760 me cheva v6a

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
DIRAVI
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: mån jul 26, 2004 12:41 am
Ort: Gräsmyr

Re: 760 me cheva v6a

Inlägg av DIRAVI »

Eneroth skrev:tjenare ja undrar om de e nån som vet om de går å besiktiga en 760 me chevas 4,3L v6a istället för de värdelösa prv 6an.....
Enklare, och förmodligen bättre, är att stoppa i någon av de senare derivaten av PRV-sexan som finns i exempelvis Citroen XM 24V.


Intressant om PRV-sexan är föresten att den är sunkig och värdelös i volvo, men funkar finfint i peugot och citroen. :)
Varför nöja sig med en vanlig bil
freiman
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Inlägg av freiman »

varför inte bara ta en v8? är ju inte helt ovanligt
Scania
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: ons sep 20, 2006 7:42 pm

Inlägg av Scania »

Ta en 200 hästars 6:a från en Camaro då så får du lite till under huven.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 760 me cheva v6a

Inlägg av Jens Gustavsson »

DIRAVI skrev:
Eneroth skrev:tjenare ja undrar om de e nån som vet om de går å besiktiga en 760 me chevas 4,3L v6a istället för de värdelösa prv 6an.....
Enklare, och förmodligen bättre, är att stoppa i någon av de senare derivaten av PRV-sexan som finns i exempelvis Citroen XM 24V.


Intressant om PRV-sexan är föresten att den är sunkig och värdelös i volvo, men funkar finfint i peugot och citroen. :)
en arbets kompis hadde en sån 24v men när en kam gick ned sig så vart det inte så roligt, den kosta 24tusen kr med lyftare :shock: :lol:

jag tycker att en cheva v6 är ett bättre motor då den ger samma effekt (mer volym mindre hi-tec) och har gämförelsevis grattis reservdelar.
Bonnmek
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: ons aug 30, 2006 4:21 pm
Ort: Lindesberg

Inlägg av Bonnmek »

Kolla med bes först! Känner en kille som reggade en 740-87a med V8 rätt nyligen.. Han satte motorn i en 760 först men de blev stopp hos sbp, minns inte va haken va men de va tydligen omöjligt i 760 men ok i 740! Vet att de låter helknäppt men så va de.. Ska fråga han varför vid tillfälle..
Belair-56, Blazer-84, 94516v
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

Inlägg av Madrace »

Eneroth skrev:näe de e inte lika fräckt... har man fler än fyra cylindrar så ska dem sitta i Vinkel å inte på rad...
Denna åsikt kan du aldrig få mig att hålla med om.. V8:a i all välmening men V6:a? Nja.. då får jag mer stånd av en rak 6:a med 3st trattförsedda gasare :-)
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

Inlägg av Madrace »

Bonnmek skrev:Kolla med bes först! Känner en kille som reggade en 740-87a med V8 rätt nyligen.. Han satte motorn i en 760 först men de blev stopp hos sbp, minns inte va haken va men de va tydligen omöjligt i 760 men ok i 740! Vet att de låter helknäppt men så va de.. Ska fråga han varför vid tillfälle..
Detta var intressant..hoppas du skriver vad denna skillnad ska vara. Teoretiskt sett så borde man få stoppa mer i en 760 än en 740 så.
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
Skriv svar