Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Hej Jens.
Denna kylare innehåller ca 8-10 liter vätska som jag kyler ner till -15 grader i depån med hjälp av en kylmaskin.
Det är därför jag isolerat den med armaflex så det inte ska kondensera och droppa på banan.
//Rickard
Denna kylare innehåller ca 8-10 liter vätska som jag kyler ner till -15 grader i depån med hjälp av en kylmaskin.
Det är därför jag isolerat den med armaflex så det inte ska kondensera och droppa på banan.
//Rickard
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
hur pass bra funkar det där vid ev. väntan i lineup ?
tappar du mycket av kylan om det skulle bli lite tid mellan depå och repa ?
eller har du haft sån tur att du inte behövt bry dig om det
tappar du mycket av kylan om det skulle bli lite tid mellan depå och repa ?
eller har du haft sån tur att du inte behövt bry dig om det
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
ok vad är det för vatten temp ungefär efter repan? (blir vattnet typ 60-grader eller mer typ 15 + grader?)
då jag körde dyno pull med min 900hk B230 och kran vatten med fullt vatten flöde hela tiden så va den snuskigt effektiv nästan så man inte trodde siffrorna (7 grader vatten och ca 14grader insugs luft ) men det är ganska bra givare men ett pull motsvara typ bara 3ans växel i tid skulle jag tro och det va vinter..... så inte säkert den är lika bra i verkligheten?
men jag tror att det helt enkelt står still vattnet i cellerna för att det ska bli riktigt bra kylning i ett sånt system du har. men det har mest troligt ingen större betydelse heller speciellt nu med metanol. ingen större skillnad med E85 heller såg jag mellan 14 grader och 45 grader insugs temp bara ett par procent mer effekt vad jag mins.
men en pump som bara pumpar runt runt då laddtrycket kom så blir den mycket mer effektiv det såg jag tydligt på 90 talet då jag mixtra med detta och testade olika modeller.
obs bara lite info ta det inte som kritik.
mvh jens
då jag körde dyno pull med min 900hk B230 och kran vatten med fullt vatten flöde hela tiden så va den snuskigt effektiv nästan så man inte trodde siffrorna (7 grader vatten och ca 14grader insugs luft ) men det är ganska bra givare men ett pull motsvara typ bara 3ans växel i tid skulle jag tro och det va vinter..... så inte säkert den är lika bra i verkligheten?
men jag tror att det helt enkelt står still vattnet i cellerna för att det ska bli riktigt bra kylning i ett sånt system du har. men det har mest troligt ingen större betydelse heller speciellt nu med metanol. ingen större skillnad med E85 heller såg jag mellan 14 grader och 45 grader insugs temp bara ett par procent mer effekt vad jag mins.
men en pump som bara pumpar runt runt då laddtrycket kom så blir den mycket mer effektiv det såg jag tydligt på 90 talet då jag mixtra med detta och testade olika modeller.
obs bara lite info ta det inte som kritik.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Hej Jens.
Jag har ingen temperaturmätning på kylvätskan i intercoolern men när jag kommit tillbaka i depån och kopplar in kylpumpen så kan jag gissa på att vätskan är ca 40 grader.
Självklart hade det blivit bättre med en större volym kylvätska samt en cirkulationspump.
Men bilen är tung redan som den är 1040kg på startlinjen.
Jag känner till några som har långt över 200 grader i insugningstemp fast dom kör metanol så kan man själv hålla sig under 100 grader så ska man vara nöjd.
Det tar ca 30 min för mig att kyla ner tanken till -15 grader.
Jag tror inte jag tappar så många grader i upplinen även om det skulle dra ut på tiden.
//Rickard
Jag har ingen temperaturmätning på kylvätskan i intercoolern men när jag kommit tillbaka i depån och kopplar in kylpumpen så kan jag gissa på att vätskan är ca 40 grader.
Självklart hade det blivit bättre med en större volym kylvätska samt en cirkulationspump.
Men bilen är tung redan som den är 1040kg på startlinjen.
Jag känner till några som har långt över 200 grader i insugningstemp fast dom kör metanol så kan man själv hålla sig under 100 grader så ska man vara nöjd.
Det tar ca 30 min för mig att kyla ner tanken till -15 grader.
Jag tror inte jag tappar så många grader i upplinen även om det skulle dra ut på tiden.
//Rickard
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Hej igen
Är ytterligare närmre målet....
Alla slangar är nu tillverkade och monterade.
Nu kvarstår att montera och koppla in spridarna samt att köra upp oljetycket och tanka bränsle.
Sen ska där läggas in en ny mapp i boxen som är anpassad för metanol samt dubbla spridare.
I morgon sticker jag upp till Tierp för att vara mekaniker i helgen så jag får kriga vidare med min bil nästa vecka
//Rickard
.
Är ytterligare närmre målet....
Alla slangar är nu tillverkade och monterade.
Nu kvarstår att montera och koppla in spridarna samt att köra upp oljetycket och tanka bränsle.
Sen ska där läggas in en ny mapp i boxen som är anpassad för metanol samt dubbla spridare.
I morgon sticker jag upp till Tierp för att vara mekaniker i helgen så jag får kriga vidare med min bil nästa vecka
//Rickard
.
Senast redigerad av TurboRickard den ons maj 06, 2020 5:01 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Roberth
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: fre apr 06, 2007 3:49 pm
- Ort: Husum city!
- Kontakt:
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Mvh Roberth
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Äntligen....
Nu har den vart igång och blivit varmkörd i ca 20min.
Den verkar tät och inga större problem hittade.
https://www.facebook.com/rickard.thomss ... 272783559/
Nu har den vart igång och blivit varmkörd i ca 20min.
Den verkar tät och inga större problem hittade.
https://www.facebook.com/rickard.thomss ... 272783559/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 86
- Blev medlem: sön apr 24, 2011 10:32 pm
- Ort: Kolsva
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Fränt som attans! Grattis!
Ska ni upp till Kjula och köra?
Ska ni upp till Kjula och köra?
Mvh Torbjörn
Diesel Power
Diesel Power
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Hej.
Jag har lite småpyssel kvar med bilen innan den är helt färdig.
Sen ska den upp till PPF och bromsas innan den ska ut på banan.
Men om allt fungerar så blir det både Malmö och sista Kjula som ska köras.
//Rickard
.
Jag har lite småpyssel kvar med bilen innan den är helt färdig.
Sen ska den upp till PPF och bromsas innan den ska ut på banan.
Men om allt fungerar så blir det både Malmö och sista Kjula som ska köras.
//Rickard
.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
blir intressant då det ska bromsas
men hur man sen ska räkna om till vevaxel hk det kan man snacka tusen år om utan att lösa men viktiga är att se att allt fungerar och att den har en bra grund map.
men hur man sen ska räkna om till vevaxel hk det kan man snacka tusen år om utan att lösa men viktiga är att se att allt fungerar och att den har en bra grund map.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Hej.
Det kommer bli väldigt intressant att bromsa den på rulle denna gång.
Och det spelar egentligen ingen roll hur många motorhästarna det blir, men det går ju räkna ut med hjälp av vad den presterar på banan.
Förhoppningen är att den ska lämna ca 1300hk på vevaxeln.
//Rickard
.
Det kommer bli väldigt intressant att bromsa den på rulle denna gång.
Och det spelar egentligen ingen roll hur många motorhästarna det blir, men det går ju räkna ut med hjälp av vad den presterar på banan.
Förhoppningen är att den ska lämna ca 1300hk på vevaxeln.
//Rickard
.
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Hej.
Då är det äntligen dax för bromsning av monstret
På måndag ska den köras i rullen på PPF.
Mattias på PSI Motor följer med och hjälper till att justera in den.
Åter på tisdag
.
Då är det äntligen dax för bromsning av monstret
På måndag ska den köras i rullen på PPF.
Mattias på PSI Motor följer med och hjälper till att justera in den.
Åter på tisdag
.
Senast redigerad av TurboRickard den ons maj 06, 2020 5:02 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Fränt hoppas allt håller ihop
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
1200+ på hjulen än så länge!
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Dubbla 2430cc spridarrader på 7kg i grundtryck närmar sig slutet....
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.