Turbo BelAir.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Turbo BelAir massor med nya bilder...
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir massor med nya bilder...
Tackar! Vi får se hur det kommer att lira
Tog och mätte upp radialkastet mellan motorn och sprängkåpan, var 0.2mm i höjdled, dvs. kåpan var 0.2mm lägre.
Gör om styrpinnarna så dom blir 0.1mm offset
Tog och mätte upp radialkastet mellan motorn och sprängkåpan, var 0.2mm i höjdled, dvs. kåpan var 0.2mm lägre.
Gör om styrpinnarna så dom blir 0.1mm offset
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir massor med nya bilder...
bara en liten fråga,blir inte det lite halv svårt att mäta det där igentligen
vad händer då motorn varvar med oljetryck och centrar vevaxeln?
ta det inte som något negatift!.
iofs så vet jag inte hur mycket veven Centrar till sig häller men lite grann lär de väl göra misstänker jag.
förövrigt Snyggt bygge,smyg följer dig på facebook också!
vad händer då motorn varvar med oljetryck och centrar vevaxeln?
ta det inte som något negatift!.
iofs så vet jag inte hur mycket veven Centrar till sig häller men lite grann lär de väl göra misstänker jag.
förövrigt Snyggt bygge,smyg följer dig på facebook också!
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
- Ort: Sandefjord,Norway
Re: Turbo BelAir massor med nya bilder...
Bra fråga, tenker også på at med dom effekter herrn åker med, vil vel veven også vri seg som en orm? Men det tar kanskje flexplattan opp?
Daniel Krüger
Re: Turbo BelAir massor med nya bilder...
Äh!!!Pro-Mille skrev:... radialkastet mellan motorn och sprängkåpan, var 0.2mm i höjdled, dvs. kåpan var 0.2mm lägre.
Han har väl skrivit fel, det är ju en amerikanare så det ska väl vara 0,2"???
Det lilla tas ju säkert upp av allt glapp...
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 20
- Blev medlem: fre nov 06, 2015 11:03 pm
Re: Turbo BelAir massor med nya bilder...
Kollat så att inte indikatorstativet sviktar så att mätningen blir felaktig? Om vevaxeln ligger horisontalt så är det rätt vanligt...
Re: Turbo BelAir massor med nya bilder...
Vad har man för spel på ramlagrena + det delat i två om jag inte tänker fel...och då är det i värsta fall utan minsta droppe olja eller monteringsklet mellan. Lär göra bra liteRoger Berglund skrev:bara en liten fråga,blir inte det lite halv svårt att mäta det där igentligen
vad händer då motorn varvar med oljetryck och centrar vevaxeln?
ta det inte som något negatift!.
iofs så vet jag inte hur mycket veven Centrar till sig häller men lite grann lär de väl göra misstänker jag.
förövrigt Snyggt bygge,smyg följer dig på facebook också!
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir massor med nya bilder...
Har gjort styrpinnarna nu, och har bara ett par hundradelar fel nu.
Har lagerspel på 6-7hundradelar och nu utan oljetryck så är vevaxeln max. 3-3.5hundradelar lägre i blocket.
Så istället för 0.2mm så är felet troligen 0.23mm.
Ska mäta med en vippklocka och en annan magnetfot imorgon, en bra magnetfot sviktar inte.
Men vad vet jag.. Har ju bara hållt på med svarvning och fräsning i 25år
Skulle vara kul och mäta på en Cheva motor och låda från 60-70talet och se hur fel dom är
Har lagerspel på 6-7hundradelar och nu utan oljetryck så är vevaxeln max. 3-3.5hundradelar lägre i blocket.
Så istället för 0.2mm så är felet troligen 0.23mm.
Ska mäta med en vippklocka och en annan magnetfot imorgon, en bra magnetfot sviktar inte.
Men vad vet jag.. Har ju bara hållt på med svarvning och fräsning i 25år
Skulle vara kul och mäta på en Cheva motor och låda från 60-70talet och se hur fel dom är
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Turbo BelAir massor med nya bilder...
Jag gjorde bort mig rätt kraftigt en gång p.g.a sviktande magnetfot.
Var ingen motor men en dags arbete och 5000 i material.
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Var ingen motor men en dags arbete och 5000 i material.
Skickat från min D5503 via Tapatalk
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir massor med nya bilder...
Ja visst det kan ju bli fel om magnetfoten skulle svikta, kollade med en vippklocka och lättare magnetfot fick samma resultat.
Fick äntligen nya packningar till styrsnäckan, tog en hel vecka med Postnord från Uppsala till Torshälla
Fick ihop styrsnäckan och kunde lyfta i motorn efter det.
Fick äntligen nya packningar till styrsnäckan, tog en hel vecka med Postnord från Uppsala till Torshälla
Fick ihop styrsnäckan och kunde lyfta i motorn efter det.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Turbo BelAir massor med nya bilder...
Stiligt och ordning på grejerna som vanligt Jimmy
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir massor med nya bilder...
Var till Dahlbäck Racing idag (lördag) och bromsade Chevan.
1281whp och 1463Nm med 1.4bar
Testade ett par svep med mer laddtryck men bänken orkade inte hålla emot.
Körde så klart dom 17milen upp till Borlänge och hem med Chevan för egen maskin
1281whp och 1463Nm med 1.4bar
Testade ett par svep med mer laddtryck men bänken orkade inte hålla emot.
Körde så klart dom 17milen upp till Borlänge och hem med Chevan för egen maskin
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 155
- Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
- Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
Re: Turbo BelAir bromsad 1281whp 1463Nm.
imponerande
Re: Turbo BelAir bromsad 1281whp 1463Nm.
Lättrycksturbo???