Kadett C -74 Saab turbo. SFRO 2 klar!
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Går vajern Rakt in i de hålet eller i vinkel? Borde väl gå karva till fjäderskålen så man kommer in annars? Vänder man axelrören och vajern går rakt in borde man få till det så, men ska den gå snett in blir de lustig dragning av vajern
Själv har jag Escort MK2 coilovers bak, dom är lite väl korta egentligen men kortar man er stötdämpartornen funkar de bra. Dom måste ändå förstärkas om man ska köra coils i dom
Själv har jag Escort MK2 coilovers bak, dom är lite väl korta egentligen men kortar man er stötdämpartornen funkar de bra. Dom måste ändå förstärkas om man ska köra coils i dom
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Cassius: Följer ditt bygge på Rejsa, det blir riktigt jäkla tufft
Tog två bilder ikväll som åskådliggör problemet. Håller ändstycket från vajern på plats där det ska sitta. Går rakt in i fjäderskålen, lite lätt förskjuten i förhållande till centrum på själva skålen. Det är inte många vajrar med stålhölje som vill böja sig i den vinkeln Det går ju givetvis att lösa på många olika sätt, mitt är ju verkligen inte facit.
/David
Tog två bilder ikväll som åskådliggör problemet. Håller ändstycket från vajern på plats där det ska sitta. Går rakt in i fjäderskålen, lite lätt förskjuten i förhållande till centrum på själva skålen. Det är inte många vajrar med stålhölje som vill böja sig i den vinkeln Det går ju givetvis att lösa på många olika sätt, mitt är ju verkligen inte facit.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Eftersom den ska rakt in så ska de ju funka att vrida axelrören i så fall då
Alternativet vore hål i fjäderskålen och vajern genom fjädern, kan bli intressant på guppig väg om handbromsen vill nypa till titt som tätt kanske.. men å andra sidan en bra start på en drifting karriär kanske?
Alternativet vore hål i fjäderskålen och vajern genom fjädern, kan bli intressant på guppig väg om handbromsen vill nypa till titt som tätt kanske.. men å andra sidan en bra start på en drifting karriär kanske?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Vad krävs för att vrida axelrören? Är dom bara ipressade i huset?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Dom är i pressade och plugg svetsade. Svetsarna är lätta att se.
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Vrida axelrören ger väl lite intressanta följder?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Vad tänker du på då?
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Har monterat min Willwood ventil till bakbromsarna.
Gjorde ett fäste med svetsmuttrar på baksidan.
Här nere sitter den. Blir ju kanske inget man justerar lite snabbt och lätt Går att komma åt den hyfsat bra underifrån iaf.
Med det gjort kunde jag dra bromsröret till bakaxeln, bygga fästen för bränslefiltret, svetsa i bultar i golvet för att fästa bromsrör och bränsleslangar i.
Egentligen kunde man ju bara dragit självborrande skruv rätt i golvet, men jag ville inte ha det där det inte är dubbelplåt på ovansidan.
Fyllde på soppa i tanken, min svetslagning av undersidan håller tätt Spolade igenom slangarna för att få ut ev. skräp från montaget och skruvade fast dom.
Med detta så är bränslesystemet klart.
Sitter en Walbro 255 l/h i tanken, bränslefilter till 740(?) och sedan slang till matning & retur från Speeding som garanterat ska tåla E85. Är 8 mm invändigt.
I princip är ju bromssystemet komplett med, när jag har rätt ut kopplingscylindern och fixat returfjäder till den så kan jag montera pedalstället och därmed bromspedalen så att det går att lufta & se så att allt håller tätt.
I övrigt har jag gjort lite smågrejer, skruvat ihop lite mer på bakvagnen i väntan på stötdämparna så bara dom dyker upp så ska det vara klart med.
Hade inga pluggar till EGT nipplarna så jag tiggade ihop några från huvar som hade rätt rörgänga.
Kapade loss fästet till reaktionsstaget så att det blev lite mer plats när man skulle greja med anslutningarna på fuelrailen.
/David
Gjorde ett fäste med svetsmuttrar på baksidan.
Här nere sitter den. Blir ju kanske inget man justerar lite snabbt och lätt Går att komma åt den hyfsat bra underifrån iaf.
Med det gjort kunde jag dra bromsröret till bakaxeln, bygga fästen för bränslefiltret, svetsa i bultar i golvet för att fästa bromsrör och bränsleslangar i.
Egentligen kunde man ju bara dragit självborrande skruv rätt i golvet, men jag ville inte ha det där det inte är dubbelplåt på ovansidan.
Fyllde på soppa i tanken, min svetslagning av undersidan håller tätt Spolade igenom slangarna för att få ut ev. skräp från montaget och skruvade fast dom.
Med detta så är bränslesystemet klart.
Sitter en Walbro 255 l/h i tanken, bränslefilter till 740(?) och sedan slang till matning & retur från Speeding som garanterat ska tåla E85. Är 8 mm invändigt.
I princip är ju bromssystemet komplett med, när jag har rätt ut kopplingscylindern och fixat returfjäder till den så kan jag montera pedalstället och därmed bromspedalen så att det går att lufta & se så att allt håller tätt.
I övrigt har jag gjort lite smågrejer, skruvat ihop lite mer på bakvagnen i väntan på stötdämparna så bara dom dyker upp så ska det vara klart med.
Hade inga pluggar till EGT nipplarna så jag tiggade ihop några från huvar som hade rätt rörgänga.
Kapade loss fästet till reaktionsstaget så att det blev lite mer plats när man skulle greja med anslutningarna på fuelrailen.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Ser bra ut
Visst skulle du regga? Har du haft byggbes?
Visst skulle du regga? Har du haft byggbes?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Tack!
Jag ska regga. Det är några år sedan jag läste i SFRO boken, men byggbesiktning gäller väl bara vid Amatörbygge? Alltså kontrollen som gör under byggets gång med avseende på konstruktioner osv. Jag kvalar in som ombyggt fordon och då görs kontrollen med "färdigbyggt" fordon. Har för mig att det är smidigare nuförtiden så att man kan boka att göra SFRO ihop med registreringsbesiktning på Bilprovningen?
Har beställt nya Bygghandboken, så får väl dubbelkolla i den..
/David
Jag ska regga. Det är några år sedan jag läste i SFRO boken, men byggbesiktning gäller väl bara vid Amatörbygge? Alltså kontrollen som gör under byggets gång med avseende på konstruktioner osv. Jag kvalar in som ombyggt fordon och då görs kontrollen med "färdigbyggt" fordon. Har för mig att det är smidigare nuförtiden så att man kan boka att göra SFRO ihop med registreringsbesiktning på Bilprovningen?
Har beställt nya Bygghandboken, så får väl dubbelkolla i den..
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Jag har förstått det som att man behöver göra en byggbesiktning också, där dom kollar svetsar osv (tänkte du har ju målat allt redan) men jag kanske behöver läsa boken igen
Mitt blir också ombyggt, har haft lite mailkontakt med en bes-man och vi har pratat byggbesiktning iallafall. Men är det så att man slipper det vid ombyggt så är det ju skönt
Mitt blir också ombyggt, har haft lite mailkontakt med en bes-man och vi har pratat byggbesiktning iallafall. Men är det så att man slipper det vid ombyggt så är det ju skönt
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Byggbesiktning gäller ombyggdfordon med.
(Har sfro reggat 2 bilar)...
Så helst ska dom syna bilen innan allt är målat m.m
Mvh.
(Har sfro reggat 2 bilar)...
Så helst ska dom syna bilen innan allt är målat m.m
Mvh.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Ja, byggbesiktning även på ombyggt fordon, så har det "alltid" varit.
Tanken med byggbesiktningen är ju till stor del att du som byggare ska få feedback på konstruktionslösningar innan du lackat och gjort fint. Det är ju tråkigt att behöva slipa bort en snygg ytlack för att kanske behöva förstärka ett fäste eller ändra en vinkel i någon upphängning.
Är det ett "enkelt" ombyggt fordon kan man ibland göra slutbesiktning direkt men det får man resonera med sin besiktningsman om. Jag brukar inte föreslå den, nästan alla gånger jag gjort så blir det ändå en ombesiktning för att man missat något - i de flesta fall saker man hade rett ut om man hade gjort en byggbesiktning.
Gustaf
Tanken med byggbesiktningen är ju till stor del att du som byggare ska få feedback på konstruktionslösningar innan du lackat och gjort fint. Det är ju tråkigt att behöva slipa bort en snygg ytlack för att kanske behöva förstärka ett fäste eller ändra en vinkel i någon upphängning.
Är det ett "enkelt" ombyggt fordon kan man ibland göra slutbesiktning direkt men det får man resonera med sin besiktningsman om. Jag brukar inte föreslå den, nästan alla gånger jag gjort så blir det ändå en ombesiktning för att man missat något - i de flesta fall saker man hade rett ut om man hade gjort en byggbesiktning.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Ok, bra att få det klargjort
Jag får ta kontakt med min närmaste besiktningsman då och stämma av. Har ju ändå lite fler grejer som behöver vara på plats för att det ska gå att göra en byggbesiktning så det behöver ju bli gjort ändå. Blir det några grejer som behöver göras om så är det väl bara att bryta ihop och komma igen.
/David
Jag får ta kontakt med min närmaste besiktningsman då och stämma av. Har ju ändå lite fler grejer som behöver vara på plats för att det ska gå att göra en byggbesiktning så det behöver ju bli gjort ändå. Blir det några grejer som behöver göras om så är det väl bara att bryta ihop och komma igen.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Min bil vart ju "färdig" när jag SFRO reggade min, men det gick bra efter några mail och telefonsamtal.
Även om besiktningsmannen vart lite skeptisk i början. (med all rätt)
Kritiska svetsningar som rattaxel gjorde jag en dubblett av så min besiktningsman kunde kolla på "svets prover"
men jag tror faktiskt inte att vi tittade på dem, bara på bild i så fall.
Vad jag förstått är bromsar ett moment som många underskattar.
För ojämn bromsbalans, ofta för stora bromsar fram, och veka modifierade hembyggda pedalställ.
Även om besiktningsmannen vart lite skeptisk i början. (med all rätt)
Kritiska svetsningar som rattaxel gjorde jag en dubblett av så min besiktningsman kunde kolla på "svets prover"
men jag tror faktiskt inte att vi tittade på dem, bara på bild i så fall.
Vad jag förstått är bromsar ett moment som många underskattar.
För ojämn bromsbalans, ofta för stora bromsar fram, och veka modifierade hembyggda pedalställ.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo