Kan det alltså bli sån obalans utan att det märks i en balanseringsmaskin?Kadett4wd skrev:Däremot sekundärkrafterna är en annan kraft än den som går längs med cylindern.
Den går 90 grader (enkelt förklarat) därifrån, mao på en stående motor så skakar/vibrerar den i sidled.
Beroende på balansfaktor kan man ändra detta.
Du kan ha en vev som är 'nollbalanserad' i folkmun, men balanseraren har räknat på fel balansfaktor.
Om du kör 100% balansfaktor är kolvens fram och återgående (0 och 180 grader) rörelse helt bortbalanserad.
Men vikterna på veven skapar krafter åt andra hållet då, 90 och 270 grader ger fortfarande vibrationer.
Problem med vibrationer
Re: Problem med vibrationer
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a
Nissan 200sx S14a
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10195
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Problem med vibrationer
ja om man gör fel
En v8 exempelvis balanseras med bobweights för att bestämma balansfaktor.
En 90 graders v8 kan då med rätt balansfaktor bli nästan vibrationslös, eller ja alla 90 graders v-motorer.
En 4cyl balanseras lite annorlunda, men har man exempelvis råkat blanda ihop balanseringssätten så kan det bli knas.
En v8 exempelvis balanseras med bobweights för att bestämma balansfaktor.
En 90 graders v8 kan då med rätt balansfaktor bli nästan vibrationslös, eller ja alla 90 graders v-motorer.
En 4cyl balanseras lite annorlunda, men har man exempelvis råkat blanda ihop balanseringssätten så kan det bli knas.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm
Re: Problem med vibrationer
http://www.streetrodlife.com/tech/uncov ... on-timing/
Vill inte verka dryg o så, men har du gjort det här? Har vart med om konstiga lösningar/bekymmer förr så detta är enda sättet man vet att det är helt ok
Och stämmer tdc markering är allt ok, gör det inte det så måste du försäkra dig om att svängdämpare sitter korrekt och inte sabbat eventuell kil, så om du inte delat motorn där så gör det då och inspektera
Nu låter det som du delat där men vill bara ta med allt i samma text, kan ju även va fel svängdämpare eller annat konstigt
Är det så att man ställer kammarna efter fel tdc då kan du kanske få konstiga bekymmer
Vill inte verka dryg o så, men har du gjort det här? Har vart med om konstiga lösningar/bekymmer förr så detta är enda sättet man vet att det är helt ok
Och stämmer tdc markering är allt ok, gör det inte det så måste du försäkra dig om att svängdämpare sitter korrekt och inte sabbat eventuell kil, så om du inte delat motorn där så gör det då och inspektera
Nu låter det som du delat där men vill bara ta med allt i samma text, kan ju även va fel svängdämpare eller annat konstigt
Är det så att man ställer kammarna efter fel tdc då kan du kanske få konstiga bekymmer
e34 m20b25 turbo @1bar
Re: Problem med vibrationer
okej låter mindre kul, får hoppas det är något annat, dock börjar ju alternativen ta slut... men vore lagom kul att behöva riva motorn igen för att någon annan gjort felKadett4wd skrev:ja om man gör fel
En v8 exempelvis balanseras med bobweights för att bestämma balansfaktor.
En 90 graders v8 kan då med rätt balansfaktor bli nästan vibrationslös, eller ja alla 90 graders v-motorer.
En 4cyl balanseras lite annorlunda, men har man exempelvis råkat blanda ihop balanseringssätten så kan det bli knas.
Ja när jag hade isär motorn så kollade jag så markeringen på svängdämpare stämde med att cylinder 1 var i topp, nu gjorde jag inte så noga som i den där länken, men kilen är hel och det är original dämpare så jag ser ingen anledning till att inte lita på den markeringen. Men visst det är ju något skumt så man vet ju aldrig..vinkelkapen skrev:http://www.streetrodlife.com/tech/uncov ... on-timing/
Vill inte verka dryg o så, men har du gjort det här? Har vart med om konstiga lösningar/bekymmer förr så detta är enda sättet man vet att det är helt ok
Och stämmer tdc markering är allt ok, gör det inte det så måste du försäkra dig om att svängdämpare sitter korrekt och inte sabbat eventuell kil, så om du inte delat motorn där så gör det då och inspektera
Nu låter det som du delat där men vill bara ta med allt i samma text, kan ju även va fel svängdämpare eller annat konstigt
Är det så att man ställer kammarna efter fel tdc då kan du kanske få konstiga bekymmer
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a
Nissan 200sx S14a
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm
Re: Problem med vibrationer
Ok, ja, det räcker med lite men det låter som det bör va såpass korrekt att det ska funka utan vibration iallafall..
Låter som ett spännande fel då..
Om vi antar att det är balans i motorn och tdc samt kaminställning är korrekt..
Stopp i avgassystem? Kanske såpass att motorn börjar gå lite dåligt o vibrera?
Känns ju som dom uppenbara grejerna är kollade så detta är en longshot gissning
Låter som ett spännande fel då..
Om vi antar att det är balans i motorn och tdc samt kaminställning är korrekt..
Stopp i avgassystem? Kanske såpass att motorn börjar gå lite dåligt o vibrera?
Känns ju som dom uppenbara grejerna är kollade så detta är en longshot gissning
e34 m20b25 turbo @1bar
Re: Problem med vibrationer
ja man börjar ju tänka i såna banor, har startat utan downpipe för att testa just det..
vet inte om det kan bli stopp i turbo/grenrör men får väl kolla det också för säkerhets skull, axeln snurrar som den ska och inga stora glapp iaf.
Insug/plenum är det inga konstigheter med iaf
vet inte om det kan bli stopp i turbo/grenrör men får väl kolla det också för säkerhets skull, axeln snurrar som den ska och inga stora glapp iaf.
Insug/plenum är det inga konstigheter med iaf
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a
Nissan 200sx S14a
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm
Re: Problem med vibrationer
Hm, lambda closed loop igång i sprutet men sensor felkalibrerad/trasig?
Måste nästan vara personligen o se o skruva motorn för att kunna få en bättre idé vad som kan spöka.
Måste nästan vara personligen o se o skruva motorn för att kunna få en bättre idé vad som kan spöka.
e34 m20b25 turbo @1bar
Re: Problem med vibrationer
Mekaniskt glapp mellan kamlägesgivare och kam? (Långsökt, då jag inte ens vet hur konstruktionen ser ut...)