Pogona 442E 2.6 V6
Pogona 442E 2.6 V6
Tänkte väl att jag kunde lägga upp mitt projekt här med, nu när GT coupen har fått en konkurrent.
När jag och min far var iväg till Tjolöholm classic motor så fick vi syn på ett par locosts och efter en lite närmare titt så sa min far lite pikande "Något sånt där skulle ju du kunna göra".
Han visste väl givetvis vart en sån kommentar skulle sluta. Efter att lite senare på sommaren åkt med i ett hemmabygge med en volvo rödblockare och stelbakaxel, bestämde jag mig för att börja bygga en jag med. Farsan var inte sen med att haka på och bygga en han med.
Jag ville givetvis gå den lite svårare vägen och hinka i en betydligt större motor och köra individuell upphängning i bak. Audi nörd som jag är så föll lotten på Audis 2.6L V6 och jag började skissa upp bilen i inventor.
Detta är dock betydligt mer aktuella cad bilder än dom jag gjorde först.
Sedan började samlandet av bildelar och diverse tillverkning av egna delar för att hålla nere kostnaderna då vi har satt en budget runt 50 000kr. En egen ratt började tillverkas, likaså stolar och pedalställ. Även dom klassiska hot rod spindlarna ifrån volvo 140.
Fick kort där efter tips om en Audi A6 2.6 quattro -95 som hade smällt med ett rådjur. Hörde av mig och köpte den direkt. 1 vecka senare hämtade jag hem den. Trots att ha plockat rådjuret i 90, så var det inga problem att köra hem den. Allt var fortfarande funktionellt, även strålkastarna.
Vi köpte på oss rör och jag började svetsa ihop min ram. Vi har valt att bygga på McSorley 442E chassin vilket är det största "grund chassit" bland dom vanligaste locost chassina.
Sedan var det dags att börja demontera donatorn.
Insåg ganska så snabbt att diffen ifrån A6 C4 skulle bli på tok för lång för att kunna bygga en vettig tunnel. När jag ritade upp allt i caden så fick jag bara 10mm per stol att hållas med.
Tog beslutet att kika på A4 B6 diffen i stället och insåg rätt snabbt att jag lika gärna kunde ta hela bryggan och svetsa upp den i ramen. På så viss så slipper jag bygga egna bärarmar och diff fäste i bak.
Har även som ni såg tidigare ritat klart bärarmarna till framvagnen och börjat tillverka och införskaffat rör till dessa.
Mitt i alltihopa fick jag för mig att göra mig ett eget bilmärke, beslutade mig först för att döpa den till Sleipner och göra en kopia på Ferrari märket, fast med 8 ben.
Ångrade mig dock ganska snabbt då plagiat inte riktigt är min grej och min ödla jag hade haft i ca 6 år dog. Fick helt enkelt bli en "hyllning" till honom. Skäggagam heter Pogona vitticeps på latin. Där av namnet Pogona. Märket fick givetvis bli en skäggagam.
Tanken är att köra en 3D utskrift på märket.
Fick även i veckan hem noskonen till bilen.
Och nu i nutid så har jag ritat upp grenrören då original inte funkar med rattstången.
Började svetsa ihop dom idag, 1 av 4 färdigt, dock så överlåter jag dom 2 sista till farsan.
Lite halvdrygt då man bara har tillgång till en MIG svets och för övrigt är värdelös på tig. Men ska nog funka ändå.
Det var allt för stunden. Säkert glömt något och håller väl kanske inte riktigt samma tempo och snitts som Ajdén. Men kul är det att bygga något eget iaf!
När jag och min far var iväg till Tjolöholm classic motor så fick vi syn på ett par locosts och efter en lite närmare titt så sa min far lite pikande "Något sånt där skulle ju du kunna göra".
Han visste väl givetvis vart en sån kommentar skulle sluta. Efter att lite senare på sommaren åkt med i ett hemmabygge med en volvo rödblockare och stelbakaxel, bestämde jag mig för att börja bygga en jag med. Farsan var inte sen med att haka på och bygga en han med.
Jag ville givetvis gå den lite svårare vägen och hinka i en betydligt större motor och köra individuell upphängning i bak. Audi nörd som jag är så föll lotten på Audis 2.6L V6 och jag började skissa upp bilen i inventor.
Detta är dock betydligt mer aktuella cad bilder än dom jag gjorde först.
Sedan började samlandet av bildelar och diverse tillverkning av egna delar för att hålla nere kostnaderna då vi har satt en budget runt 50 000kr. En egen ratt började tillverkas, likaså stolar och pedalställ. Även dom klassiska hot rod spindlarna ifrån volvo 140.
Fick kort där efter tips om en Audi A6 2.6 quattro -95 som hade smällt med ett rådjur. Hörde av mig och köpte den direkt. 1 vecka senare hämtade jag hem den. Trots att ha plockat rådjuret i 90, så var det inga problem att köra hem den. Allt var fortfarande funktionellt, även strålkastarna.
Vi köpte på oss rör och jag började svetsa ihop min ram. Vi har valt att bygga på McSorley 442E chassin vilket är det största "grund chassit" bland dom vanligaste locost chassina.
Sedan var det dags att börja demontera donatorn.
Insåg ganska så snabbt att diffen ifrån A6 C4 skulle bli på tok för lång för att kunna bygga en vettig tunnel. När jag ritade upp allt i caden så fick jag bara 10mm per stol att hållas med.
Tog beslutet att kika på A4 B6 diffen i stället och insåg rätt snabbt att jag lika gärna kunde ta hela bryggan och svetsa upp den i ramen. På så viss så slipper jag bygga egna bärarmar och diff fäste i bak.
Har även som ni såg tidigare ritat klart bärarmarna till framvagnen och börjat tillverka och införskaffat rör till dessa.
Mitt i alltihopa fick jag för mig att göra mig ett eget bilmärke, beslutade mig först för att döpa den till Sleipner och göra en kopia på Ferrari märket, fast med 8 ben.
Ångrade mig dock ganska snabbt då plagiat inte riktigt är min grej och min ödla jag hade haft i ca 6 år dog. Fick helt enkelt bli en "hyllning" till honom. Skäggagam heter Pogona vitticeps på latin. Där av namnet Pogona. Märket fick givetvis bli en skäggagam.
Tanken är att köra en 3D utskrift på märket.
Fick även i veckan hem noskonen till bilen.
Och nu i nutid så har jag ritat upp grenrören då original inte funkar med rattstången.
Började svetsa ihop dom idag, 1 av 4 färdigt, dock så överlåter jag dom 2 sista till farsan.
Lite halvdrygt då man bara har tillgång till en MIG svets och för övrigt är värdelös på tig. Men ska nog funka ändå.
Det var allt för stunden. Säkert glömt något och håller väl kanske inte riktigt samma tempo och snitts som Ajdén. Men kul är det att bygga något eget iaf!
Senast redigerad av Nosliwe den lör maj 13, 2017 8:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik Blomberg
Re: Pogona 442E 2.6 V6
Så jäkla ballt! Kommer följas med spänning.
Har själv audi V6 i bruksbilen fast någon modell nyare men den går riktigt gött!
Ett stort lycka till med byggandet!
Har själv audi V6 i bruksbilen fast någon modell nyare men den går riktigt gött!
Ett stort lycka till med byggandet!
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Pogona 442E 2.6 V6
Kul projekt! Proffsiga delar.
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Skickat från min D5503 via Tapatalk
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 37
- Blev medlem: mån nov 11, 2013 8:45 pm
Re: Pogona 442E 2.6 V6
Ja då har du nog mer effekt än vad det är i den här. Bara 149HK i 2.6.mekluuba skrev:Så jäkla ballt! Kommer följas med spänning.
Har själv audi V6 i bruksbilen fast någon modell nyare men den går riktigt gött!
Ett stort lycka till med byggandet!
Men det öppnar upp för motorbyte efter reggning då 2.4 och 2.8 ser hyfsat likvärdiga ut. Måste ju vikta upp om man ska ha lite pulver under huven.
För tillfället så är det bara jäkligt kul att bygga något eget från grunden
Fredrik Blomberg
Re: Pogona 442E 2.6 V6
2.4an fanns väl även med 130ish hästar?
Blir de quattrolåda med stumsvetsad mittdiff till en början eller har du andra växellådsplaner? (svepet från Volvo D24 ska ju tydligen passa, då får du dit lite olika volvo lådor och med adapter nästan vilken låda som helst med löst svep)
(Edit: Farsgubben har en 2.8Q 30v A4 B5 som går Riktigt fint han tänker sälja om du är intresserad? Går ju ha till vinterbil tills du fått ihop och reggat )
Blir de quattrolåda med stumsvetsad mittdiff till en början eller har du andra växellådsplaner? (svepet från Volvo D24 ska ju tydligen passa, då får du dit lite olika volvo lådor och med adapter nästan vilken låda som helst med löst svep)
(Edit: Farsgubben har en 2.8Q 30v A4 B5 som går Riktigt fint han tänker sälja om du är intresserad? Går ju ha till vinterbil tills du fått ihop och reggat )
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Pogona 442E 2.6 V6
Det blir svetsad mellandiff på quattro lådan. Audis lådor snurrar inte åt samma håll som andra i utgående axel så man måste ha den om man kör Audi bakaxel
Fredrik Blomberg
Re: Pogona 442E 2.6 V6
Legat lite på latsidan det senaste då jag har velat fram och tillbaks mellan GT coupen och Locosten, samt gör om hemma och mycket på jobbet.
Men fick tummen ur och svetsade klart nedre bärarmarna idag. Ska bara dit ett tvärstag mellan infästningarna, men väntar med det tills jag kan bulta fast dom och sen svetsa.
Men fick tummen ur och svetsade klart nedre bärarmarna idag. Ska bara dit ett tvärstag mellan infästningarna, men väntar med det tills jag kan bulta fast dom och sen svetsa.
Fredrik Blomberg
Re: Pogona 442E 2.6 V6
Och övre länkarm svetsad.
Givetvis så stämmer ju inte vinklarna så som det sitter nu, ville bara se hur det blev på plats
Givetvis så stämmer ju inte vinklarna så som det sitter nu, ville bara se hur det blev på plats
Fredrik Blomberg
Re: Pogona 442E 2.6 V6
En sida punktad och kontrollerad.
Kommer shimsa in caster vinkeln via den övre bärarmen. Fokuset hamnade lite off på bilden, men ni ser nog ändå
Kommer shimsa in caster vinkeln via den övre bärarmen. Fokuset hamnade lite off på bilden, men ni ser nog ändå
Fredrik Blomberg
Re: Pogona 442E 2.6 V6
Fränt bygge! Jag hade en audi 100 med 2,6l sexan på 149hk för många år sedan, den var inte jätterolig, men i en betydligt lättare bil blir det förhoppningsvis skoj!
Re: Pogona 442E 2.6 V6
Jo jag kan helt och hållet hålla med. Men det blir ju halva vikten och 2 hjul mindre att driva, så bör bli lite roligare.
Fredrik Blomberg
Re: Pogona 442E 2.6 V6
Fick lite gjort idag igen. Punktat klart framvagnen, men gasen tog slut när jag skulle börja med den sista bärarmen. Så då gav jag mig på bakvagnen i stället. Blir tight, riktigt tight! Kommer skära av infästningarna och svetsa fast bryggan i ramen i stället.
Fredrik Blomberg
Re: Pogona 442E 2.6 V6
Intressant iaktagelse Nu skiljer de säkert en hel del från bil till bil men jag har haft både en 2.8Q och en 2.6Q (båda C4 100or) samt körs farsgubben A4 B5 med 30v 2.8an, även den en Quattro. Av dessa tre skulle jag med lätthet säga att 2.8Q 100an kändes slöast, A4an rappast. Men A4an och 2.6an hade samma karaktär, båda bet i bra! Jag var väldigt positivt överaskad av 2.6an med tanke på att effekten egenligen är ganska låg, men många andra bilar med 150-200hk har inte känts direkt piggare.Anders N skrev:Fränt bygge! Jag hade en audi 100 med 2,6l sexan på 149hk för många år sedan, den var inte jätterolig, men i en betydligt lättare bil blir det förhoppningsvis skoj!
Det är ju ingen raket direkt, men långt ifrån en slöfock, åtminstone den jag hade Brorsans A4 från 2010 med 1.8T motorn på 160hk känns klart mindre pigg än den 2.6an med.
Tittar man blint på hastighetsmätaren dock är nog den A4an tillsammans med B5an klart snabbare än 100orna, men vad man upplever är ju många gånger viktigare än faktum, i vart fall när de gäller bruksbil!
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/