Jag håller på och funderar på upphängningen på mitt rodbygge.
Det ska vara en besiktad gatbil, gärna hyfsad väghållning.
Ballongdäck och stela axlar kommer ju förstås begränsa, även vad som ser bra ut.
Det gäller väl dock främst fram, bak är lite friare.
Fram är rätt klart, så det är bak det handlar om här.
Lite hur det ser ut:
4 link tror jag inte funkar, övre stagen hamnar i ryggen.
Jag var länge inne på torque arm, men jag har börjat tveka rätt mycket på det nu.
Ett problem är att med en fyfsat lång arm blir det mycket svårt att få dit någon x pipe på avgasröret.
Svårt att veta hur kraftig armen behöver vara, det blir lätt tungt. Mer ofjädrad vikt tror jag inte att jag behöver.
Nu är jag inne på 3 link, med en watt link monterad i ramen bakom axeln.
Jag såg att det går att köpa watt link delar till pt cruiser billigt, så jag tänkte köpa ett sett och se om jag kan använda det.
Sedan är det ju själva 3 linket då..
Jag är lite inne på att köpa 4 link plattor från snowball (förslag på fler ställen?) och kapa av, så att jag använder nedre delen med de nedre stagen.
Sedan använder jag övre delen från ena sidan och sätter i mitten av bilen till den 3:e länken.
Men frågan är också vad jag ska ha för leder?
Jag har funderat på uniballs i axeln, och gummibussningar i chassit.
Frågan är om de duger till övre staget, där det ju bara är en som får ta hela kraften?
Sådana här tänkte jag på:
http://www.snowball.se/?page=webshop&ca ... product=62
Som det är nu håller väl det mesta, en org. 350 på 250hk.
Men jag försker bygga drivlinan så det ska hålla om man får för sig att köra 5-600hk och kanske slänga på ett par slicks också.
Finns det några andra bra leder som kan vara intressanta?
Uniballs överallt är väl inte så besiktningsvänligt, och jag vill ha något som avskärmar ljud från bakaxeln en aning då det är en gatbil.
Det brinner i knutarna också, bygget har redan stått nästan stilla i 2 veckor då jag inte riktigt lyckats komma fram till vad jag ska ha..
Bakvagnsupphängning hot rod
Re: Bakvagnsupphängning hot rod
Vad tror ni om johnny joints?
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Bakvagnsupphängning hot rod
Först och främst: häftigt bygge. Johnny joints borde ju funka, det är väl dammskyddet som är viktigast.
Många roddbyggare kör ju med fyrlänk där övre länkarna sitter som ett V mot klumpen.
Många roddbyggare kör ju med fyrlänk där övre länkarna sitter som ett V mot klumpen.
Re: Bakvagnsupphängning hot rod
Aka k-link
Trelänk är en bra medelväg
Trelänk är en bra medelväg
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Bakvagnsupphängning hot rod
K link verkar inte vara så bra när man läser om det, bind i leder och högt rollcentrum. Även lite mycket sidorörelse på axeln. Men sedan Hur det känns i verkligheten är ju en annan sak förstås, framvagnsupphängningen är ju inte världens bästa heller..
3 link verkar rätt bra, ingen bind och man kan tex. åka runt med hyfsad anti squat om man vill.
Jag hoppas det blir bra med johnny joints, dyrt blir det iaf.
3 link verkar rätt bra, ingen bind och man kan tex. åka runt med hyfsad anti squat om man vill.
Jag hoppas det blir bra med johnny joints, dyrt blir det iaf.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Bakvagnsupphängning hot rod
Ang. längder och vinklar på stag, jag tänkte köra med 50cm långa undre stag. Längre går att få dit, men det innebär mer kapande i redan byggt kryss och ställer till det en del i konstruktionen av nya förstärkningar. Det övre staget är värre, 50cm långt kanske kan vara möjligt. Men jag behöver nog veta exakt vilka stolar jag ska ha och vart de hamnar i så fall..
Kan man köra 40cm istället så skulle det göra mycket skillnad. Jag har sett siffror på 70% av de undre stagens längd i något sammanhang, då skulle det bara bli 35cm.
Man får ju förstås mer nervinkling av pinjongen i samband med infjädring i så fall, men vad innebär det i praktiken?
Kan man köra 40cm istället så skulle det göra mycket skillnad. Jag har sett siffror på 70% av de undre stagens längd i något sammanhang, då skulle det bara bli 35cm.
Man får ju förstås mer nervinkling av pinjongen i samband med infjädring i så fall, men vad innebär det i praktiken?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 72
- Blev medlem: ons aug 18, 2010 3:46 pm
- Ort: Ersnäs, Luleå
Re: Bakvagnsupphängning hot rod
På liknande byggen sitter ofta det övre staget mitt för axelröret eller bara lite ovanför axelröret i bakkant, då rymms det ofta under golvet på bilen.
Man får nog dimensionera det lite krafigare om man gör så.
Man får nog dimensionera det lite krafigare om man gör så.
Andreas Marklund
ESP
0730319399
ESP
0730319399
Re: Bakvagnsupphängning hot rod
Det kan ju vara ett alternativ förstås.
Sätter jag staget precis uppepå axelröret så hamnar främre leden ungefär mitt i golvet med staget i vattring.
Sätter jag staget precis uppepå axelröret så hamnar främre leden ungefär mitt i golvet med staget i vattring.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836