Opel Manta B CC Saab T5
Re: Opel Manta B CC Saab T5
En förmiddag i garaget resulterade i att jag ändå fick lite gjort.
Kapade av t4 flänsen från grenröret och snyggade till det lite för att passa bättre med t3 flänsen och punktade dit den.
Turbo placeringen funkar rätt bra nu med mindre turbo.
Hittade en plats för wastegate som jag tror blir den bästa. Under turbon nästan precis in i kollektorn. Lite svårt att få bild på men man kanske ser något. Får se om det blir ett rör in i downpipen sen eller screampipe ner i backen.
Tog även ner momentarmen till bakaxeln och gjorde om det lite så nu går röret hela vägen fram till där bussningen sitter. Det ska bara helsvetsas sen.
Före
Efter
Kapade av t4 flänsen från grenröret och snyggade till det lite för att passa bättre med t3 flänsen och punktade dit den.
Turbo placeringen funkar rätt bra nu med mindre turbo.
Hittade en plats för wastegate som jag tror blir den bästa. Under turbon nästan precis in i kollektorn. Lite svårt att få bild på men man kanske ser något. Får se om det blir ett rör in i downpipen sen eller screampipe ner i backen.
Tog även ner momentarmen till bakaxeln och gjorde om det lite så nu går röret hela vägen fram till där bussningen sitter. Det ska bara helsvetsas sen.
Före
Efter
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta B CC Saab T5
Ikväll blev det mest måttande för en beställning av grejer för att börja få ihop kylsystemet.
Nu är ju bakvagnen relativt klar tills jag ska ta ner bakaxeln och byta utväxling samt svetsa dit förstärkningplåtar där momentarmen är fäst i bakaxeln.
Tanken nu är att gå på lite mer runt motorn och få ordning på lite grejer som tillhör den. Har även en tanke på hur jag ska bygga om växellådsbalken.
Som sagt riktigt taggad på att köra vidare och se hur mycket som hinns innan den blir bortglömd ett år till
Nu är ju bakvagnen relativt klar tills jag ska ta ner bakaxeln och byta utväxling samt svetsa dit förstärkningplåtar där momentarmen är fäst i bakaxeln.
Tanken nu är att gå på lite mer runt motorn och få ordning på lite grejer som tillhör den. Har även en tanke på hur jag ska bygga om växellådsbalken.
Som sagt riktigt taggad på att köra vidare och se hur mycket som hinns innan den blir bortglömd ett år till
Robin Bäckstrand
- Johan Axelsson
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
- Ort: Grebbestad
Re: Opel Manta B CC Saab T5
Hej, för mig som bara älskar opel är detta hur coolt som helst. Jag har byggt dit en 1031 på min ascona a. har byggt helt efter eget huvud och det funkar hur bra som helst. Din moment arm ser otäckt lång ut, jag skall försöka lägga hit lite bilder på hur jag gjort. Som sagt min funkar klockrent och jag trycker ut 500++ i genom den. menar inte att det du gör inte kommer funka men det är ju dumt å uppfinna hjulet två gånger.
400++ i en Ascona=
- Johan Axelsson
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
- Ort: Grebbestad
Re: Opel Manta B CC Saab T5
Din var riktigt snygg må jag säga. Anledningen till att den är så lång är för att jag tyckte det va det smidigaste stället att fästa bussningen på där och då. Har kopierat hela armen av en som kör manta a och han har väl runt 4-500hk om jag inte missminner mig och enligt honom verkar det funkaJohan Axelsson skrev: ↑tor feb 03, 2022 8:59 pm Hej, för mig som bara älskar opel är detta hur coolt som helst. Jag har byggt dit en 1031 på min ascona a. har byggt helt efter eget huvud och det funkar hur bra som helst. Din moment arm ser otäckt lång ut, jag skall försöka lägga hit lite bilder på hur jag gjort. Som sagt min funkar klockrent och jag trycker ut 500++ i genom den. menar inte att det du gör inte kommer funka men det är ju dumt å uppfinna hjulet två gånger.
Kul att du gillar det du ser iallafall
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta B CC Saab T5
Fick faktiskt lite gjort idag och det är ju skönt!
Började med att yxa upp ett hål i grenröret så nära kollektorn jag kunde komma och sen försöka porta upp det till lämplig storlek.
Tog en 90° krök och punktade ihop för att testa om wastegaten fick plats och det gick bättre än väntat.
Insåg också att jag hade stört mig tillräckligt på dom långa pinnbultarna nu som sitter original. Fick ju inte bort grenröret längre med wastegateröret på plats.
Som tur va så gav dom med sig rätt lätt.
Snodde avgashuset från turbon för att hålla flänsen rak medans jag svetsade ihop allt som var punktat.
Idag kan jag nog ändå inte skylla på svetsen, den funkade ändå skapligt. Men Mag-svets blir ju aldrig riktigt lika snyggt som tig.
Sådär sitter den. Blir väl inte helt tokigt ändå och går att få till både screampipe eller leda in det i avgasröret igen om jag nu vill det.
Fick hem lite flänsar och grejer så downpipe påbörjad. Hade dock bara en 90° 3" att leka med så kom inte så långt.
När jag ändå var igång med svetsen så fick sig fästet till ena löphjulet en triangel.
Man vet att projektet har stått för länge när man kan plocka bort löphjul men multiremmen fortfarande håller samma position...
Fick hem en del aluminium rör som ska agera kylrör. Ska svetsas ihop sen men fick måtta upp det lite med hjälp av tejp så länge. Ska dit en 90° på vattenpumpen sen blir det en skarv efter det och en stos vid kylaren.
Så det va alles vore kul om någon fortfarande följer det här efter alla år
Ser ni något som ser dumt ut så säg till bara .
Började med att yxa upp ett hål i grenröret så nära kollektorn jag kunde komma och sen försöka porta upp det till lämplig storlek.
Tog en 90° krök och punktade ihop för att testa om wastegaten fick plats och det gick bättre än väntat.
Insåg också att jag hade stört mig tillräckligt på dom långa pinnbultarna nu som sitter original. Fick ju inte bort grenröret längre med wastegateröret på plats.
Som tur va så gav dom med sig rätt lätt.
Snodde avgashuset från turbon för att hålla flänsen rak medans jag svetsade ihop allt som var punktat.
Idag kan jag nog ändå inte skylla på svetsen, den funkade ändå skapligt. Men Mag-svets blir ju aldrig riktigt lika snyggt som tig.
Sådär sitter den. Blir väl inte helt tokigt ändå och går att få till både screampipe eller leda in det i avgasröret igen om jag nu vill det.
Fick hem lite flänsar och grejer så downpipe påbörjad. Hade dock bara en 90° 3" att leka med så kom inte så långt.
När jag ändå var igång med svetsen så fick sig fästet till ena löphjulet en triangel.
Man vet att projektet har stått för länge när man kan plocka bort löphjul men multiremmen fortfarande håller samma position...
Fick hem en del aluminium rör som ska agera kylrör. Ska svetsas ihop sen men fick måtta upp det lite med hjälp av tejp så länge. Ska dit en 90° på vattenpumpen sen blir det en skarv efter det och en stos vid kylaren.
Så det va alles vore kul om någon fortfarande följer det här efter alla år
Ser ni något som ser dumt ut så säg till bara .
Robin Bäckstrand
- Johan Axelsson
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
- Ort: Grebbestad
Re: Opel Manta B CC Saab T5
Kommer bli hur bra som helst, jag tyckte bara det såg väldigt nära ut mellan golv å momentstag för fjädringsvägens skull. skall med glädje följa detta
Kämpa på
Kämpa på
400++ i en Ascona=
Re: Opel Manta B CC Saab T5
Tack så mycketJohan Axelsson skrev: ↑sön feb 06, 2022 12:05 am Kommer bli hur bra som helst, jag tyckte bara det såg väldigt nära ut mellan golv å momentstag för fjädringsvägens skull. skall med glädje följa detta
Kämpa på
Robin Bäckstrand
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 26
- Blev medlem: tor apr 11, 2013 8:46 pm
Re: Opel Manta B CC Saab T5
Sitter bakaxeln stumt i golvet? Eller ser jag fel på bilden?
Re: Opel Manta B CC Saab T5
Nej den sitter inte stumt. Förstår inte riktigt vilken bild det ser ut som det på men den har ju bussningar i alla infästningarGeir Haugen skrev: ↑tis feb 08, 2022 1:14 pm Sitter bakaxeln stumt i golvet? Eller ser jag fel på bilden?
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta B CC Saab T5
Gällande momentarm. Funktionen den har är att motverka axeln från att vridas vid acceleration, den skapar då en lyftande kraft i sin främre infästning.
Sitt infästningen för långt bak så lyfter den bakänden av bilen lite och avlastar då fjädringen, dvs man får mindre vikt på bakhjulen. Ju längre fram den sitter, desto mer kommer den försöka lyfta fram. Lyfter den främre halvan av bilen belastas fjädringen bak mer och man får Mer vikt på bakhjulen.
Nu är det nog i de flesta fall marginella skillnader om man inte går till extremfall, men generellt kan man nog säga att ju längre, desto bättre. Men innan det blir För kort så ska de vara ett Rejält kort stag
Finns någon "erkänt duktig" jänkare som hävdar att "praktiskt optimalt" (dvs så optimalt det är möjligt att genomföra på ett någorlunda praktiskt sätt) är att ha främre infästningen i linje med knutkorset på utgående axel på växellådan.
Sitt infästningen för långt bak så lyfter den bakänden av bilen lite och avlastar då fjädringen, dvs man får mindre vikt på bakhjulen. Ju längre fram den sitter, desto mer kommer den försöka lyfta fram. Lyfter den främre halvan av bilen belastas fjädringen bak mer och man får Mer vikt på bakhjulen.
Nu är det nog i de flesta fall marginella skillnader om man inte går till extremfall, men generellt kan man nog säga att ju längre, desto bättre. Men innan det blir För kort så ska de vara ett Rejält kort stag
Finns någon "erkänt duktig" jänkare som hävdar att "praktiskt optimalt" (dvs så optimalt det är möjligt att genomföra på ett någorlunda praktiskt sätt) är att ha främre infästningen i linje med knutkorset på utgående axel på växellådan.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 26
- Blev medlem: tor apr 11, 2013 8:46 pm
Re: Opel Manta B CC Saab T5
Det är bilden av watt-linken jag inte blir klok på.CCRobin skrev: ↑tor feb 10, 2022 11:07 amNej den sitter inte stumt. Förstår inte riktigt vilken bild det ser ut som det på men den har ju bussningar i alla infästningarGeir Haugen skrev: ↑tis feb 08, 2022 1:14 pm Sitter bakaxeln stumt i golvet? Eller ser jag fel på bilden?
Re: Opel Manta B CC Saab T5
Watt länken är väl en helt annan bil? Johans?
Den ser man ju tydligt hur den sitter upphängd hursomhelst på de andra bilderna.
Den ser man ju tydligt hur den sitter upphängd hursomhelst på de andra bilderna.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Opel Manta B CC Saab T5
Precis som The skriver så är inte bilden på wattlänken min.
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta B CC Saab T5
Skulle bara ut en snabbis och plocka lite grejer från verkstaden men när jag ändå var där så slog jag ihop en växellådsbalk.
Började med att jag skar ut 4st plattor och borrade dom parvis för att få samma CC på hålen.
Gjorde ett par fästen passande mot kuddarna på lådan.
Såhär blev resultatet.
Den blev lite lutande så den är högre upp på vänstersida men det var så tajt på högersidan mot kudden att få dit en mutter så det fick bli så. Det var ju mest vänstersidan på jag ville få upp så högt som möjligt med tanke på avgasröret.
Anledningen till att jag gjorde två par plåtar var för jag tänkte att ena ska sitta på utsidan av balken som stöd. Den ska snyggas till lite och svetsas fast sen svetsar jag kanske muttern också. Skruvarna ska bli kortare.
Jag var på hydroscand och shoppade i veckan också så medans jag stannade som brandvakt efter svetsandet så fick jag en slang pressad. Tyvärr var det två kopplingar som det blev fel vinkel på vid köpet så jag måste dit igen i veckan så jag kan få klart grejerna.
Den slangen jag gjorde nu går direkt från gamla filterhuset in i nya filterhuset. Båda slangarna kommer ligga framför kylaren men returen från filtret ska gå genom en oljekylare och det är där kopplingarna blev fel så det får vänta.
Började med att jag skar ut 4st plattor och borrade dom parvis för att få samma CC på hålen.
Gjorde ett par fästen passande mot kuddarna på lådan.
Såhär blev resultatet.
Den blev lite lutande så den är högre upp på vänstersida men det var så tajt på högersidan mot kudden att få dit en mutter så det fick bli så. Det var ju mest vänstersidan på jag ville få upp så högt som möjligt med tanke på avgasröret.
Anledningen till att jag gjorde två par plåtar var för jag tänkte att ena ska sitta på utsidan av balken som stöd. Den ska snyggas till lite och svetsas fast sen svetsar jag kanske muttern också. Skruvarna ska bli kortare.
Jag var på hydroscand och shoppade i veckan också så medans jag stannade som brandvakt efter svetsandet så fick jag en slang pressad. Tyvärr var det två kopplingar som det blev fel vinkel på vid köpet så jag måste dit igen i veckan så jag kan få klart grejerna.
Den slangen jag gjorde nu går direkt från gamla filterhuset in i nya filterhuset. Båda slangarna kommer ligga framför kylaren men returen från filtret ska gå genom en oljekylare och det är där kopplingarna blev fel så det får vänta.
Robin Bäckstrand