Skulle behöva hjälp med val av turbo, har en gammal Nissan King-Cab 720 från 86 med SD 25 motor och skulle vilja ha liiite mer effekt,
ingen fortåkar bil jag är ute efter utan lite mera styrka vore trevligt. Måste bli en turbo som är liten i formatet pga utrymmesbrist.
Förslag någon ?
/ Göran
Hjälp med val av turbo
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 30
- Blev medlem: fre mar 25, 2011 10:26 pm
Re: Hjälp med val av turbo
Någonting typ en gt25 eller liknande borde väl funka.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Hjälp med val av turbo
Turbo från en Vw/Volvo 2,5 tdi borde ju bli alldeles utmärkt. Är bättre ta en turbo från en "likvärdig" motor än någon universal.
Peter Olson
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 30
- Blev medlem: fre mar 25, 2011 10:26 pm
Re: Hjälp med val av turbo
Tack för förslagen, får se vad jag hittar för något.
Skickat från min BV5000 via Tapatalk
Skickat från min BV5000 via Tapatalk
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: fre dec 02, 2016 12:50 pm
Re: Hjälp med val av turbo
SD25 har liknande avstånd mellan avgasportarna som Volvo B230 och B23, kanske du kan få glädje av att utgå från sådant grenrör?
På Palmturbo finns nya Diesel (turbo) aggregat till Nissan från c:a 1995sek beroende av modell.
Någon effektökning blir det inte förrän du har kontroll över bränslemängden, enkelt uttryckt så "gasar" man med bränslemängden på en Diesel, detta gör att effekten inte ökar, mer knappt märkbart, när man ökar luftmängden (med exempelvis turbo eller portning)
På Ottomotorer gasar man däremot med luftmängden, där blir det tydlig effektökning när man ökar luftmängden.
Hoppas detta enkla sätt att förklara kan hjälpa många att förstå skillnaden
På Palmturbo finns nya Diesel (turbo) aggregat till Nissan från c:a 1995sek beroende av modell.
Någon effektökning blir det inte förrän du har kontroll över bränslemängden, enkelt uttryckt så "gasar" man med bränslemängden på en Diesel, detta gör att effekten inte ökar, mer knappt märkbart, när man ökar luftmängden (med exempelvis turbo eller portning)
På Ottomotorer gasar man däremot med luftmängden, där blir det tydlig effektökning när man ökar luftmängden.
Hoppas detta enkla sätt att förklara kan hjälpa många att förstå skillnaden