera.
Kan inte tänka mig att Bosch skulle kommit på nåt så dumt.
Jag skulle gissa på att 1000 volt räcker för den slösade gnistan (wasted spark).
//MartinL
Re: Wasted spark, V8
Ja då får jag väl ta på mig dumstruten då!
Alla coilpacks jag sett har haft tvillingspolar, dvs gemensam primärspole men vars en sekundärspole. Att ha gemensam sekundärspole skulle jag aldrig komma på själv ens.
Alla coilpacks jag sett har haft tvillingspolar, dvs gemensam primärspole men vars en sekundärspole. Att ha gemensam sekundärspole skulle jag aldrig komma på själv ens.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Wasted spark, V8
Här behövs inga dumstrutarPacman skrev:Ja då får jag väl ta på mig dumstruten då!
Alla coilpacks jag sett har haft tvillingspolar, dvs gemensam primärspole men vars en sekundärspole. Att ha gemensam sekundärspole skulle jag aldrig komma på själv ens.
Men var stöter man på sådana spolar? I tändkasetter kanske? Och vad är iden med sådana spolar om man ändå inte kör sekv. tändning? Låter för mig bara som fler delar som kan gå sönder. Har man lixom en spole per cylinder så tycker jag det verkar dumt att inte bränna av dem sekventiellt...
//MartinL