Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor nov 26, 2020 5:05 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: fre okt 16, 2020 7:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
Inlägg: 110
Ort: jakan/stockholm
Daniel-635 skrev:
Jag är nyfiken.

Har antalet gatbilar minskat senaste åren, så det är mer drifting och andra tävlingsbilar ?

Åker folk e85 på gatan numera ?

Jag har ju haft mitt VEMS konfigurerat för flexifuel i många år nu, och är förvånad över att det verkar vara så ovanligt.
Eller börjar fler köra så på andra sprut också ?
Tror att det blivit så lätt att få bra med mos i vanliga bilar idag å dom funkar att bruksa,så de känns onödigt att bygga en "gatbil" me mkt pulver å noll komfort

Bara en tanke

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

_________________
kör 5-axligt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 25, 2020 8:35 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2548
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Kan helt klart inverka.
400 hästar kan man ju få till i många nyare bilar.

Flexifuel verkar dock som solljus på Vampyrer.
Nämner man det försvinner alla direkt :hihi:

_________________
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 26, 2020 9:50 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am
Inlägg: 74
Daniel-635 skrev:
Åker folk e85 på gatan numera ?

Jag har ju haft mitt VEMS konfigurerat för flexifuel i många år nu, och är förvånad över att det verkar vara så ovanligt.
Eller börjar fler köra så på andra sprut också ?

Flexifuel verkar dock som solljus på Vampyrer.
Nämner man det försvinner alla direkt :hihi:

Vet inte vad denna fråga har att göra med denna tråd om rating av sprut? Och jag tror det flesta moderna sprut fixar flexifuel.

Men dom flesta högtrimmade euro/japs turbo bilar kör väl på E85 oavsett om det är gata/bana ? och så länge man har tillgång till E85 vid sin lokala mack så ser jag ingen anledning att behöva köra på 95/98 oktan.
Däremot nu i sommar när E85 plötsligt blivit så dyrt så kan det ju vara vettigt att köra på besin om man kör mycket på gatan och inte behöver full effekt där.

Jag hade tänkt ha det på min bil men jag vågar inte för jag upplever att sensorerna är för dåliga.
Jag kör bara typ 300mil om året och är ändå inne på min tredje sensor och då har jag köpt olika sorter varje gång, tidigare har börjat missvisa och sedan dött, och den jag har nu kan ibland börja vandra mellan E0 till E100 :?: så jag har kopplat bort den från sprutet och har den bara nu som mätare med strömbrytare så jag kan slå av den och slipper se på den om den plötsligt börjar vandra igen.
Jag hade tidigare givare på returen, men nu sitter den på slangen som går från förpumpen i original tanken till catchtanken, så fullt flöde men inget tryck som kan förstöra den.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 26, 2020 5:45 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2548
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Citera:
Vet inte vad denna fråga har att göra med denna tråd om rating av sprut?


Ingen annan nämnde ju det i tråden, men det kanske är en ickefråga ?

Vissa Etanol sensorer (alla?) verkar kunna bli lurade av vatten, som skapar stora mätfel.
Men jag vet inte själv då jag hela tiden ställt bränslet via en potentiometer.

Jag har inte e85 "hemma" utan 1,5 mil bort, dessutom är det ju smidigt att byta inför vintern för att spara lite livslängd på pumpar mm.

_________________
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 26, 2020 7:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Inlägg: 129
Ort: Bohus/kungälv
Pacman skrev:
Jag måste ju skriva fueltech 10/10
Deras FT600 är sjukt bra.


För över 30.000:- borde man få sjukt bra grejor med :wink:

Hur funkar deras prylar i motsvarande prisklasser som övriga sprut i listan dvs 8000-15000?

Ft 450 o Ft 550 /ft 550 L har samma programvara som Ft 600
Det som skiljer är hur många utgångar
Samma cambus på alla deras system ( 550/ 600 har ingång för kraftgivare till gearcut)
det är även samma programvara i Ft500
Ft 450 ligger på cirka 12500 kr ($999)
Ft 550 cirka 21500 kr ($ 1699)
Vill man inte ha Dash finns det ft 550 lite cirka 16700 ($1349)
Är sjukt nöjd med Ft (600)
Även dom som har ft500 är grymt nöjda runt om mig
Om man importerar från Brasilien så får man passa sig för dom är bara på Portugisiska
Det går bra att köpa kabelmattor o andra prylar där i från för bra pengar om man känner för det
/// Micke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 27, 2020 8:26 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am
Inlägg: 74
Daniel-635 skrev:
Citera:
Vet inte vad denna fråga har att göra med denna tråd om rating av sprut?

Ingen annan nämnde ju det i tråden, men det kanske är en ickefråga ?

Vissa Etanol sensorer (alla?) verkar kunna bli lurade av vatten, som skapar stora mätfel.
Men jag vet inte själv då jag hela tiden ställt bränslet via en potentiometer.

Jag har inte e85 "hemma" utan 1,5 mil bort, dessutom är det ju smidigt att byta inför vintern för att spara lite livslängd på pumpar mm.

Ja egentligen är det ju bara dom 2 första inläggen i tråden som passar in efter hur jag trodde tråden skulle bli, alltså inlägg från personer som testat många olika sprut..
Blir ju fel när man bara gör rating av 1 sprut utan jämförelser med andra fabrikat som man använt ordentligt.
Därför jag inte skrev tex. MaxxEcu 10/10 eftersom jag inte använt så många, har bara Autronic och Vems att jämföra med och dessa var det ju länge sedan jag använde så vet inte hur dagens versioner fungerar..

Så tråden spårade väl ur långt innan ditt inlägg.
Så därför kan vi ju fortsätta med prat om annat :wink:

Ja mät fel blir det ju med vatten i = visar för högt etanol värde, men värdet är ju ändå stabilt och ska ju inte hoppa mellan olika värden som det gjort för mig, så nåt är knas med mätarna..?

Men hur menar du, mäter du inte etanol halten med någon mätare? utan bara ändrar mappen med din potentiometer efter vad du tror att blandningen är?
eller efter nya lambda värdet du ser på tomgång när du tankat? (kör du då inte aktiv lambda reglering?)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 27, 2020 11:50 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2548
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Mitt Vems har ju ingen direkt dedikerad funktion för Flexifuel.

Jag använder Anytrim ingångarna kopplade till en Potentiometer.
0 Volt = Bensin, eller E5
5 Volt = E85, eller faktiskt upp till "E90"

Sen gör jag som du sa ungefär, lilla VEMS displayen har ett egoCorr värde.
Vid landsvägskörning ställer jag potentiometern så lambda regleringen hamnar så nära 0 (100%) som möjligt.

Bränslemapp, Kallstart ändras en hel del.
Tändning och laddtryck också lite.

Det är kanske inget optimalt system för de sista hästkrafterna, men det har fungerat bra för mig.
Och man kan blanda fritt i tanken.

_________________
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 06, 2020 7:21 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 25, 2012 11:07 am
Inlägg: 34
Daniel-635 skrev:
Kan helt klart inverka.
400 hästar kan man ju få till i många nyare bilar.

Flexifuel verkar dock som solljus på Vampyrer.
Nämner man det försvinner alla direkt :hihi:



Jag körde med compakten som brukis i 2 år. M50B30, 700hk. Dragkrok. Nattrace. Strippen. Ingen Sensor för soppan. Tankade på närmsta mack bara.
Dock vart det dyrt när jag bytte till 2200cc. Då ändrades soppa förbrukning för runt litern till 2.5l/mil.

Nu blir det 1300cc igen :) Dock inte ägare till bilen längre.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 07, 2020 12:54 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Inlägg: 77
Ort: Västerås
Åker man på samma lambdavärde spelar det ingen roll vad man har för spridare. Kan omöjligt öka 150% i förbrukning utan att lambdavärdet ändras.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 08, 2020 11:46 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 736
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Nja... Det BORDE vara så i teorins värld om man inte tar hänsyn till alla aspekter.

Vad som kan hända är att den större spridaren har usel atomisering vid korta öppettider och därmed "skvätter in" stora droppar i stället för en fin dimma.
En sådan sak kan öka förbrukningen rejält på lättlast men borde gå att kompensera (till stor del) med tidigare tändpunkt.

Även en differens på spridarnas flöde vid korta öppettider ställer till det. När de inte flödar likvärdigt så blir motorn ineffektiv eftersom lambdavärdet blir felaktigt på cylindrarna (individuellt) men kan ändå ligga "rätt" totalt sett.

Det är riktigt dåligt av tillverkarna/återförsäljarna av spridare, att de i dessa moderna/upplysta tider säljer spridare som är usla, det är en riktig djungel om man vill hitta bra spridare ur alla aspekter.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 09, 2020 7:05 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Inlägg: 77
Ort: Västerås
Just 2200 har jag mappat många bilar med och dom fungerar klockrent. En 4g63 kan ha tomgång på under millisekunden och gå utan missar. På Rb26 är förbrukningen och gång nära identisk mellan 2200 och 1300. Sämsta spridarna jag mappat med och som vi hivade i bingen är de äldre siemens 2430. Gick inte ens att åka på lambda 1.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 09, 2020 10:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 736
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Det är så fruktansvärt många parametrar som spelar in, så det blir svårt att dra generella slutsatser.
Temp på inkommande luft från plenum påverkar, temp på toppens kanaler och insuget påverkar också.
Var spridaren träffar i insuget har enorm betydelse, den ena kanske skjuter rakt in i bottenväggen och "rinner" ner bränsle genom ventilen och den andra dimmar klockrent (menar hur vinkeln är på spridaren gentemot insuget)

Man kan googla upp nån film hur just ens "egna" spridare ser ut i ett mätglas/testkörning, det ger ju viss info om hur det borde träffa i insuget och hur spridarbilden ser ut.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010