Mercedes 220SE 1961 615whp 760nm
Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo
".. känd från Bilsport."
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo
Läste det trevliga reportaget. Man har ju följt här men det är alltid kul när det uppmärksammas på annat håll också.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo
Ja jag tyckte att det blev ett bra reportage
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo
Kul läsning, fälgarna gör sig riktigt bra!
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo
Tackar,jag tycker också dom passar och det bästa är att dom inte tar i någonstans när man kör
Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo
Jaha då var det daxs för växellådsbyte igen...
Men nu har jag köpt en ännu kraftigare låda från en cl55amg kompressor(w215) årsmodell 2004
Så den borde ju hålla
The supercharged 5.4 L V8 engine was mated to the Speedshift 5-speed automatic transmission, which has a torque capacity of 796 lb⋅ft (1,079 N⋅m), as the newer 7G-Tronic introduced in 2003 is limited to 542 lb⋅ft (735 N⋅m), not enough to handle the torque from the supercharged V8.[14][15]
Men nu har jag köpt en ännu kraftigare låda från en cl55amg kompressor(w215) årsmodell 2004
Så den borde ju hålla
The supercharged 5.4 L V8 engine was mated to the Speedshift 5-speed automatic transmission, which has a torque capacity of 796 lb⋅ft (1,079 N⋅m), as the newer 7G-Tronic introduced in 2003 is limited to 542 lb⋅ft (735 N⋅m), not enough to handle the torque from the supercharged V8.[14][15]
Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo
Nu när jag har skaffat en kraftigare växellåda så var det ju lika bra att skruva upp effekten lite
Så har bytt spridare till Borsch 1300 och var idag till Mattias på sävar motor så han fick höja laddtrycket lite så nu är turbon bottnad..
men vi fick i alla fall ut 615whp och 760nm helvete vad den går
Så har bytt spridare till Borsch 1300 och var idag till Mattias på sävar motor så han fick höja laddtrycket lite så nu är turbon bottnad..
men vi fick i alla fall ut 615whp och 760nm helvete vad den går
Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo
Bra tryck i den nu
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo
Där ja, det där är seriös effekt.
Även om "allt nytt är bytt" ser ju bilen fortfarande äkta gammal ut, effekten lirar inte alls med utseendet
Även om "allt nytt är bytt" ser ju bilen fortfarande äkta gammal ut, effekten lirar inte alls med utseendet
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo
Bygga vidare på chassi och bromsar nu då så det matchar effekten?
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo
Ja det är sjukt fastän det är alldeles tillräckligt så vart jag ändå sugen på att byta till en holset hx50 och åka till Mattias i vinter och prova på 700whp bara för att..Steve skrev:Bra tryck i den nu
Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo
precis jag gillar det stenhårt :)den låter till och med mesigt:)jag får bygga nytt avgassystem i vinter i rostfritt det ska ju visst ge lite rappare ljud.Daniel-635 skrev:Där ja, det där är seriös effekt.
Även om "allt nytt är bytt" ser ju bilen fortfarande äkta gammal ut, effekten lirar inte alls med utseendet
Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo
Ja det är faktiskt planen ,jag har märkt att man kommer farligt fort upp i hög hastighet nu..MatsN skrev:Bygga vidare på chassi och bromsar nu då så det matchar effekten?
Jag har ju köpt brembo ok och 335mm skivor fram som jag bara provmonterat tidigare som passar med lite modifikationer sen får jag hitta några större skivor och bättre ok bak. Sen ska jag se över resten av chassiet så får jag se vad som ska uppgraderas och renoveras.
Bilen går faktiskt riktigt bra på vägen ,lagom hård ,förutom lite obalans jag har i framvagnen
Jag kör mycket med bilen jag har i princip haft den som enda bruksbil sen i maj.
Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo
Borde inte grejer från nån större modell passa? Typ nån 500 eller nåt sånt måste väl ha ordentliga grejer bak?
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk