Rekord C Coupe med Volvo 24V
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Rekord C Coupe med Volvo 24V
Ja, då var det dags för projekttråden. Har dragit på det alldeles för länge nu. Här kommer den Jojje!
Historia:
Köpte bilen -03 och körde lite med den under den sommaren sen blev det en sväng på en pitecruising -04. Koppling och motor var under all kritik, kopplingen hakade upp sig och motorn var slööö och kokade på tomgång utan termostat. Bromsarna var också under all kritik. Bilen parkerades under tak för framtida motorbyte.
Under våren 06 var tanken var att byta motor till en B230 då jag råkade på. FT stakar och kolvar, orginal turbogrenrör, turbo och ic inhandlades.
Sen spårade allt ut.
Jag köpte på mig en ambulans via anbud från Landstinget i Norrbotten
Volvo 960 -93:a med 204 hästars B6304 och tomatlåda. Mycket intressantare motoralternativ
Finns:
Opel Rekord C Coupé 1968
-Framvagn från 960
-Bakaxel 1041 Slungdiff
-Rallycross bur från TMS
-100+ 15" Fälgar, SÅLDA
-15" plåtfälgar till besiktningen är avklarad.
Motor B6304 (204 hk) med automatlåda
-Stakar H-profil (SPM)
-Kolvar orginal (ska svarvas för kompsänkning)
Intercooler från Scania 143 (ska kapas)
Saknas:
Insug (orginal ryms inte)
Turbo (HX35-40 kanske)
Grenrör
Avgassystem
Inredning
Mål med projektet
Bygga en rolig gatbil. Den kommer att ha dämpmattor och filtmatta.
En rolig bil att köra med helt enkelt, ev köra EDPS och liknande
Första SFRO besiktningen innan sommaren - DONE 16/5
Besikta SFRO/SBP innan nästa sommar
Detta är inte meningen att vara ett renodlat racebygge.
Bilder:
Räjserbilen!
Den snygga, något slitna orginalinredningen.
Bakändan.
Ambulansen! Var lite respekt när man körde omkring med den, folk stannade lite här och där för att släppa förbi en.
Finmotorn!
Ambulansen demonteras.
Jiggbygge för framvagnen.
Jiggen färdig.
Demontering, motorn lyftes ur, fronten monterades isär.
Orginalframvagn bort...
...960 framvagn in
Fästen för framvagnsbalken och rören fastsvetsade. Jiggen kommer till användning!
Övre fjäderbesninsfästning. Beslutade mig att kapa loss från ambulansen och svetsa fast, enklaste lösningen.
"Kopparna" på plats.
Sträva och fyrkantsrör monterat
Förstärkning av fästet.
Motor ilyft för första gången. Saknade ~9 cm för att rymma intercoolern.
Nästan klar
Slipar loss fästen från orginalbakaxeln...
Resterna av den gamla bakaxeln
Fästen på 1041:an i jiggen
Bakaxeln på rätt ställe
På plats!
Nya motorfästen, tog bort aluminiumgrejerna och satte motorkuddarna direkt på framvagnsbalken instället och byggde nytt ovanför. Det gamla rymdes inte, för brett.
Lyftigare i kupen
Motor och växellåda passar betydlige bättre nu.
Skruvade loss lite mer intressanta prylar från Ambulansen den här dagen.
Mellanaxel-problematiken... Främreröret var abnormt på bår-kombin.
Främreröret...
Saknar ~14 cm för att få ihop mellanaxeln.
Bilder från senaste tiden kommer under helgen.
Burbilder bland annat... [/b]
edit: flyttat bilderna till photobucket
Historia:
Köpte bilen -03 och körde lite med den under den sommaren sen blev det en sväng på en pitecruising -04. Koppling och motor var under all kritik, kopplingen hakade upp sig och motorn var slööö och kokade på tomgång utan termostat. Bromsarna var också under all kritik. Bilen parkerades under tak för framtida motorbyte.
Under våren 06 var tanken var att byta motor till en B230 då jag råkade på. FT stakar och kolvar, orginal turbogrenrör, turbo och ic inhandlades.
Sen spårade allt ut.
Jag köpte på mig en ambulans via anbud från Landstinget i Norrbotten
Volvo 960 -93:a med 204 hästars B6304 och tomatlåda. Mycket intressantare motoralternativ
Finns:
Opel Rekord C Coupé 1968
-Framvagn från 960
-Bakaxel 1041 Slungdiff
-Rallycross bur från TMS
-100+ 15" Fälgar, SÅLDA
-15" plåtfälgar till besiktningen är avklarad.
Motor B6304 (204 hk) med automatlåda
-Stakar H-profil (SPM)
-Kolvar orginal (ska svarvas för kompsänkning)
Intercooler från Scania 143 (ska kapas)
Saknas:
Insug (orginal ryms inte)
Turbo (HX35-40 kanske)
Grenrör
Avgassystem
Inredning
Mål med projektet
Bygga en rolig gatbil. Den kommer att ha dämpmattor och filtmatta.
En rolig bil att köra med helt enkelt, ev köra EDPS och liknande
Första SFRO besiktningen innan sommaren - DONE 16/5
Besikta SFRO/SBP innan nästa sommar
Detta är inte meningen att vara ett renodlat racebygge.
Bilder:
Räjserbilen!
Den snygga, något slitna orginalinredningen.
Bakändan.
Ambulansen! Var lite respekt när man körde omkring med den, folk stannade lite här och där för att släppa förbi en.
Finmotorn!
Ambulansen demonteras.
Jiggbygge för framvagnen.
Jiggen färdig.
Demontering, motorn lyftes ur, fronten monterades isär.
Orginalframvagn bort...
...960 framvagn in
Fästen för framvagnsbalken och rören fastsvetsade. Jiggen kommer till användning!
Övre fjäderbesninsfästning. Beslutade mig att kapa loss från ambulansen och svetsa fast, enklaste lösningen.
"Kopparna" på plats.
Sträva och fyrkantsrör monterat
Förstärkning av fästet.
Motor ilyft för första gången. Saknade ~9 cm för att rymma intercoolern.
Nästan klar
Slipar loss fästen från orginalbakaxeln...
Resterna av den gamla bakaxeln
Fästen på 1041:an i jiggen
Bakaxeln på rätt ställe
På plats!
Nya motorfästen, tog bort aluminiumgrejerna och satte motorkuddarna direkt på framvagnsbalken instället och byggde nytt ovanför. Det gamla rymdes inte, för brett.
Lyftigare i kupen
Motor och växellåda passar betydlige bättre nu.
Skruvade loss lite mer intressanta prylar från Ambulansen den här dagen.
Mellanaxel-problematiken... Främreröret var abnormt på bår-kombin.
Främreröret...
Saknar ~14 cm för att få ihop mellanaxeln.
Bilder från senaste tiden kommer under helgen.
Burbilder bland annat... [/b]
edit: flyttat bilderna till photobucket
Senast redigerad av Nicklas Eriksson den fre maj 27, 2016 6:07 am, redigerad totalt 73 gång.
- weber-power
- Forumsberoende
- Inlägg: 797
- Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
- Ort: Kalmar // torsås
- johanedstrom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 231
- Blev medlem: mån okt 31, 2005 11:45 am
- Ort: Piteå
hej..
detta ser ju mycket intressant ut!
jag måste komma förbi och titta nån dag! står den i tväråsel än?
det ser ut som att du har en lagon turbo på denna bild
detta ser ju mycket intressant ut!
jag måste komma förbi och titta nån dag! står den i tväråsel än?
det ser ut som att du har en lagon turbo på denna bild
E21 Turbo
Min bil!
Min bil!
Fränt bygge! Det var en riktigt kul idé att lyfta hela fronten från ambulansen på det där sättet, en del pyssel men det blir ju bra.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Glufsen Det är 280 mm skivor runt om, rätt ordentliga fjädrar/dämpare, diffat bak, 23 mm krängningshämmare fram och världens längsta mellanaxel
edström: bara att höra av dig, bilen står i tväråsel fortfarande. turbon på bilden är mest där för att retas, det är en HX50 från en 12 liter Scania 6:a som är färdig, låg och skräpade på golvet
mattias/Cpt Tuttle: Jo, det var en del pyssel, men eftersom hela bygget är mycket "man tar vad man har" så var valet enkelt. Problemet med framvagnen som satt där orginal är att den är inte godkänd för särskilt mycket effekt och jag hade stora svårigheter att få tag på en 5-bultad Commodore framvagn. Fördelarna är att jag får samma bultmönster runt om, servostyrning och mycket bättre möjligheter till ännu fetare bromsar och stötdämpare/fjädrar. Bilen fick iom detta 280 mm skivor runt om
Kommer mer bilder av veckans och dagens arbete imorgon, hinner inte med det nu tyvärr.
edström: bara att höra av dig, bilen står i tväråsel fortfarande. turbon på bilden är mest där för att retas, det är en HX50 från en 12 liter Scania 6:a som är färdig, låg och skräpade på golvet
mattias/Cpt Tuttle: Jo, det var en del pyssel, men eftersom hela bygget är mycket "man tar vad man har" så var valet enkelt. Problemet med framvagnen som satt där orginal är att den är inte godkänd för särskilt mycket effekt och jag hade stora svårigheter att få tag på en 5-bultad Commodore framvagn. Fördelarna är att jag får samma bultmönster runt om, servostyrning och mycket bättre möjligheter till ännu fetare bromsar och stötdämpare/fjädrar. Bilen fick iom detta 280 mm skivor runt om
Kommer mer bilder av veckans och dagens arbete imorgon, hinner inte med det nu tyvärr.
Kul bygge!
Lite synd på donatorbilen bara..
Lite synd på donatorbilen bara..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Jo, lite, men den var alldeles för tung och därav törstig för att vara bra till nåt. Vi rensade ut lite onödiga grejer (bår, bårställ mm) och vägde den till 1970 kg. Totalvikten är 2500 kg Minst 2 liter milen fick man räkna med. Inte särskilt kul om man ska ha den som crossbuss eller husbil eller nåt liknande. Den köptes för att slaktas och så blev det.j björk skrev:Kul bygge!
Lite synd på donatorbilen bara..
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Veckans arbete:
Förberedelse inför förstärkning av rambalken och förstärkt med fyrkantsprofil.
Fyrkantsprofilsförstärkningen och lite rostlagning på kuppen
Stålet som blev rambalksförstärkning.
Rambalksförstärkningen. Blev nog så stadigt kanske
Provmontering av rattstång, stol och huvudbåge för att se vart det barkar... Rattstångeng och stolen från... tamdadam... ambulansen!
Rörbitar som binder ihop rören till framvagnen med buren.
Frontburen på G
Frontburen på plats
Uppkapning av rambalken för att, tja ni ser... Ett dilemma som jag pratat med sfro om.
Ihopsvetsat.
Stort hål...
Mindre hål Plåtbiten snodde jag från ambulansen. Mycket smidigt. Fick ut fästpunkterna för pedalerna på en gång.
Innifrån
Fick slut svetstråd så vi får se hur mycket svetsning det blir till helgen, men om inte annat finns det en del att göra som innebär svetsning...
Förberedelse inför förstärkning av rambalken och förstärkt med fyrkantsprofil.
Fyrkantsprofilsförstärkningen och lite rostlagning på kuppen
Stålet som blev rambalksförstärkning.
Rambalksförstärkningen. Blev nog så stadigt kanske
Provmontering av rattstång, stol och huvudbåge för att se vart det barkar... Rattstångeng och stolen från... tamdadam... ambulansen!
Rörbitar som binder ihop rören till framvagnen med buren.
Frontburen på G
Frontburen på plats
Uppkapning av rambalken för att, tja ni ser... Ett dilemma som jag pratat med sfro om.
Ihopsvetsat.
Stort hål...
Mindre hål Plåtbiten snodde jag från ambulansen. Mycket smidigt. Fick ut fästpunkterna för pedalerna på en gång.
Innifrån
Fick slut svetstråd så vi får se hur mycket svetsning det blir till helgen, men om inte annat finns det en del att göra som innebär svetsning...
Jajävlar... här går det undan... inte ens raggartärningarna har lagts på säkert förvar innan kapen och svetsen tagits fram...
Ser ut som en hel del arbete måste läggas ned på den där motorinstallationen.. Hoppas du slipper kommentarer som: "Varför inte montera turbo istället" eller "Så mycket stål i framvagnen... den kommer bli framtung och okörbar". Värdelös kritik!
Jag säger bara: FRÄNT ME UDDA BYGGEN!!! ROCK ON!!!
Ser ut som en hel del arbete måste läggas ned på den där motorinstallationen.. Hoppas du slipper kommentarer som: "Varför inte montera turbo istället" eller "Så mycket stål i framvagnen... den kommer bli framtung och okörbar". Värdelös kritik!
Jag säger bara: FRÄNT ME UDDA BYGGEN!!! ROCK ON!!!
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Det gör jag med, för Volvos alusexa med alutopp lär vara bra mycket lättare än Opels gjutjärnssexa med gjutjärnstopp som sitter i Commodoren (samma kaross) original.holmsjon skrev: Hoppas du slipper kommentarer som: "Varför inte montera turbo istället" eller "Så mycket stål i framvagnen... den kommer bli framtung och okörbar". Värdelös kritik!
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
holmsjon Tack! Det är därför jag har projekttråden på det här forumet. Verkar vara betydligt mer konstruktiv kritik här än på vizza andra forum. Men det är tanken att det ska bli turbo. Men det ligger lite längre fram i tiden. För övrigt kanske jag ska tillägga att bilderna är 8 månaders arbete, även om det har eskalerat lite nu på senaste tiden.
ersviken Tack! Jag hoppas också att det blir roligt
Cpt Tuttle Vet inte vad gjutjärnsspisen väger men enligt min pdf med alla möjliga spec så (B6304 är min motor):
Dessutom, dock mycket ovetenskapligt, så i motorlyften kändes B21+M46 som jag lyfte ur en annan bil betydligt tyngre än Alu-sexan+automatlåda.
ersviken Tack! Jag hoppas också att det blir roligt
Cpt Tuttle Vet inte vad gjutjärnsspisen väger men enligt min pdf med alla möjliga spec så (B6304 är min motor):
Dessutom, dock mycket ovetenskapligt, så i motorlyften kändes B21+M46 som jag lyfte ur en annan bil betydligt tyngre än Alu-sexan+automatlåda.