https://www.facebook.com/ScottTuningFor ... 586937318/
en bra film om mellanaxlar och hur man ska välja vinklar mm i en sån.
mvh jens
hur fungerar en mellanaxel?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
hur fungerar en mellanaxel?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: hur fungerar en mellan axel?
Hej Jens!
Kikade på filmen o fick väl infon jag redan hade, bra info dock
Håller på o stoppar ner en Volvo t6 maskin med tillhörande m90 i en gammal 164.a. Har fått några funderingar jag hoppas och tror du kan hjälpa mig med.
1. Hur mkt är lämpligt att luta motorn bakåt? Eller spelar det mindre roll? Tänker mest på oljedistubition o kylvattenflöden. Tänker rakställa maskinen i övrigt. Motorn lutar just nu inget alls bakåt, den är helt i våg med bilen i övrigt.
2. Om man tänker köra hel kardan, måste första och sista knuten som jag förstått det, ha samma vinkel. Hur blir det om man kör med delad kardan?
Har just nu problemet att utgående axel från växellådan ligger väl högt i kardantunneln.
Det finns ju några lösningar på det . Bygga ny tunnel. Eller tilta motorn något mer bakåt och låta första delen av en delad kardan ta upp förändringen, eller blir det vibrationer då. För om stödlagret har nollgrader i vinkel så bör det ju oxå vara noll grader på axeln ut från lådan????
Känns som att bygga ny tunnel och flytta stödlagret så att kardan är rak genom lagret och ta samma vinklar vid växellåda och bakaxel är melodin. Eller??
Vilka för och nackdelar finns för finns för hel eller delad kardan??? Tänker ju att bilen ska bli någorlunda svängtrevlig oxå förutom att producera raktframglädje
// Jokke
Kikade på filmen o fick väl infon jag redan hade, bra info dock
Håller på o stoppar ner en Volvo t6 maskin med tillhörande m90 i en gammal 164.a. Har fått några funderingar jag hoppas och tror du kan hjälpa mig med.
1. Hur mkt är lämpligt att luta motorn bakåt? Eller spelar det mindre roll? Tänker mest på oljedistubition o kylvattenflöden. Tänker rakställa maskinen i övrigt. Motorn lutar just nu inget alls bakåt, den är helt i våg med bilen i övrigt.
2. Om man tänker köra hel kardan, måste första och sista knuten som jag förstått det, ha samma vinkel. Hur blir det om man kör med delad kardan?
Har just nu problemet att utgående axel från växellådan ligger väl högt i kardantunneln.
Det finns ju några lösningar på det . Bygga ny tunnel. Eller tilta motorn något mer bakåt och låta första delen av en delad kardan ta upp förändringen, eller blir det vibrationer då. För om stödlagret har nollgrader i vinkel så bör det ju oxå vara noll grader på axeln ut från lådan????
Känns som att bygga ny tunnel och flytta stödlagret så att kardan är rak genom lagret och ta samma vinklar vid växellåda och bakaxel är melodin. Eller??
Vilka för och nackdelar finns för finns för hel eller delad kardan??? Tänker ju att bilen ska bli någorlunda svängtrevlig oxå förutom att producera raktframglädje
// Jokke
Re: hur fungerar en mellanaxel?
Eller blir det så att om det är 0 graders vinkel ut från lådan. Då skall det vara 0 grader in i stödlagret. Och det gradantal kardan tiltar ut ur stödlagret skall vara lika med bakaxelns tilt
// Jokke
// Jokke
Re: hur fungerar en mellanaxel?
Vinkla utgående på växellåda lika mycket neråt som bakaxeln pekar uppåt
Stödlagret lutar ju då lika mycket som motor/låda gör
Delad kardan från nyare 240 eller 740 funkar fint
Stödlagret lutar ju då lika mycket som motor/låda gör
Delad kardan från nyare 240 eller 740 funkar fint
Re: hur fungerar en mellanaxel?
Mmmmmm. Misstänkte att det är så det bör göras. Stödlagret behöver dock flyttas upp en bit för att få hela kardan i rak linje. Var inom ett gradområde bör man hålla vinkeln vid växellåda o bakaxel? Har läst "någonstans" att man inte bör få större vinkel än 5 grader.
Klurar på att tilta motorpaketet 3 grader. Det borde funka?
Får då oxå vettig uppsättning av "körhöjd" på bakaxel.
Klurar på att tilta motorpaketet 3 grader. Det borde funka?
Får då oxå vettig uppsättning av "körhöjd" på bakaxel.