elektrisk bromsservo ?
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: elektrisk bromsservo ?
Ja, men så gäller det också att huvudcylindern inte bottnar.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: elektrisk bromsservo ?
fixa gärna en bild på det och vilken servo och cylinder du användtjonas landin skrev:Går det inte att sätta ett vanligt servo + hyvudcylinder under golvet bakom pedalen?
Så har jag gjort på min 1,5t cheva -45, plockade servo och cylinder från en modernare cheva pickup.
Kan nog fixa nån bild på det!
Re: elektrisk bromsservo ?
Kanske är bäst som ni säger att om man ändå ska bygga om ,så bör det vara 2 krets och vakumservo i ett
Hittade en modell som monteras under golv med stag som vänder mekanismen från original bromspedalen
Skickat från min LEX722 via Tapatalk
Hittade en modell som monteras under golv med stag som vänder mekanismen från original bromspedalen
Skickat från min LEX722 via Tapatalk
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: elektrisk bromsservo ?
Ja, en sådan lösning är ju en uppgradering i säkerhet (i alla fall om tryckstången är tillräckligt kraftig).
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: elektrisk bromsservo ?
Fast den var lite dyr 799 $therealpinto skrev:Ja, en sådan lösning är ju en uppgradering i säkerhet (i alla fall om tryckstången är tillräckligt kraftig).
Gustaf
Man får tillverka något liknande så fall
Skickat från min LEX722 via Tapatalk
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: elektrisk bromsservo ?
Tog ett par bilder på mitt bygge, svårt å få till vettiga bilder men jag hoppas man ser vettigt iaf!
Bromspedalen är dragande orginal, så jag förlängde pedalen neråt så den trycker.
Servo och cylinder är från en cheva k1500 -89.
Dom röda ventilerna är ledningsmonterade back/mottrycksventiler för trumbromsar.
Där dom sitter satt ett T-kors innan, så jag här inte ens bytt rören fram/bak!
Jag har orginalbromsar fram(cheva 1.5T -45) och bakaxel och bromsar från en dodge W300.
Har kört med detta två sesonger nu och det funkar grymt mycket bättre än orginal, och det känns jävligt gött å veta att man har 2 kretsar om det skulle hända nått!
Bromspedalen är dragande orginal, så jag förlängde pedalen neråt så den trycker.
Servo och cylinder är från en cheva k1500 -89.
Dom röda ventilerna är ledningsmonterade back/mottrycksventiler för trumbromsar.
Där dom sitter satt ett T-kors innan, så jag här inte ens bytt rören fram/bak!
Jag har orginalbromsar fram(cheva 1.5T -45) och bakaxel och bromsar från en dodge W300.
Har kört med detta två sesonger nu och det funkar grymt mycket bättre än orginal, och det känns jävligt gött å veta att man har 2 kretsar om det skulle hända nått!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: elektrisk bromsservo ?
Jag följer tråden.
Har en bil med elektrisk PUMP till ABS och det sitter ej vaccumservo.
Den har lagt av och funderar på en lösning av mitt problem.
Har en bil med elektrisk PUMP till ABS och det sitter ej vaccumservo.
Den har lagt av och funderar på en lösning av mitt problem.
VW & Volvo.
Re: elektrisk bromsservo ?
tack för bildernajonas landin skrev:Tog ett par bilder på mitt bygge, svårt å få till vettiga bilder men jag hoppas man ser vettigt iaf!
vilken storlek har du på din huvudbromcylinder?
jag såg på dalhems att cheva hade 1 1/4 huvudcylinder
https://dalhems.com/sv/p/74824bb1812445 ... mscylinder
https://dalhems.com/sv/p/a1c6f19ece3142 ... mscylinder
ska bara hitta en 7 tums dubbelmembran servo till den
behöver en servo+huvudcylinder sitta vågrätt, finns ju behållare som lutar ?
om huvudbromscylinder ska sitta bakåt, då måste fästet på pedalen vara vänt neråt , och då kommer huvudbromscylinder lågt och då kunde huvudbromscylindern med servo luta uppåt i
är det alltid ungefär samma slaglängd i huvudcylindrar?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: elektrisk bromsservo ?
Tror de e 1 1/4!
Några graders lutning spelar ingen roll, blir ju inte mycket lutning om man bygger bak servot en bit, kan ju va lagom att bygga upp det under stolen
Några graders lutning spelar ingen roll, blir ju inte mycket lutning om man bygger bak servot en bit, kan ju va lagom att bygga upp det under stolen
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: elektrisk bromsservo ?
Lutning är inga problem alls. Det finns lutande behållare eller behållare med slang mellan cylinder och behållare (välj slang som tål bromsvätska bara, inte vanlig olje/bränsleslang). Det finns till och med bilar som har huvudcylindern helt lodrätt monterad. Nyckeln är att välja en "europeisk" cylinder, inte amerikanskt stuk med behållaren gjuten som en del av alltihop.
Om man vinklar cylindern är det viktigt att tryckstången ändå trycker rakt. Risk för kärvning eller knäckning annars.
Gustaf
Om man vinklar cylindern är det viktigt att tryckstången ändå trycker rakt. Risk för kärvning eller knäckning annars.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: elektrisk bromsservo ?
Jag köpte en vakumservo med huvudcylinder.
Funderar på hur anslutningar på huvudcylinder ska anslutas?
främre port - bromstrummor fram
Bakre port- bromstrummor bak
Det står att den fungerar med skivor fram och trummor bak
Men i Summit hemsida står det att det fungerar med trummor runtom
Och även blandat skivor och trummor
Skickat från min LEX722 via Tapatalk
Funderar på hur anslutningar på huvudcylinder ska anslutas?
främre port - bromstrummor fram
Bakre port- bromstrummor bak
Det står att den fungerar med skivor fram och trummor bak
Men i Summit hemsida står det att det fungerar med trummor runtom
Och även blandat skivor och trummor
Skickat från min LEX722 via Tapatalk
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: elektrisk bromsservo ?
I de allra flesta fall blir det rätt om man ansluter framhjulen till kretsen närmast tryckstången (dvs "den första" som får tryck).
Det som kan vara skillnad mellan cylindrar för trummor/skivor är att en del för trummor har inbyggda residualtrycksventiler, dvs en fjäderbelastad backventil som håller lite tryck i systemet även med släppt pedal, för att bromsbackarna inte ska gå tillbaka för långt. Men alla har inte det. Den ventilen brukar mest behövas om huvudcylindern sitter lågt, under hjulcylindrarna. Det finns separata sådana att montera på ledningarna om det krävs.
Gustaf
Det som kan vara skillnad mellan cylindrar för trummor/skivor är att en del för trummor har inbyggda residualtrycksventiler, dvs en fjäderbelastad backventil som håller lite tryck i systemet även med släppt pedal, för att bromsbackarna inte ska gå tillbaka för långt. Men alla har inte det. Den ventilen brukar mest behövas om huvudcylindern sitter lågt, under hjulcylindrarna. Det finns separata sådana att montera på ledningarna om det krävs.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: elektrisk bromsservo ?
Tack för svartherealpinto skrev:I de allra flesta fall blir det rätt om man ansluter framhjulen till kretsen närmast tryckstången (dvs "den första" som får tryck).
Det som kan vara skillnad mellan cylindrar för trummor/skivor är att en del för trummor har inbyggda residualtrycksventiler, dvs en fjäderbelastad backventil som håller lite tryck i systemet även med släppt pedal, för att bromsbackarna inte ska gå tillbaka för långt. Men alla har inte det. Den ventilen brukar mest behövas om huvudcylindern sitter lågt, under hjulcylindrarna. Det finns separata sådana att montera på ledningarna om det krävs.
Gustaf
Skickat från min LEX722 via Tapatalk
Re: elektrisk bromsservo ?
Varför står alltid när man köper huvudcylinder från USA, att man måste `bench bleeding` ( slangar från utgångar huvudbromscylinder upp till behållare , och pumpa runt olja) huvudbromscylinder?
Om man drar nya rör måste ändå hela systemet luftas
Skickat från min LEX722 via Tapatalk
Om man drar nya rör måste ändå hela systemet luftas
Skickat från min LEX722 via Tapatalk
Re: elektrisk bromsservo ?
Har nu fått ihop med dubbel membran servo och huvudcylinder samma storlek som förut
Luftat och luftat runtom , så det kan inte vara luft kvar
Men pedalen tar väldigt långt ner
Gjorde en provtur blev svarta spår på den hårda grusvägen, mest bak, det har ju aldrig gått att låsa hjulen förut
Men pedalen går i nästan bott
Beror detta på då att det inte är backventiler?
Finns ju 2 och 10 psi ?
Bilen är lätt att rulla eftersom backarna går tillbaka längre
Underkant huvudcylinder är samma höjd som luftningsnippeln
Skickat från min LEX722 via Tapatalk
Luftat och luftat runtom , så det kan inte vara luft kvar
Men pedalen tar väldigt långt ner
Gjorde en provtur blev svarta spår på den hårda grusvägen, mest bak, det har ju aldrig gått att låsa hjulen förut
Men pedalen går i nästan bott
Beror detta på då att det inte är backventiler?
Finns ju 2 och 10 psi ?
Bilen är lätt att rulla eftersom backarna går tillbaka längre
Underkant huvudcylinder är samma höjd som luftningsnippeln
Skickat från min LEX722 via Tapatalk