Bolinders TurboDiesel (Bromsad 24/5-07)
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
Bolinders TurboDiesel (Bromsad 24/5-07)
Det började med att ljuddämparen var av på ca 4 ställen, och höll på att ramla sönder...
När dämparen ändå var borta så kunde man ju lika gärna bygga ett nytt grenrör...
(Den främre av avgasportarna är siames, så det är 2 portar på 3 cylindrar.
Kollektorn kunde ha varit bättre, men det hade inte fått plats om turbon ska sitta under huven...)
Maskinen. 3,78L 3 cyl. max arbetsvarv 2000rpm, normalt 1500.
50mm tryckrör fastdraget med siliconeslang och rostfria klämmor...
Snurran blev en ny GT17... bearbetat kompressorinlopp...
Här har den sugit in luft under 4600 timmar, sedan den lämnade fabriken i Eskilstuna någon gång under 1967.
Det gick fint att TIG'a ihop gjutgodset i insuget... trots att det inte blev så jättesnyggt... (ca 10mm tjockt)
Bränslefiltrer flyttade från att ha suttit på framkanten av insuget, precis bakom kylaren, till den plats där orginal oljebadsluftrenaren satt...
Efter justering av längd på ett par slangar så passar dom riktigt fint, mkt mer lättservat.
Extra oljetrycksuttag finns under insprutningspumpen, så det var bara att bocka 6mm rör och koppla in... (tänk att dom visste att jag skulle turbokonvertera traktorn redan för 40 år sedan )
Oljeretur var dom inte lika förutseende med, så det blev till att borra hål och gänga 1/2" in i vevhuset...
16mm rör till oljereturen, bockat så att det följer motorblocket...
Blivande avgassystem, 76*2mm rostfritt, ska dras upp vid höger hyttstolpe för att få fri sikt över huven.
Början på avgassystemet...
Tig-svetsat...
Vid provkörning med bara en kort krök ut från turbon så laddade den ca 5kPa på 800rpm tomgång, och 40kPa med lite belastning. Jag har inte kört något med full belastning ännu, men sannolikt så behövs det en hårdare wastegateklocka, eller extra fjädrar på reglerstången.
Målet är att ta ut ca 100 hk (65 orginal) utan svartrök, samt att göra maskinen så driftsäker och servicevänlig som möjligt.
Senast redigerad av Axel den tor maj 24, 2007 7:35 am, redigerad totalt 2 gång.
Axel Wall
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Härligt! Men nog tro ja det kommer att ryka svart innan slutet. Du vet,mycket vill ha mer. Vips så ryker det mer = mer effekt. . . Hoppas du får det att funka som du tänkt.
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Trevligt projekt!!
Räcker pumpen till vid laddtryck?
Antar att den går att ställa upp, men kommer väl gå fet när det inte laddar???
Räcker pumpen till vid laddtryck?
Antar att den går att ställa upp, men kommer väl gå fet när det inte laddar???
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
www.teamascona.se
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
pumpen står på ca 40-45% av max slaglängd orginal, så det finns ju en hel del att ge jag skulle dock vilja ha fatt på en 3cyl simms/minimec-pump med lite större pumpelement.. orginal är 8,5mm. 10 vore nog ganska lagom. (för att få mer soppa på samma tid)dezzan skrev:Trevligt projekt!!
Räcker pumpen till vid laddtryck?
Antar att den går att ställa upp, men kommer väl gå fet när det inte laddar???
Den svartryker lite innan laddtrycket kommer, men eftersom turbon är ganska liten, så är det inget större problem.. (fullt tryck från tomgång om man belastar den)
Axel Wall
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Kul
Har du hunnit prova den något ordntligt ännu?
Lite överkurs med det där avgasröret, du hade ju redan avgasrör på den på de tidiga bilderna
Har du hunnit prova den något ordntligt ännu?
Lite överkurs med det där avgasröret, du hade ju redan avgasrör på den på de tidiga bilderna
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
Jag har inte dragit något tungt ännu, men det kommer så fort jag har slipat färdigt på avgasröret....j björk skrev:Kul
Har du hunnit prova den något ordntligt ännu?
Lite överkurs med det där avgasröret, du hade ju redan avgasrör på den på de tidiga bilderna
Det är ingen höjdare att släppa ut avgaserna direkt ur turbon när man har hakat av dörrarna... traktorn går ett par hundra timmar under höskörden varje sommar... plus en massa annat.
Axel Wall
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
Nu är avgasröret klart... Det syns inte från förarplatsen, dvs. fri sikt
Det tog några timmar att slipa, men det ser ju bra mkt roligare ut
Man skymtar dom två gummidämpade fästena i hyttstolpen...
Det är 15m 25mm brett avgasbandage fördelat på grenrör och turbinhus...
Och 15m 50mm brett avgasbandage på röret från turbon till kanten på huven... 4 lager
Det tog några timmar att slipa, men det ser ju bra mkt roligare ut
Man skymtar dom två gummidämpade fästena i hyttstolpen...
Det är 15m 25mm brett avgasbandage fördelat på grenrör och turbinhus...
Och 15m 50mm brett avgasbandage på röret från turbon till kanten på huven... 4 lager
Axel Wall
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt: