Vill lära mig mer om tändmoduler!

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck

Vill lära mig mer om tändmoduler!

Inlägg av TheDagger »

Hej!

Hade lite trubbel med mitt Haltech.
Provade först med wasted spark och det funkade fint tills jag råkade bränna tändmodulen. Eftersom det var mitt i jul-nyår med alla jävla röda dagar och man gärna ville komma vidare med sitt mappande och pillande så tänkte jag att jag kan ju ta 2st vanliga tändmoduler, dvs singelmodul istället för den dubbla som gick sönder. Men när jag skulle koppla in dem blev jag lite förvirrad, istället för bara tändning in och ut och jord skulle denna även ha 12v plusmatning. Inte fan startade bilen när jag väl kopplat in den heller.
Nån som kan förklara på ett enkelt sätt hur tändmodulerna fungerar? Gärna hur man mäter upp och felsöker dom med.
Har nån en lista på vilka bilar man lätt hittar på skroten som har wastedspark-modul med? Den jag har sitter mest på Peugeot/Citroën, även några udda Fiat/Alfa och sen Ferrari och Porsche. Tydligen på Opels vanliga 2,0 16v 150hk med, men ju fler bilar man vet desto bättre.

Nu byggde jag om till fördelare med singelmodulen, men jag har inte fått igång bilen än...
Användarvisningsbild
blårök
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av blårök »

Tjena, Kan själv inte mycket om detta men hittade en tråd som kanske kan hjälpa dig , http://skogenracing.editboard.com/tekni ... -t1359.htm
Hoppas det hjälper
Mvh danne
Motivation slår klass.
nkro
För mycket laddtryck

200 modul

Inlägg av nkro »

Den modulen kopplades lite annorlunda mot alla andra bosch moduler.

Finns på ngn volvo med 6:a i som också skulle gå att använda.
Enklast är nog att köpa en ny. Eller bygga om till 2 st enkla.

http://home.swipnet.se/fordracing/trimm.htm

Längst ner på sidan är ett exempel.

Niklas
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck

Re: 200 modul

Inlägg av TheDagger »

nkro skrev:Eller bygga om till 2 st enkla.

http://home.swipnet.se/fordracing/trimm.htm

Längst ner på sidan är ett exempel.

Niklas
Jag har inga hallgivare som i exemplet.
nkro
För mycket laddtryck

Hittat

Inlägg av nkro »

Nu hittade jag lite mer grejer.

http://www.volvoracing.se/Volvo%20Info/ ... odules.pdf

Niklas
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Så här kopplas en Bosch Dual Module 0 227 100 200
när man kör med en Ford wastespark spole.
Bild
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck

Inlägg av TheDagger »

super7 skrev:Så här kopplas en Bosch Dual Module 0 227 100 200
när man kör med en Ford wastespark spole.
Bild
Det där vet jag, har ju kört bilen med det.

Det jag är nyfiken på är HUR olika moduler fungerar, jag är nämligen ganska vetgirig.
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck

Re: Hittat

Inlägg av TheDagger »

nkro skrev:Nu hittade jag lite mer grejer.

Niklas
Tack, det där var bra att ha :)
Detta gav mig också en förklaring på varför det inte funkar att byta ut en wasted spark modul mot 2 "vanliga". Den jag kallar vanlig är enligt dokumentet 0227100123, den har induktiv trigger medans wasted spark har ecu trigger. Men bilen som donerat den vanliga modulen får tändsignalen direkt från ecu, men det är väl troligen en annan sorts signal då.

Skulle gärna vilja få en utläggning om hur dom olika grejerna funkar :)

Btw, nån som vet var man kan köpa ett nytt, löst kontaktstycke till tändmodulen? Går ju klippa på skroten iofs, men jag vill kosta på mig nåt fräsht.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

TheDagger skrev:Btw, nån som vet var man kan köpa ett nytt, löst kontaktstycke till tändmodulen? Går ju klippa på skroten iofs, men jag vill kosta på mig nåt fräsht.
Kontaktstycket klipper du löst på skroten :hihi: sen finns det att köpa nya stift på typ www.meca.se
Minns jag inte helt fel så är det samma typ till spridar kontakterna.
nkro
För mycket laddtryck

Mer tipps

Inlägg av nkro »

http://www.megamanual.com/ms2/Bosch_124.htm

Kanske går att göra ngt liknande på haltech.

Niklas
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck

Re: Mer tipps

Inlägg av TheDagger »

nkro skrev:http://www.megamanual.com/ms2/Bosch_124.htm

Kanske går att göra ngt liknande på haltech.

Niklas
Intressant.
Har du nån aning om vad det är för signal MS petar ut till modulen?
Bild
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

kör med en bosch 124 modul i isbilen, där kör jag med 5volt från MS:et.
det funkar klockrent, använder en utav diod utgångarna
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck

Inlägg av ANorberg »

Hur fungerar en tändmodul frågar du.

Man kan säga att det är ett slutsteg som förstärker en svag signal från en givare eller en ECU.

Finns många olika modeller.

De som finns med flera utgångar är oftast för just ECU styrning. Har ingen logik i sig utan bara en transistor med lite skydd i form av dioder o kondensatorer.
Finns naturligt vis sådan modell enkel utgång oxå.
de har oftast ingen matning med 12 volt från tändning. Eftersom det inte behövs.

Den andra gruppen är de bilar som har fördelare och en singel utgång.

Fördelare finns med induktiv/reluktiv givare. dvs ingen halvledare i sig som behöver matnings ström. Givaren består av spole och magnet. presis som en cykel dynamo.

Fördelare med Hallgivare finns oxå. det är en modell med halvledare som behöver ström. Vanligt vis 5 Volt eller 8 Volt spänning.

Nåja. Därför finns ju tändmoduler som är gjorda antingen för Hall eller induktiv fördelare.

De modulerna behöver 12 volt matning dels i fallet induktiv givare till den lilla förstärkaren på ingången
Hallgivaren matas i det andra fallet med en spänning från en spännings stabb inne i modulen ut till hallgivaren. 5 eller 8 Volt. även det olika från modul till modul.

Nåja till din fråga om vilka moduler. Så ska du använda en som används till hallgivare. den är gjord för en logisk signal in. dvs mellan 1 och 0. eller 0 volt och 5volt/8volt

Bara att koppla in den med en 12 volts matning. och endast ingång som kommer från hallgivarens utgång. inte gjord till givare eller matning + matning till givare.

Enklast är att titta på Motecs sida med enkel bosch modul. koppla de två spolarna till var sin tändmodul.

Viktigt är att man har rätt fas till styrningen av modulen. och att laddtiden av spolen dvs tiden som spolen är strömsatt inte är för lång. Det gör att tändmodulen troligast blir överhettad och går sönder.

Hur mäter man tändmodulen. Ja åk på skroten ta kablarna från tändmodul med fördelare och tändspole. koppla ström på det på verkstads bänken snurra fördelaren . kolla på gnistan över ett tändstift kopplat till tändspolens högspännings utgång.
Naturligt finns det mera avancerade sätt att mäta. men varför göra det svårare än det behövs.
/ AndersN
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck

Inlägg av TheDagger »

ANorberg skrev:Hur fungerar en tändmodul frågar du....
En alldeles förträfflig utläggning, nu är jag betydligt klokare :)

Men om vi spinner vidare, dvs jag förklarar hur min setup med olika alternativ ser ut.

Först och främst kör jag ett Haltech E8, och motorn har reluctor 60-2 så det triggar sprutet.
Bilen hade original wasted spark, dvs en tändmodul med 2 kanaler. Den körde jag på först men den brann såklart upp. Enligt Haltech ska matningen till spole och modul gå på med tändning, det anser jag är fel. Det ska triggas på samma sätt som pumprelät, dvs ingen ström på tändprylarna förrän motorn går runt. Eftersom vi satt med tändningen på och datorn i knät och torrmappade i x antal timmar låg det ju ström på tändprylarna = varmt = går sönder. Det där ska jag koppla som jag vill ha det.

Så, nu har jag fördelen att min motor kan förses med fördelare eftersom äldre varianter har det. Så jag tog en "tom" fördelare, dvs jag tänkte styra tändningen med Haltech ändå. Så jag tog en annan tändmodul jag hade, för jag visste att bilen den kom ifrån kontollerade tändningen via ECU, men jag fick inte det att funka alls. Vid närmare efterforskning visade det sig att den tändmodulen har induktiv triggning. Alltså kan den aldrig funka med signalen från Haltech :(
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck

Inlägg av TheDagger »

nkro skrev:Nu hittade jag lite mer grejer.

Niklas
Nån som får filen att funka? Eller i värsta fall, nån som sparat hem den?
Skriv svar