Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 466
- Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
- Ort: Katrineholm
Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)
Hej Mats
Hur har det gått med ombyggnationerna av styrningen?
Hur har det gått med ombyggnationerna av styrningen?
Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)
Åt helvete kort å gott. Om bilen blir kvar blir det framvagn från 240!
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 466
- Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
- Ort: Katrineholm
Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)
Ok vad är det som strular bumpsteer?
Ackerman blir ju inte speciellt bra med audi lösningen men det tror jag man kan leva med då det
Är mest märkbart när man svänger fullt
Hur mycket bumpsteer har du? Tror jag mätte strax under 0:5 grader på minn om jag inte minns helt fel men jag skall testa en lösning på förslag från riddarstolpe på sfro och se om jag kan få 0 grader
Ackerman blir ju inte speciellt bra med audi lösningen men det tror jag man kan leva med då det
Är mest märkbart när man svänger fullt
Hur mycket bumpsteer har du? Tror jag mätte strax under 0:5 grader på minn om jag inte minns helt fel men jag skall testa en lösning på förslag från riddarstolpe på sfro och se om jag kan få 0 grader
Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)
Bump steer får jag till men ackermann blir noll till negativt tom. Får inte styrväxeln nog långt bak.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 466
- Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
- Ort: Katrineholm
Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)
Nej det tror jag du får leva med
Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)
Sfro gillar det inte iaf. Och jag tror själv bilen kommer bli orolig när det är så pass mycket. Men jag har fått en donator 240 som ska slaktas när andan faller på.
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)
Ur med det gamla i med det nya. Utan att egentligen veta exakt vart den ska hamna så börjar jag snickra iaf.
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)
4mm plåt borde väl hålla.
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)
Synpunkter på den konstruktionen??
Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)
Blir ca 4 grader negativ camber.
Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)
Stämmer mina kalkyler ska tornet smita förbi skärmen och sluta under huven. Om......
Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)
Hmm... 4 grader negativ camber är skitmycket, har du tänkt/mätt/räknat rätt?
Med så mycket negativ camber kan man få problem med bromsgreppet.
Runt 2 grader tycker jag brukar vara max på en allround gatbil. Det beror förstås en del på däck och annat också.
Behöver man få in fjäderbenen mer är det bättre att kolla på fjäderben/spindlar med högre KPI, dvs spindeltappslutning. Bygger man med till exempel BMW E36 spindlar så man kan till viss del justera KPI, det är väldigt smidigt.
Gustaf
Med så mycket negativ camber kan man få problem med bromsgreppet.
Runt 2 grader tycker jag brukar vara max på en allround gatbil. Det beror förstås en del på däck och annat också.
Behöver man få in fjäderbenen mer är det bättre att kolla på fjäderben/spindlar med högre KPI, dvs spindeltappslutning. Bygger man med till exempel BMW E36 spindlar så man kan till viss del justera KPI, det är väldigt smidigt.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)
Nu pajar du min kväll. 4 grader känns ju som ingenting.
Vinkla hylsorma där coilsen sitter skulle det funka?
Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
Vinkla hylsorma där coilsen sitter skulle det funka?
Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)
4° ger ca. "40mm" lut på däcket om det är typ 600mm.
KPi som Gustav pratar om.
Låter som att det är samma som att vinkla om hylsorna.
Men detaljerna ska vara svetsbara här får SFRO bedöma vilka metoder som är bra eller inte.
Oftast är det inte rekommendabelt att svetsa i en gjuten spindel del.
KPi som Gustav pratar om.
Låter som att det är samma som att vinkla om hylsorna.
Men detaljerna ska vara svetsbara här får SFRO bedöma vilka metoder som är bra eller inte.
Oftast är det inte rekommendabelt att svetsa i en gjuten spindel del.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)
Visst kan man vinkla om men normalt sett är ju ett fjäderben av den där typen uppbyggt på att man sticker ned fjäderbensröret i spindeln, så ska man ändra vinkeln behöver själva hålet i spindeln ändras. Jag gjorde exakt så på Caprin när jag ökade KPI för att minska scrub och få ut spårvidden utan att behöva flytta övre infästningen.
Det ser ut som du har ett rör som står "ovanpå" spindeln och det är i mina ögon en klart tveksam lösning.
Gustaf
Det ser ut som du har ett rör som står "ovanpå" spindeln och det är i mina ögon en klart tveksam lösning.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå